hlek 0 Postad 29 Juni , 2007 HAr en Semaster 210 WA båt som jag skulle vilja få ner ljudnivån på. I dagsläget är motorluckan och skottet mot sittbrunnen isolerade med skummatta. Frågan är om det skulle hjälpa att isolera insidan på skrovet också? Någon som har provat eller har någon idé? Tänkte använda Biltemas isoleringsmattor. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Juni , 2007 Hej! I de flesta fall så handlar det om att minska reflektionerna, reflektionstiden och att försöka minska fortplantningen genom golv, väggar och tak. Reflektioner och fortplantning är alltså A och O när det gäller all ljudisolering. Problemet med just fortplantningen åtgärdar man helst via gummibusssningar och/eller med sk. flytande upphängningar på motorn vilket är det allra effektivaste för att förhindra att ljudet fortplantar sig. Med en flytande upphängning så svävar motorn fritt i luften utan någon direkt fysisk kontakt med golv, väggar eller tak. På det sättet minimerar man möjligheten till ljudets fortplantning på ett maximalt sätt. När det gäller själva ljudisoleringen av den mer vanliga sorten så handlar det oftast om att minska ljudreflektionerna. Det är här som du ska sätta in dina åtgärder i första hand. Inte för att det är effektivast utan mer för att det är det enklaste och billigaste sättet att få ner bullret. Att göra en flytande upphängning av motorn kräver nämligen både mycket arbete med att behöva lyfta ur motorn och det kan kosta i tid, arbete och gummibussningar. När man ska minska på reflektionerna så ska det ske så nära ljudkällan som möjligt. Alltså i motorbrunnen. Det du ska satsa på för att uppleva en så stor hörbar effekt som möjligt av din isolering är att satsa på att dämpa lågfrekvenser mellan 20-400 hz och mellanregistret upp till säg 1000 hz (1 kHz). Kort sagt så ska du dämpa ett frekvensomfång på mellan 20-1000 hz. För att lyckas med det så ska du ha isoleringsmaterial som har en tät densitet och väger så mycket som möjligt och är så tjock som möjligt. Markskivor är otroligt bra för just detta och den täcker in dessa frekvenser med råge! Och markskivor brinner inte. Nackdelen med markskivor är att de bygger rätt mycket i höjd eftersom de är så tjocka. Men om du får plats med det så är det ett självklart materialval i sammanhanget. Idealet vore om du får plats med marksivor som är 100 mm tjocka. Om du måste använda tunnare material så ska du återigen sträva efter ett så tätt och tungt material som möjligt och som är gjorda för så låga frekvenser som möjligt. (Höga diskantfrekvenser dämpas automatiskt även av lågfrekventa isoleringsmaterial plus att diskantfrekvenser inte på långa vägar har samma spridningsegenskaper som basiga/låga frekvenser. Det är därför som du ska lägga krutet på de låga frekvenserna.) Gör så här: Du ska montera isolering precis överallt där du kommer åt bakom motorn, på alla sidor runt motorn, ovanför motorn och helst också på golvet runt motorn. Helst så ska du alltså inte ha en enda tom och oisolerad yta alls kring motorn. Kolla hur tjockt material du kan ha på de olika ställena. Där du kan använda markskivor så använder du det och där du måste ha ett tunnare material så väljer du antingen ett annat material eller så skär du ut marskivan så att den får lämplig tjocklek. När du sedan monterar fast isoleringsmaterialet så är det ett stort plus om du ser till att det blir helt skarvlöst och helt tätt så att du undviker tomma glipor. Detta är särskilt viktigt vid dörrar eller lock. På dörrar och/eller lock kan man dessutom komplettera med gummilister som tätar enligt samma princip som fönster i ett hus. För att skydda markskivans yttersta yta så kan man klistra på ett skyddande material om man vill som tål bäde värme och olja och som inte kan brinna. Men annars så går det ju bra att köra utan också om man vill. Hoppas att det går bra och jag önskar dig lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Juni , 2007 ...du glömde insugsljud också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Juni , 2007 Vad syftar du på då? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 29 Juni , 2007 Hmmmmm..... Det är vikten av materialet som gör stora delar av ljudisoleringen och hindrar stora ytor att svänga. Roddarn har bra inlägg och jag säger inte emot men att köra 100mm markskivor är väl till att ta i. Speciellt i ett litet motorrum. Det finns speciella skivor av typ blygummi för detta ändamål som inte är så tjocka (ett antal mm) som fixar bla struktur ljudet det luftburna kan man sedan fixa genom att limma annan isolering ovanpå dessa tunga mattor. Det finns en mycket bra artikel i ett gammalt nr av Båtnytt om hur allt går till. Försök att få tag i den. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 30 Juni , 2007 Jo, det är riktigt att materialets vikt är viktigt. Det är därför som jag säger att tunga material oftast är bäst, men det har även med en del andra egenskaper att göra som t.ex. densitet och lite annat. Att jag nämnde just 100 mm är för att det är rent ljudtekniskt en bra grovlek. Att det sedan är svårt att få plats med den tjockleken är en annan sak, men det går lätt att skära till önskade tjocklekar. Vet inte om markskivor finns i 50 mm, men den finns i alla fall i 70 mm. De blygummi-material som finns på marknaden räcker inte till riktigt för att dämpa basfrekvenserna tillräckligt många db även om de inte är helt värdelösa. För att dämpa basfrekvenser riktigt effektivt så krävs det marksivor och som dessutom är rätt tjocka. Exempelvis så behövs det t.ex. ca. 1 m tjocka marksivor inklusive ett antal lager med gipsskivor och luftspalter samt en helt flytande byggkonstruktion för att en bastrumma inte ska låta igenom en vägg! (Det är därför man bygger minst så tjocka väggar i professionella skivstudios.) En inombordare råkar ha samma frekvensinnehåll som just en bastrumma och volymen från motorn är ansenlig den också. Bly är däremot helt rätt tänkt. Bly och bly-gummimattor är faktiskt bland den bästa ljudisoleringen som finns överhuvudtaget, men det är den bara på mellanregister och diskant och den övre diskanten. Den är däremot betydligt mindre effektiv på de lägre basfrekvenserna än vad markskivorna är och det är i dessa låga frekvensregister som de största problemfrekvenserna håller till på en inombordsmotor. I relation till mängden basfrekvenser så innehåller inombordaren rätt lite övre mellanregister och diskant, även om dessa frekvenser finns de med speciellt vid högre varvtal. Det allra mest effektktiva vore alltså ett lager med markskivor som man sedan toppar med en blymatta. Extra bra vore en luftspalt mellan dessa olika material (luft är ett mycket bra isoleringsmaterial) men den bygghöjden finns ju inte i en båt så det får i så fall bli dikt an. Personligen skulle jag nog ha satsat på enbart markskivor och tagit den grövsta tjockleken som utrymmet tillåter. 50 mm borde det gå att få plats med och det skulle sänka nivån rätt mycket. Även 25 mm skulle göra en del i händelse av att du inte har mer bygghöjd än så, men jag tror ärligt talat att det är just markskivor du bör hålla dig till om du vill få ner db-talet (volymen) så att det blir något sånär märkbart. Och kom också ihåg att täta skarvar (speciellt vid lucköppningar) är väldigt avgörande för slutresultatet! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser