Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
Smurfen

Sova i Flipper/Yamarin/AMT

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tittat runt lite bland DC:s på marknaden. De jag tittat på är

- Flipper 630 DC

- Yamarin 64 DC

- AMT 200 DC

Vi är idag tre i familjen (två vuxna och ett barn på 5 år) och det jag undrar är. Vilken ska jag välja? Samtliga modeller har jag för avsikt att sätta en 150 hk motor på. Hur är dessa modellar att vara i under en en weekend? Jag i helgen åkt i en flipepr 630 DC och den kändes riktigt trevlig.

Jag har för avsikt att någon gång använda den för enstaka övernattning, men

dessa båtar är av naturliga själv naturligtvis inte avsedda att användas för längre turer. Det vanliga blir naturligtvis dagsturer.

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Äger sedan ett par veckor tillbaka en Yamarin 64DC så jag är väl lite partisksmiley-wink.gif\. Det är en mycket bra båt som inte minst har visat sig i diverse tester. Jag har Yamaha F150 på min och det känns som en perfekt motorstorlek. Får du möjlighet så testkör en Yamarin 64DC, då tror jag du liksom jag är fastsmiley-laughing.gif\.

Har visserligen inte hunnit sova i den ännu men två vuxna och ett barn får säkert plats, blir ju något trångt men det gäller ju alla DC i denna storleksklass.

Vad gäller de AMT ovh Flipper så är det säkert bra båtar det också, Flipper 630DC är riktigt snygg och AMT har ju byggt båtar åt Yamarin innan så de kan säkert sin sak. Men när jag köpte min så kollade jag på AMT 200DC, Flipper 630DC, Ryds 620DC, Bella 621DC och Yamarin 64DC, de jag till slut valde mellan var Yamarinen och Bellan och där vann Yamarinen på känslan och bättre standardutrustning.

Mina kommentarer har säkert inte gjort dig klokare15.gif\ men du kanske kan få någon nyttig info ur dem.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sovit i Yamarin 6420 liknande 64 DC - med en bäddmadrass ovanpå ordinarie dynor i ruffen och med riktiga täcken och kuddar funkar det bra för två vuxna.

Skulle inte rekommendera för fler i den ruffen - ja ev ett litet barn kan få plats.

Ok ev får det plats ett litet större barn också om alla ligger i sovsäckar som packade sillar.

Men det finns ju plats på/i solsängen under kapellet också - där kan 2 pers ligga främst om det är fint väder. Vet att nån provat med ett barn direkt på golvet på liggunderlag och det funkade visst också.

Jaa - det var mina erfarenheter och funderingar.

Lycka till med - vad än det blir! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar/synpunkter. Så här i början på säsongen, börjar det sina i båthallarna. Jag bor i Umeå och var för ett par dagar sedanb nere i Ö-vik. Där hade dom bara hemma en AMT 200 DC (Ö-viks marina) och vid Yamaha center hade dom inte någon 64 DC hemma. Säljaren sa att nästa leverans sannolikt inte blir förrän till nästa säsong. Så jag har bara bekantat mig med Flipper 630 DC och AMT 200 DC på närmare håll. Flippern har jag även åkt/kört för ett par veckor sedan.

Frugan tycker att Yamarin 64 DC och Flipper 630 DC verkar mest intressant (läs utseende mässigt). Själv uppskattar jag U-soffan som Yamarinen har eftersom man kan använda den som säng (för dom som gillar att sova i drivhus) samt som solbädd, men även lösningen med trappan upp till fördäck gillar jag. Dock är jag inte lika förtjust i lösningen med rufföppningen som verkar trång, där tycker jag Flippern ligger bättre till... men jag kan ha fel med tanke på att jag inte sett en Yamarin 64 DC på närmare håll, utan endast som videofilm och vid brygga.

Ni som har en Yamarin 64 DC /6420, 6110 hur upplever ni upp och medstigning till förruffen. Måste man kliva på duynorna och tråckla sig upp till sittbrunnen?

mvh/Per

mvh/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Yamahacenter i Sundsvall har en Yamarin 64DC med Yamaha F150 på blocket.

Finns två till 64DC på blocket just nu, med Yamaha F150.

Även en 6420 samt en 6110, bägge med Yamaha F150 4-takt.

Nån av dessa borde väl finnas kvar?

AMT200 DC är ganska fin men fick sådär betyg när de testa den i svensk båtpress (i två olika tidningar) för inte så länge sen.

Yamarin 6420/64DC är ju den bästa av de båtar du funderar på, om man bortser från ekonomin (den är nog dyrast). Så mycket bättre DC i 6 metersklassen än en sån båt hittar du nog inte.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 29 juni 2007 | 00:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan få se på min i Umeå. :-)

Åker idag till Finland en vecka - ja jag har med reservpropeller. smiley-cool.gif\

Hör av dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja rufföppningen är ganska liten men det är inte några större problem att ta sig igenom. I och med att hela ruffen är täckt av dynor är det ganska svårt att inte behöva trampa på dem för att komma in och ut, men det går att krypa på knä och därmed undvika att trampa på dem.

