Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Bryggan46

Ockelbo eller Flipper, 6:a, 4:a eller 8:a??

Rekommendera Poster

Är just nu i båtköpartankar och noterade detta forum. Jag letar efter en bra klassisk motorbåt där jag kan göra enklare övernattningar. Kör mest på sommaren men även senhösten kan komma ifråga. Nu till mina frågor.

Ockelbo verkar vara en fin båt men hur stor ska den optimala motorn vara. Med tanke på bensinpris verkar en 8:a vara för stor. Men vilka hästkrafter behövs?? Inombordare tycker jag verkar bäst både ur miljö och stöldsynpunkt. Ockelbon är i mina ögon klassisk. Å andra sidan en Flipper är ju också attraktiv, även om jag tycker att man sitter för långt ifrån rutan. Jag vill alltså ha synpunkter från er erfarna båtägare på vad som är bäst. Gärna också svaga punkter att kola när man tittar på båten. Jag lutar just nu åt Flipper 640 eller Ockelbo DC21. Helst inombordare. En annan sak det verkar som det finns olika propellerar..... Som sagt kom med hjälp! Tack på förhand

 

Senast ändrad av Bryggan46 | 28 juni 2007 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har en Ockelbo DC21 tidig modell från 1970.

Väldigt trevlig båt! Jag har en Volvo Penta V8 på 275hk i den.

Den går riktigt bra och den drar inte alls mycket bensin. Jag maxar ca 42Knop men jag har ett gamalt drev(250) som inte är trimbart vilket medför tidig överplaning. Med ett duoproppdrev med trimfunktion så slipper man från det problemet. Vid marschfart 25-30knop drar den strax över 1L/Nm.

En stor motor behöver inte jobba lika hårt och du kan på så sätt få ner förbrukningen.

Båten i sig har tillräckligt stora utrymmen för en familj på 2 vuxna och 1barn. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Funkar det också. Skrovets konstruktion är fortfarande idag modern och är kraftigt och rejält byggd.

 

Mina erfarenheter av Flippern är att den går mycket hårdare i krabb sjö.

 

Så mitt råd, en Ockelbo med en kraftig och fräsch motor med duoproppdrev så har du en mycket trevliv familjebåt. Dessutom klassisk!

 

God jaktlycka!

post-23771-1394235125,898_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en från 1976.

Om du söker Ockelbo DC21 skulle jag ge 2 tips.

1) Sök en från 1975 eller senare, då kom det högre rufftaket.

2) Försök hitta en med utbytt motor OCH drev. Minst 170HK på propellern är att rekomendera. Många sitter det B20 is (AQ130) och dessa är enligt min uppfattning för klena. En gammal V8 har ju den fördelen at det fortfarande finns delar, till skillnad från  AQ170.

Ett drev med trim är oxå värt att lägga ngn extra krona på.

 

god jakt, det minns många till salu därute - dock verkar de flesta ha kvar orginal drivlina i en eller annan form,

 

mvh

JesseDC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Ockelbo men har åkt flippern en del. hade jag varit du skulle jag inte satsat på Flippern då mina erfarenheter är att den är väldigt stötig och blöt i sjö. DC 21an har jag bara hört gott om, lite sugen på en själv efter vad jag hört. Själv har jag nu en Swemax som tar vågorna betydligt mjukare och framförallt torrare än Flipper. Köp inte en båt med för svag motor då du kommer att bli besviken. Jag har hört (men inte själv erfarit) att VP 170 (rak 6a) är en törstig motor. Så törstig ett du lika gärna kan satsa på en båt med V8 istället.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jar har en -76a med en vp170 och 280 drev, vet inte om jag tycker att den är så törstig, min drar 1l/dist i typ 20 knop.
Sen är den ju en klassiker, hur snygg som helst och går mycket bra i sjön.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...