tuppen_ericson 1 Postad 29 Juni , 2007 har suttit och läst massor om trimaran. dom är grymma och går och dra med sig hem väldigt simpelt. det ska gå att sova (i) den . men priset skenar iväg. katamaraner går att hitta mkt billigare men undrar om dessa seglar. seglar trimmaranen mycket bättre eller har jag fått något om bakfoten. hjälp mig med min hunger efter information och erfarenhet. jag e en svensson med drömmar och tajt budget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 29 Juni , 2007 en fråga till som verkar helt galen kanske. är inte seglare. köpte precis en stortriss från att åka v8 rakarör förra sommaren. har bara haft motor båtar med fart resurser. Nu till frågan kan man sätta ihop två stortriss och montera på en större mast med nya segel och få bra fart. tänk inte på hur mkt jobb det e jag har tid över undrar bara om det skulle funka rent teoretiskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 Juni , 2007 Blir nog lite för tung, men om du ersätter kölen med ett Sticksvärd eller ett centerbord skulle det kansk fungera. Skroven är lite breda och jag vet inte hur bärigheten är i förskeppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Juni , 2007 Hörru Tuppen_erikssonDet nmärks på dina funderingar att du inte är segelvan.Alltså glöm det där med att montera två stortriss. Om du sätter ihop två långtradare bredvid varandra går det fortare då?Det är helt andra principer som gäller.Vattnets fysikaliska egenskaper gör att om längden på ett skrov, l(åtsas att det är en trästock just nu) är minst 8 ggr längre än bredden så uppstår ett fenomen mellan vågen i fören och aktern som gör att motsåndet blir avsevärt längre. (Sedan kommer det till en massa annat men glöm det så länge för enkelhetens skull) För att seglets kraft skall överföras på skrovet måste man ha en motkraft, gammal fysikregel. Antingen lutar båter och eftersom den är bullig så tränger den undan en massa vatten, den vill flyta upp. Den kraften håller emot seglets tryck. Ett annat sätt är att hänga en jävla massa vikter/bly nere i botten så långt ner man kan. När båten lutar lyfts denna vikt uppåt och motverkar seglets tryck. Man kan naturligtvis kombinera dessa beroende på vilka egenskaper man vill ha på sin båt för övrigt. Tredje problemet är att båten driver iväg i sidled. Kan motverkas genom en låååååång planka på högkant. Eller genom en fena. Eller genom ett modernt smalt men djup fena á lá Jordenruntseglarbåtarna. Den sistnämda fungerar mera som ett flygplansvinge fast på fel ledd och är effektivast, men vem vill segla omkring med en fena på kanske 5 meter under skrovet?Dessa tre problem kan lösas på olika sätt.Om jag generaliserar lite kan man säga att trimaranen har ett smalt skrov i mitten med taskiga utrymmen. Men det har förhållandet 1:8 minst. Sedan bättrar man på utrymmet med lite bredare överbyggnad över vattnet. Sidokrafterna tas upp av stödhjul kallad pontoner eller av innefolket amas(låter inte lika fullt som stödhjul min elaka tolkning) Katamaranen står bredbent istället och utnyttjar utrymmena mellan benen och får enormt med plats att vara på. Skroven naturligtvis även här 1:8 Båda tillämpar ett sk sticksvärd som är smalt och djup men hissas upp på grunda vatten.Nu har du fått svar på skillnaden men inte hur de seglar.Tri kan gärna köra ner ena toffeln i vattnet och snubbla över sin egen fot så att säga och välter runt pga centrifugalkraften.Kattan gör det inte lika lätt. Trimaranen seglas egentligen som en vanlig båt och den kan gå upp på ett skrov. Man känner lutningarna och vindens kraft. Lätare att skota rätt. Väger mycket mindra. Kattan lutar ej. Bara skjuter fart. Svårare att känna hur mycket den tål så man inte överskrider gränserna för segelsättning och all annat. Egentligen är skillnaderna rätt stora och jag vill påstå att kattan kräver mer av sin rorsman men ger mera tillbaka. Tri är mera som att snegla snabbt och kul men mera lek. Trimaranerna har ökat mest i Sverige på kattornas bekostnad. Kanske just pga hur man måste hantera dem. Skall du kryssa fort och med utrymmen så välj katta. Skall du segla fort och inte bryr dig om komforten så välj en tri. Hör av dig igen.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser