Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
MichaelW

Hjälp!! Utombordarproblem 2,5 hk mercury

Rekommendera Poster

Hej där ute.

 

Jag hoppas på att få hjälp av er där ute. Jag har en 2,5 hästars Mercury motor, sådan utan växel. Jag har haft motorn i garaget under vintern och skulle nu till att dra i snöret och få den igång. Men, det är totalt omöjligt att dra i snöret - det sitter som berg. Felet är inte att snöret trasslat eller liknande. Jag har försökt snurra propellern med handen men den sitter som berg. Jag har lossat underhuset och kontrollerat om axeln i riggen är felaktig, men icke. Jag har lossat förgasaren i syfte att se om det var vakum, men icke...

 

Så vad sjutton kan detta vara? Någon som kan rädda sommarens gummijolleturer för barnen??

 

Uppskattas stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har rostat fast! Du har väl glömt att konservera den som man bör, att spruta in olja i förgasaren så att motorn får ett oljeskikt och som skyddar mot rost.  Enda boten är att fortsätta tills den är uttröttad och släpper greppet, men du får nog dra fram o tillbaka många gånger innan du vinner. Låt det bli en läxa! Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jolly, tack för ditt svar men denna rara motor har fått sig en ordentlig omgång av vinteromhändertagande... det måste helt enkelt vara något annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft liknade problem med en något större motor med elstart. Då var det kugghjulet på startmotorn som hade kärvat fast sig (mot det andra större kugghjulet, vet inte vad det kallas).

Har dålig koll på om samma fenomen kan uppstå med repstart, men i mitt fall leade jag upp det med en skiftnyckel på muttern som höll startmotorns kugg.

 

// dodeesos  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...