Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
202sc

Gasta på en X

Rekommendera Poster

Hej

Skulle någon här kunna hjälpa mig. Jag har fått en härlig förfrågan, dvs om jag skulle kunna tänka mig att gasta på en X-Yacht. Jag har tidigare erfarenheter av gastning på bla Exress, J80 mm.

Är det nått speciellt jag behöver tänka på då jag ev. skall vara ansvarig för focken?

Tacksam för svar ... Då det inte kommer bli så mkt träning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken storlek på båt?

Finns ju från lilla X-79 till monster!

Tips, gå igenom med skepparen innan vad han förväntar sig av dig så ska det nog ordna sig. Prata med varandra under seglingen, berätta vad du gör hela tiden. Så brukar jag och kompisen köra när vi kappseglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

X-40 är storleken !!

Kommunication vet jag är viktig eftersom jag gastat endel förr. Jag tänkte mer på om det är nått spec som gäller för X-Yacht beträffande seglingsegenskaper som är utmärkande. Dvs saker som man behöver ta särskild hänsyn till... !?! Vad vet jag ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen större skillnad, allt är större, tyngre och dyrare!

Sätt inte en ny kevlarfock i mantåget och dra sönder den i ett slag, då blir inte skepparen glad...

Ang trim kör man mycket men inhal i sidled för att tvista focken och det är annorlunda men inget speciellt med X-Yachts.

Fin båt i övrigt

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hur långt vågar man pressa en X-40 på kryssen? Dvs vågar man köra med lätt \inbulning\ i focken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj ... Hmm lite snabb där tror jag !! Vilka signaler sänder båten / seglen när man närmar sig gränsen för pressning på kryss?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du?

Segeltrim är alltid ett samspel mellan fock/genua skotare, storskotare och rorsman.

Om du menar pressa i högre vindregister så tror jag storskotaren säger till först.

Menar du pressa i att skota hem hårt tror jag rorsman kommer klaga först då han tappar driv.

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte än vad det var för tävling skepparen hade i tankarna !! Men jag återkommer med besked om det och ev. placering samt intryck av seglingen !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...