Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
chali

spricka i impeller hus?

Rekommendera Poster


    Tja
jag bytte impeller för någon vecka sedan men när jag monterade i hopp huset igen så råkade jag spräcka locket lite.


så frågan är: spelar det någon roll?  det kommer vatten från skvaller strålen vissligen inte så mycket om jag inte gasar.


2 jag märkte att det kommer lite vatten ur avgasröret när man gasar hårt ska det vara så? eller är det för jag spräckte locket?
mvh/chali 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra med ett läckande impellerhus är ingen hit av två skäl. För det första får motorn inte den kylning den behöver och för det andra kan sprickan göra så att impellern går sönder vilket medför motorhaveri....

 

Vad befräffar din andra fråga så kommer väl dina avgaser och kylvatten ut på samma ställer. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt locket...Annars skaffar du dej mer problem och stora sådana...

Ha en skön båtsommar...

MVH

Peter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja
Kylar vattnet kommer väl ut vid svallerstrålen?
och av gaser kommer ut via avgasrör?   jalla fall på min motor.
men jag upptäckte att det kan komma lite vatten från avgasröret när jag gasar hårt.
 
mvh/chali 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattnet SKA komma ut med avgaserna för att kyla riggen och dämpa ljudet!

Att det kommer ut vatten som pilotstråle är ju bara för att få en indikation på att kylvattnet passerar genom motorn, ett enkelt sätt att kunna kontrollera att pumpen funkar.

Om du inte kan få tag på ett nytt lock så kanske det går att laga med lim eller en slangklämma som håller ihop tills du får tag på nytt, -beroende på hur locket ser ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och tvåtaktsoljan ska bytas, precis som du gjort...2.gif\

 

Självförtroende är bra, men att lära sig att lyssna på dom som kan är i många fall ännu bättre.

 

Varför ställer du frågor här, när du ändå inte vill ta åt dig av svaren?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja
tack för svaret=)

jag har totalt missat att det ska komma ut vatten genom avgasröretsmiley-embarassed.gif\
jag trodde att avrining gick genom skvallerstrålen i med mängden som kommer

(man kan ju räkna dropparna som kommer från avgasröret och jag har aldrig sett att det kommit mer en så heller)  jag får kolla om det blir någon skilldnad när det nya locket kommer på men jag kan inte tänka mig det för sprickan är inte stor alls.


 
till flipper_510_ht: gällande olje byte så rekomenderade handlaren att man byter olja var år.
 
ps: ingen som har någon ide om varför oljan inte kommer fram?
(jag har kollat slangar och oljefilter och dom var rena)
kan det finnas möjlighet att det är stop vid förgasare även om man har filter både till olja och bensin? 
mvh/chali 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under drift så går huvuddelen av avgaserna och kylvattnet ut under vattentytan, vanligen genom propellercentrum.

 

Om du med avgasröret menar öppningen i riggen ovan vattenytan, så finns det där bara för att motorn skall funka på låga varv. Den klarar annars inte att övervinna vattentrycket. Att det kommer några droppar ur detta hål på låga varv är säkert normalt. Huvuddelen av vattnet torde då rinna ut genom skvallerröret och resten genom propellern.

 

Angående oljebyte så avsåg nog handlaren oljan i växelhuset, den skall bytas varje höst.

 

Den olja du talar om verkar gälla oljeinblandningen i bensinen på en tvåtaktare. Tala om vilken motor du har så får du säkert råd i denna fråga.

 

Senast ändrad av guestsson | 30 juni 2007 | 08:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja

tack för svaret=) inte konstigt att jag inte sett att det kommit ut större mängder ur rigen då=)

 

motorn är en Nissan 50 hk 3 cylidrig (NS50D)

handlaren talade faktisk om det vanliga oljan men man ska altså inte byta den alls då? även om båt/motor står på en loge?
 
mvh/chali 

 

Senast ändrad av chali | 01 juli 2007 | 15:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns normalt ingen anledning att byta ut tvåtaktsoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...