Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Carlf

Får inte ner motorn ?

Rekommendera Poster

Hej

Har en yamaha F100 hk med dubbla nya fulladade batteri(Motorn fälls elektriskt). Var nere idag och skulle fälla ner motorn, råkade trycka upp den istället några sekunder innan jag såg vad jag gjorde. Nu vill den inte åka ner över huvudtaget. Har testat att koppla bort strömmen men det hjälpte inte. Vad göra ? Har testat med lite våld med det hjälper inte häller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en lite dum fråga...men kollade du om transportspärren fallit ned av misstag? Är inte helt säker på hur din motor ser ut men vet att vissa har en manuell spärr man kan fälla ned så att motorn inte ska behöva hänga i power trimmet under transport.

Surrar det när du trycker på nedknappen?

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

HAr kollat spärren, den är ej på. Ja det surrar när jag trycker på knappen, men motorn rör sig inte.

MVH

CAlle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, jag var tvungen att ställa frågan...9.gif\

Jag har för mig att hydrauliska system kan fastna om de körs för långt i utsträckt läge...men jag har väldigt svårt att tro att det ens går med ett powertrim. Det borde gå att lufta systemet på något sätt så att du får ner motorn och kan starta om från botten. Jag har dålig erfarenhet av just powertrim men jag har ju luftat bilbromsar många gånger och det är ju också hydraulik.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer men om ingen annan kan ge dig svar här så testa att ringa någon serviceverkstad, det borde inte vara så jättesvårt att fixa felet.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar finnas en justerings-skruv på motorn så att man kan fälla ner den manuellt. En skruvmejsel är då allt man behöver.

Titta i din instruktionsbok och se var den skruven sitter någonstans. Kolla också hur läget är med hydrauloljan.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick hjälpa en båtgranne med ett sånt problem en gång. Han sa att det hände honom då och då när han tiltade motorn för högt.. Men jag tror att han bara tryckte ner motorn samtidigt som jag höll in knappen för nertiltning så fick motorn fäste och tiltade ner sig igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det hydraliskt/elektriskt system. skrev kanske lite klumpigt.

Saknar instruktionsbok.

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var ett hydraliskt/elektriskt tiltsystem på min båtgrannes motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det vara bara att skruva på skruven som sitter vid babord-akter fann t.o.m en lite symbol där.

MVH

CAlle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...