Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
gost

Orkar bilen dra upp båten?

Rekommendera Poster

Imorgon ska jag prova båten för första gången, en Bowrider på 19,5fot, med en 3.7liters Mercruiser, väger väl strax under tonnet kan jag tro. Nån som vet om en V70 orkar dra upp den på en riktig ramp? (gjuten). Eller bör man ha en till bil i standby

Är orolig för att framhjulen inte får nåt bra fäste - nån som har ett liknande ekipage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lär inte bli några problem.

Har själv trailer och totalvikten på trailern ligger på ca 1350 kg.

Min V70 (2001:a), 170 hk, drar lätt upp trailern med båt. Bör inte vara nån skillnad med V70 den äldre modellen (jag har haft en sån förut).

Tips: ha med stoppklossar som du sätter bakom bilens bakhjul när du backat ner trailern i vattnet. Och dra åt handbromsen ordentligt. Är handbromsen dålig så sitt kvar i bilen och bromsa och låt nån annan vinscha upp båten på trailern. Eftersom du har framhjulsdrift är det bra om du inte har för högt tryck på kulan då detta annars gör att framdäcken inte får lika bra grepp. Det kan också vara bra att inte vinscha upp båten ända fram på trailern så att du på det sättet får mindre kultryck och därmed bättre fäste med framdäcken när du drar iväg uppför rampen.

När du skall iväg så höj motorvarvet ordentlingt på bilen och sen släpper du mjukt på kopplingen medan du har varv på motorn så får du ett litet mjukt ryck som får trailern i rörelse och sen är det bara att dra på framåt.

Det är bra om nån kan dra bort stoppklossarna innan trailern drar förbi där de legat.

Jag har Biltemas stoppklossar i plast som man kan fästa snören i och dra undan med. Inte bästa kvalitet på dessa stoppklossar men de funkar i alla fall. Har kört över dem några gånger så de har knycklat till sig lite men funkar i alla fall fortfarande.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 30 juni 2007 | 22:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt beskrivande svar, skönt att veta att det går att dra upp båten.

Jag hade tänkt på klossar men inte snöre på dem, det va en bra ide.

Dessvärre kan jag inte dra båten på trailern då det är en amerikans planktrailer men den är ganska lång, så jag borde få ner den bra långt utan att backa ner i vattnet med bilen.

Återkommer under morgondagen med en rapport. (om vädret tillåter - provar inte vid regn)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle du få problem med fäste för framhjulen så sätt en kompis på huven i början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu ser det mörkt ut, det bara regnar & regnar.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser till att rampen är någorlunda rent, alltså inte mycket lös grus mm.

Annars har Bossee sagt allt :-)

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilen orkade fint, bara problem med kylningen, men det är en annan tråd, tack för alla tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du någon gång kommer till en knepigare ramp så finns fler tips i denna tråd:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161663

Där finns ett par bra trick med vinschen, samt ett tips att ta till i extrema fall: Vänd bilen och backa upp.

V70 finns många årsmodeller och varianter -- 6-växlad ger en viss fördel och ASR (antispinnkontroll) ger ännu större fördel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...