Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
BMoon

Kontrollera skicket på avgaslimpa

Rekommendera Poster

Har nu fått bort avgaslimpan under min renovering.

Kunde konstatera ett litet hål i täcklocket som sitter i bakkant på limpan (har knät i fram), men inte värre än svetsen kan fixa. Kan iaf förklara varför ljudnivån varit förhöjd samt lite rök i motorrummet (trott det vart vattenånga från någon liten läcka).

Kollade lite på själva limpan och den känns ju rätt så fräsch utvändigt sett. Läckt lite vatten från pluggarna och knät är aningen rostigt.

Kollade lite inuti den och var ju sot och inga synliga hål till vattenkapslingen.

Men kan man testa eller hur gör man för att kolla/bedömma skicket på limpan. Står ju gärna över att köpa en ny men vill ju ändå känna att den jag har är skaplig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte din limpa gjord i gutgods? Inte lät att svettsa i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo limpan är ju gjuten men sitter en platta i motsatta ändan av vart knät sitter. Är den som det var ett hål i. Går ju antingen att svetsa igen eller göra en ny platta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har faktiskt lite samma tankar...

Har haft bort min limpa med och sett att det finns en del rostflagor inuti, men att den är hel så vitt man kan se och inget vatten har läckt igenom till avgasdelen. Frågan är ju hur länge man törs köra utan att byta den ?

Börjar det läcka vatten in till avgasdelen lär ju inte motorn gå så länge innan den rostar eller skär ihop.

Går det att vara säker utan att byta den ofta ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...