chali 0 Postad 29 Juni , 2007 Tjajag bytte impeller för någon vecka sedan men när jag monterade i hopp huset igen så råkade jag spräcka locket lite. så frågan är: spelar det någon roll? det kommer vatten från skvaller strålen vissligen inte så mycket om jag inte gasar. 2 jag märkte att det kommer lite vatten ur avgasröret när man gasar hårt ska det vara så? eller är det för jag spräckte locket?mvh/chali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Juni , 2007 Att köra med ett läckande impellerhus är ingen hit av två skäl. För det första får motorn inte den kylning den behöver och för det andra kan sprickan göra så att impellern går sönder vilket medför motorhaveri.... Vad befräffar din andra fråga så kommer väl dina avgaser och kylvatten ut på samma ställer. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 29 Juni , 2007 Byt locket...Annars skaffar du dej mer problem och stora sådana... Ha en skön båtsommar... MVH Peter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chali 0 Postad 29 Juni , 2007 TjaKylar vattnet kommer väl ut vid svallerstrålen?och av gaser kommer ut via avgasrör? jalla fall på min motor.men jag upptäckte att det kan komma lite vatten från avgasröret när jag gasar hårt. mvh/chali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 29 Juni , 2007 Kylvattnet SKA komma ut med avgaserna för att kyla riggen och dämpa ljudet! Att det kommer ut vatten som pilotstråle är ju bara för att få en indikation på att kylvattnet passerar genom motorn, ett enkelt sätt att kunna kontrollera att pumpen funkar. Om du inte kan få tag på ett nytt lock så kanske det går att laga med lim eller en slangklämma som håller ihop tills du får tag på nytt, -beroende på hur locket ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Juni , 2007 Ja, och tvåtaktsoljan ska bytas, precis som du gjort... Självförtroende är bra, men att lära sig att lyssna på dom som kan är i många fall ännu bättre. Varför ställer du frågor här, när du ändå inte vill ta åt dig av svaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chali 0 Postad 30 Juni , 2007 Tjatack för svaret=) jag har totalt missat att det ska komma ut vatten genom avgasröretjag trodde att avrining gick genom skvallerstrålen i med mängden som kommer (man kan ju räkna dropparna som kommer från avgasröret och jag har aldrig sett att det kommit mer en så heller) jag får kolla om det blir någon skilldnad när det nya locket kommer på men jag kan inte tänka mig det för sprickan är inte stor alls. till flipper_510_ht: gällande olje byte så rekomenderade handlaren att man byter olja var år. ps: ingen som har någon ide om varför oljan inte kommer fram?(jag har kollat slangar och oljefilter och dom var rena)kan det finnas möjlighet att det är stop vid förgasare även om man har filter både till olja och bensin? mvh/chali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 30 Juni , 2007 Under drift så går huvuddelen av avgaserna och kylvattnet ut under vattentytan, vanligen genom propellercentrum. Om du med avgasröret menar öppningen i riggen ovan vattenytan, så finns det där bara för att motorn skall funka på låga varv. Den klarar annars inte att övervinna vattentrycket. Att det kommer några droppar ur detta hål på låga varv är säkert normalt. Huvuddelen av vattnet torde då rinna ut genom skvallerröret och resten genom propellern. Angående oljebyte så avsåg nog handlaren oljan i växelhuset, den skall bytas varje höst. Den olja du talar om verkar gälla oljeinblandningen i bensinen på en tvåtaktare. Tala om vilken motor du har så får du säkert råd i denna fråga. Senast ändrad av guestsson | 30 juni 2007 | 08:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chali 0 Postad 1 Juli , 2007 Tja tack för svaret=) inte konstigt att jag inte sett att det kommit ut större mängder ur rigen då=) motorn är en Nissan 50 hk 3 cylidrig (NS50D) handlaren talade faktisk om det vanliga oljan men man ska altså inte byta den alls då? även om båt/motor står på en loge? mvh/chali Senast ändrad av chali | 01 juli 2007 | 15:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Juli , 2007 Det finns normalt ingen anledning att byta ut tvåtaktsoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser