Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
boka

aq115 och 100 drev

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag har lite funderingar runt aq115 och 100 drevet!?
Någon som har några uppgifter på hur mycket soppa denna kombinatinon skulle dra per på en Ockelbo T17i?
Passar denna komination bra ihop med en Ockelbo T17i, om man ska köra lite vattenskidor eller åka ut å bada upp till 4 pers?
Om man ska åka in på grundare vatten kan man hissa drevet manuelt typ som man kan göra med en utombordare?
Reservdelar till dessa, kan man få tag på det nu för tiden?

Tacksam för svar!
Boka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några speciella saker man ska kolla om man ska köpa en båt med en aq115 och 100 drev från 1973?

//Boka 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du köper en båt med 100drev tycker jag att du skall ta dig en regäl funderare. Dreven är gammla och har mer eller mindre gått ur tiden.
Sattsa hällre på ett drev ur 200serien då har du lättare att få tag i reserv delar och utbytes drev.

Om du iaf köper båten med 100drev anser jag att den har ca 10-20tkr lägre värde än motsvarande båt med 280 drev.
Med 280 dreven kan du snorkla då alla har en inbyggd tiltmotor som klarar av att hissa upp dreven i lågfart.
 100dreven har inte den funktionen om dom inte är utrustade med hydralisk powertrim.

/ Plarsa
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för svaret!
Om jag skulle köpa en t17 med ett drev från 200 serien skulle det bli för dyrt för mig.
Så därför är 100 drevet nästan det ända alternativet för mig om jag ska ha en t17 med inombordare.
Hur gick din båt med aq130n? 
Vilket förbrukning hade du ungefär? 
Har hört att t17 ska gå bra i vattnet stämmer det, skulle vara kul å höra det från någon med lite erfarenhet av båt modellen:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena! jag har kört med en aq 130 och 100 drev. jag säger så här; kolla drevet ordentligt! det är inte säkert att du kan hitta delar till det längre. mitt fungerade bra med en del jobb. motorn däremot är inga som helst problem att få tag i prylar till. om drevet är i bra skick, sköt om det! jag har bytt till ett 270 nu, inte helt lätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...