Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Flipper_535

Renoverad motor ?

Rekommendera Poster

Hej !

Har hittat en Evinrude V4 (-84) för 25tkr som sägs vara helrenoverad.

Säljaren säger att den nu är i mekaniskt nyskick men jag har även hört att man skall akta sig för renoverade motorer.

Nu är ju läget det att en ej renoverad motor kostar nästan lika mycket (ca 20 tkr)

Skall jag chansa på en helrenoverad ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja finns det inga kvitton??

man brukar ju kunna se om olika saker är nya, plus att om ha har renoverat den för 25tkr så borde ju det mästa vara bytt under kåpan och då ser man ju det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta!

Men det finns väl ingen normalt funtat person som renoverar en förbrukningspryl (båtmotor) för mer än dess marknadvärde. En motor från 1984 är ändå en motor som har över 20 år på nacken. Ok, eftersom det är Evenrude det är frågan om skall jag inte skriva att det är högst osannorlikt att det finns utbytesdelar. Ifall du skulle få hjärnsläpp och köpa motorn beakta den framtida tillgången på reservdelar.

Din fråga ifall du skall chansa på en helrenoverad är helt upp till dig. Men jag hade över huvud taget inte reflekterad på frågan med hänsyn till pris och ålder. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har ju knappast renoverat den med nya delar utan jag får nog räkna med att han plockat ihop från andra motorer förutom kanske packningar etc. . .

Orsak till renoveringen skall vara att en cylinder var skuren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vi tog upp i en annan tråd tidigare, folk tar väldigt mycket betalt för sina gamla motorer... den är ändå 23 år gammal. En sådan motor kan nog gå sönder när som helst, oavsett vad säljaren säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Det känns som en stor chansning. Jag köper nog en 10 gammal maskin med garanti från båtfirma istället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...