callon 0 Postad 29 Juni , 2007 Ytterligare en liten fråga... Jag sparade ca 50 liter blyfri 95 bensin från förra säsongen och har nu hört att man inte kan lagra bensin så här lång tid. Stämmer det, och om det gör det, vad händer om man kör med den ändå? Jag har inte haft något medel i tanken som man tydligen kan ha för att den ska hålla sig. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 29 Juni , 2007 Jag har då hafft ca 100 liter bensin kvar sen förra sesongen och jag har då inte märkt nått fel på bensinen. Man bör nog förvara bensinen svalt och i ett slutet kärl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 29 Juni , 2007 Hmmm..Har oxå hört det där om att man inte ska köra på gammal bensin..Jag tror inte ett dugg på det eftersom jag gjort så i åratal utan problem.Jag tankar båten full tank inför vinterförvaringen (400 liter utomhus under presenning).Till iläggningen i år hade jag inte full tank men det fungerar fint iaf..Den startade utan problem vid iläggningen. Men det som kan hända om det står i tanken över vintern är att det bildas kondens som fäller ut vatten i bränslet med ev motorstörningar som följd. Speciellt om man har lite bränsle i tanken..Men har man inget bränsle alls så blir det iaf kondens i tanken.. Prova att ställa ut ett plast eller metallkärl ett dygn utan något innehåll så ser du kondensen på en gång..Det är temperaturväxlingarna som är boven i dramat.....Använd vattenavskiljande filter så löser det en del av problemet, om det är något, åtminstone delvis... Det finns säkert folk här som kan mer om sådant än jag, man detta är iaf något att gå på... Ha en trevlig båtsommar alla... MVH Peter... Senast ändrad av bayliner2650 | 29 juni 2007 | 09:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Juni , 2007 Det är inga problem att använda bensinen. Har man den i täta reservdunkar blir det ingen kondens. Är den i vanliga tanken (med luftning) kan det bli kondens, men eftersom bensinen innehåller 5% etanol så är inte heller det något problem. Om du vill vara extra säker, slå i lite K-sprit. Några andra hokus-pokus tillsatser (som någon gjorde reklam för här på forumet) behövs inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 29 Juni , 2007 Kan bara hålla med alla andra här. Jag ställer in trycktanken i ett kallt förråd över vintern, oavsett hur mycket det är i den. På våren stoppar jag i slangen startar och åker. Har aldrig varit några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 30 Juni , 2007 Samma här. Bensin blir sämre med åldern, men 1 år spelar ingen så stor roll. Kör bara på. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 30 Juni , 2007 En billig försäkring för att motorn ska gå bra och för att undvika skador på den är att använda sig av ett bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare. Förvånansvärt många struntar i detta men för mig är det en självklarhet och jag skulle aldrig våga köra utan ett sådant. Kondens i bränslet är så gott som oundvikligt även då man köper den direkt från pumpen hos macken och det blir ju mer kondensvatten i bränslet ju längre tid den står. Det är naturligtvis inte alls bra för motorn. När jag köper bränslet hos macken så använder jag alltid en tratt som heter Smart Teck för att minimera riskerna med både smuts och vatten. Smart tech är rätt dyr men den är förbaskat bra och är ett bra komplement till bränslefilter med vattenavskiljare. Det inbyggda bränslefiltret på båten byter jag varje år. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser