Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Gäst Anders75

Begagnade båtar på väg ned?

Rekommendera Poster

Gäst Anders75

Läste i senaste nummret av Privata Affärer att priset på begagnade båtar är på väg ned. Det lär gälla både motor- och segelbåtar.

 

Själv har jag länge förundrats över den relativt höga prisbilden på begagnat. Om man exempelvis jämför hur snabbt värdefallet är på en bil jämfört med båt. Visserligen är väl möjligen livslängden på båtar längre än på bilar. Å andra sidan ger det ena det andra. Är båten värd pengar underhåller man och lagar, detsamma hade säkert gällt även bilar.

 

Motorerna på båtar är ju dessutom sannerligen inga evighetsmaskiner, speciellt inte med tanke på hur lite de ofta används. En inombordare utan slutet kylsystem är ju ofta bara skräp och sopor efter 10 år. Ibland rostar de sönder betydligt snabbare än så.

 

När det gäller mindre båtar har situationen närmast varit ännu extremare. En helt vanligt ht-båt från mitten av 1970-talet med lika gammal utombordare begär många både 60, 70 och 80 tusen för (Exempelvis Flipper 570, 575). Som jämförelse går det att köpa en helt ny Bella 561 med modern fyrtaktare för 200 tusen.

 

Vem skulle komma på tanken att blada upp 80 tusen för en 30 år gammal välanvänd Volvo 240 när du kan köpa en helt ny Volvo S60 för 200 tusen? Bara som en jämförelse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe - tror inte det.

Har köpt och sålt varje år de sista tre åren och rel. noggrannt följt prisutvecklingen - åtminstone på några motorbåtstyper - från styrpulpet via bowraiders till DC med utombordare och 4t.

Ev kan det vara så att vissa har övertro främst under våren och det kan vara så att vissa båttyper med vissa motorer inte stiger utan står still i pris.

Men jag har inte sett några tendenser till sjunkande priser.

Stiger bensinpriset REJÄLT eller stiger räntan väldigt mycket mm mm ja då kanske vi kan se en avmattning i båtbranchen på både nytt och gammalt.

 

Men det finns säkert många andra som sett och tolkat marknaden på sitt sätt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Räntan har nog betydelse, tror jag. Som med alla andra fritidsysslor så är det dessa man drar ner först när ekonomin inte går ihop längre. En räntehöjning går ut över båtar, husvagnar, sommarstugor etc... mycket folk sitter med höga bolån efter den husmarknad som varit.


Har dock inte heller sett någon tydlig tendens att båtpriserna gått nedåt ännu, däremot är utbudet stort.
Själv förundras jag över hur dyra små gamla utombordare(4-6hk) verkar vara. Folk tar ju samma pris för en 70-talare som för en 90-talare(?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog också att priserna börjar falla.

I allafall för större dubbelruffade 70-talare.

Folk köper nya mindre snabbare båtar.

Generationsskifte m,m

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man gå på dom bud man fått så har min båt ökat ivärde! Eller var d jag som köpte billigt????

 

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Nja, det här med räntan är förstås en sak.

 

Det säljs nya båtar som aldrig förr i Sverige. Låg ränta och mycket gynnsam konjunktur spelar förstås in här. Som någon var inne på har väl även behoven ändrats över åren.

 

Citerar från Privata Affärer:

 

Gamla motorbåtar är inte heller lika attraktiva som de en gång var. Dagens båtköpare vill ha en annan typ av båtar och de har allt mindre tid för att sköta båten. De är inte heller intresserade av att skruva och meka utan vill ha trevligt med familj och vänner när de är på sjön. -Begagnade motorbåtar har blivt en marknad för hemmafixare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Snygg Bayliner!

 

Sen 90-talare eller? Köpt ny eller begagnad?

 

Amerikanska båtar känns väldigt prisvärda tycker jag, speciellt i USA men då kommer man osökt in i CE-märkningscirkusen igen...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Den dagen kommer då många av de som idag lånat hyfsat billigt upptäcker att det billiga lånet har gått upp flera enheter och de ej har råd att betala av det längre, samt att soppan (bensinen) har ökat i pris, för det lär den göra.

Dessutom är det som föregående talare påpekade, en väldig nyförsäljning / privatimport av båtar just nu och har varit de senaste åren, så marknaden kommer att mättas och priserna kommer med all säkerhet att falla någon gång framöver.

Hur lång tid det tar en ju en annan fråga, och frågan är om man orkar vänta ?

Jag vet iaf att jag ej kommer betala något överpris idag, utan väntar snällt tills ett realistiskt objekt dyker upp, för det gör det - då går jag in och cashar det, lånar ej till leksaker...

 

Trevlig sommar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Tackar!!

 

Jo d e en 96a med 5,7L i Köpte den beg utan CE av handlare i sverige så CE märkningen e inte mitt problem och båten är troligen importerad före 98 då den redan haft några ägare i sverige. Men vem vet.. Min båt är fullvärdes försäkrad och vid eventuell olycka får jag full ersättning från försäkringsbolaget detta tjatade jag om ett bra tag innan jag skrev på pappret men enligt dom ska d inte vara något problem..

 

!!!MVH REXCO!!! Som simmar utan CE märkning huu vad olagligt undrar om hemförsäkringen täcker i fall jag simmar på grund eller nått.. Haha men lite roligt e d ju...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Skoj läsning. Jag har en erfarenhet, såld en mindre styrpulle för ca 10% av vad jag gett 2år tidigare .... Bra va !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har fått ett bud på min också, budet är ej specificerat utan mer i still med kosta vad det kosta vill jag ska ha båten, men säljer man nu är hela säsongen förstörd och även om man hittar något annat bra så tar det tid innan man trivs med grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Okej, bilden är alltså att värdet på begagnade båtar fortfarande är relativt högt? Det är väl också min erfarenhet...

 

Vad anser ni om min jämförelse mellan en gammal Flipper 570/575 från 1970-talet jämfört med en fabriksny Bella 561 HT? Tror personligen en ny Bella med ny motor är ett bättre val än att köpa något gammalt delaminerat skrov/skorv med rostigt bojsänke på akterspegeln...

 

Är lite inne på antingen en HT-båt, eller en mindre Bayliner, typ 1952 eller den nya 192:an.  

 

När det gäller 1952:an var tydligen nypriset för den år 1995 cirka 140 tusen. Det ligger väldigt nära vad folk nu begär för sina 10 år gamla båtar...

Nytt känns på något sätt väldigt lockande. Får väl se hur börsen utvecklar sig, kanske slår man till på en ny 192:a nästa säsong...

 

Jag är en velig j_vel...

 

Tål att fundera på:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där.

 

Detta är en fråga om vad man köper. Själv håller jag mig (inom motorbåtsvärlden) enbart till Nimbus och har bytt båt varje år under de senaste 5 åren. Faktiskt senast i dag då jag sålde min 38 fots nimbus. Varje år har jag tjänat många tusenlappar, denna gång cirka 80000, på ett års ägande. Köpte mig en Nimbus 28DC för 3 år sedan där vi tjänade 100000 på ett års ägande. Men, visst är det så att många fabrikat går ned men de båtar som är av fabrikat som Nimbus, Flipper, Aquador m.fl är sällan dåliga affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Verkligen....

 

 

Själv har jag svårt att förstå varför man ska betala så stora summor som Nimbusbåtarna betingar. Du måste vara en bra förhandlare när du köper och en duktig säljare...

 

Imorgon, eller rättare sagt idag ska jag ut och gasa med min gamla bettan! Tur man har nummret till sjöräddningen lättillgängligt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...