Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
callon

Fråga om gammalm blyfri 95 bensin

Rekommendera Poster


Ytterligare en liten fråga...

 

Jag sparade ca 50 liter blyfri 95 bensin från förra säsongen och har nu hört att man inte kan lagra bensin så här lång tid. Stämmer det, och om det gör det, vad händer om man kör med den ändå?

 

Jag har inte haft något medel i tanken som man tydligen kan ha för att den ska hålla sig.

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då hafft ca 100 liter bensin kvar sen förra sesongen och jag har då inte märkt nått fel på bensinen. Man bör nog förvara bensinen svalt och i ett slutet kärl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm..Har oxå hört det där om att man inte ska köra på gammal bensin..Jag tror inte ett dugg på det eftersom jag gjort så i åratal utan problem.Jag tankar båten full tank inför vinterförvaringen (400 liter utomhus under presenning).Till iläggningen i år hade jag inte full tank men det fungerar fint iaf..Den startade utan problem vid iläggningen. Men det som kan hända om det står i tanken över vintern är att det bildas kondens som fäller ut vatten i bränslet med ev motorstörningar som följd. Speciellt om man har lite bränsle i tanken..Men har man inget bränsle alls så blir det iaf kondens i tanken.. Prova att ställa ut ett plast eller metallkärl ett dygn utan något innehåll så ser du kondensen på en gång..Det är temperaturväxlingarna som är boven i dramat.....Använd vattenavskiljande filter så löser det en del av problemet, om det är något, åtminstone delvis...

Det finns säkert folk här som kan mer om sådant än jag, man detta är iaf något att gå på...

Ha en trevlig båtsommar alla...

MVH

Peter...

 

Senast ändrad av bayliner2650 | 29 juni 2007 | 09:57

post-22516-1394235126,2261_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är inga problem att använda bensinen.

 

Har man den i täta reservdunkar blir det ingen kondens. Är den i vanliga tanken (med luftning) kan det bli kondens, men eftersom bensinen innehåller 5% etanol så är inte heller det något problem. Om du vill vara extra säker, slå i lite K-sprit.

 

Några andra hokus-pokus tillsatser (som någon gjorde reklam för här på forumet) behövs inte.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med alla andra här.

Jag ställer in trycktanken i ett kallt förråd över vintern, oavsett hur mycket det är i den.

På våren stoppar jag i slangen startar och åker.

Har aldrig varit några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Bensin blir sämre med åldern, men 1 år spelar ingen så stor roll. Kör bara på.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En billig försäkring för att motorn ska gå bra och för att undvika skador på den är att använda sig av ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare. Förvånansvärt många struntar i detta men för mig är det en självklarhet och jag skulle aldrig våga köra utan ett sådant.

 

Kondens i bränslet är så gott som oundvikligt även då man köper den direkt från pumpen hos macken och det blir ju mer kondensvatten i bränslet ju längre tid den står. Det är naturligtvis inte alls bra för motorn. När jag köper bränslet hos macken så använder jag alltid en tratt som heter

Smart Teck för att minimera riskerna med både smuts och vatten.

Smart tech är rätt dyr men den är förbaskat bra och är ett bra komplement till bränslefilter med vattenavskiljare. Det inbyggda bränslefiltret på båten byter jag varje år.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...