Nackdelen är att där är en liten kant mellan ruffen och sittbrunnen så om man är lite osmidig gör det ganska ont i smalbenen att försöka krypa över den.

Jag tycker ändå att öppningen är fullt tillräcklig med tanke på att det är en 6 meters båt.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 6420/64DC är ju den bästa av de båtar du funderar på

Vad grundar du detta på Bo? Tvivlar inte på att det är en bra båt men hur i hela friden kan man säga så? Beror rimligen på massa faktorer förutom pris. Ex. är den tyngre, svårare att traila. Därmed mer komplicerad skötsel. Ruffen är definitivt inte störst, Flippern är klart större. Att sova 2 1 i Yamarinen anser jag vara betydligt sämre än Flippern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamarin 64 DC som vi sovit i och det funkar....

2 st sover bra där inne och 2 på sol bädden.

Det går att stoppa in 2 vuxna och ett barn fram vid behov.

Men allra bäst går det om man är nykär eller lätt berusad...då funkar allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 6420/64DC är ju den bästa av de båtar du funderar på

Vad grundar du detta på Bo? Tvivlar inte på att det är en bra båt men hur i hela friden kan man säga så?

Hej,

Ta en provtur så kanske du förstår?

Yamarin 6420/64DC får konsekvent bra betyg i alla tester de är med i.

Kvaliteten är bra (har själv en Yamarin så jag vet att de bygger ganska bra båtar).

Sjöegenskaperna är lite utöver det vanliga på de flesta Yamarin båtar, speciellt på 64DC.

Tror det räcker så utan att gå in på detaljer. Jag pratar om en sammanvägd helhetsbedömning vad man rimligen kan få ut av en 6 meters daycruiser som nöjesåkare främst för dagsturer el enstaka övernatting för några stycken.

Beror rimligen på massa faktorer förutom pris.

Sant.

Och det har med prioriteringar att göra också. Exempel:

- Om man inte gillar U-soffa i aktern utan föredrar soffa i färdriktningen är Yamarin inget bra alternativ förstås.

- I nästan alla fall hänger en Yamaha på en Yamarin - gillar man inte det märket så blir det lite krångligt att hänga på ett annat fabrikat, men det går förstås.

- Vill man ha en bred trappa ner i sittbrunnen är Yamarin 64DC att föredra jämfört med Flipper 630 DC som har smalare fotsteg upp till fördäck.

- Vill man ha en mycket bra ergonomisk förarmiljö väljer man Yamarin 64DC. Flipper 630DC saknar ordentligt fotstöd, trappsteget inkräktar på vänster ben. Höger ben har brandsläckaren att brottas med.

Ex. är den tyngre, svårare att traila. Därmed mer komplicerad skötsel.

6420/64 DC väger ca 1180-1100 kg (torrvikt).

Flipper 630 DC väger ca 940 kg.

AMT 2000 DC väger ca 950 kg.

Ser inte att viktskillnaden direkt ger mer komplicerad skötsel.

Det som kan komplicera är körkortsbehörighet och vilken bil man har som kan dra en trailer med nån av dessa båtar. Med trailer menar jag 80 km/h bromsad trailer. Troligen behövs E körkort med samtilga dessa båtar om man hänger på ca 150 hk utombordare och har lite tillbehör i båten samt bensin i tanken. Dragbilen kan man behöva välja lite mer noggrant, enbart framhjulsdrift kan bli problematsikt när totalvikten drar iväg. Så det blir troligen dyrare men knappast mer komplicerat som jag ser det.

Är väl inga jätteskillnader i vikt tycker jag, men visst det kan vara avgörande när man skall traila.

Ruffen är denitivt inte störst, Flippern är klart större.

Sant att krypinet i fören på Yamarin är lite trång. Jag provlåg i en Yamarin 64 DC en gång och tyckte det blev lite trångt (jag är 187 cm).

Att sova 2 1 i Yamarinen anser jag vara betydligt sämre än Flippern.

Kanske. Å andra sidan kan man bädda i aktern med iläggskiva, där kan åtminstone barn/ungdomar få plats.

Men en 6 meters DC är ingen bobåt egentligen tycker jag. Skall man sova och bo drägligt bör man upp i storlek. T ex i storlek som som Yamarin 76 DC. Var inne och kröp och provlåg i en sån för ett tag sen, den verkar mycket fin invändigt för uppåt 4 personer att sova i krypinet.

Har även spoltoalett och ordentliga kokmöjligheter samt kylskåp. Men det är ju en helt annan prisklass då.

Nåväl, smaken är som baken - delad.

Har inget emot Flipper 630DC eller AMT 2000DC, eller nån anan DC heller för den delen.

Finns tester man kan läsa på alla 3 båtarna, Flipper 630DC, Yamarin 64DC och AMT 2000DC som vi diskuterat här. Kan ge en viss vägledning i alla fall.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 05 juli 2007 | 22:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ta en provtur så kanske du förstår?

Yamarin 6420/64DC får konsekvent bra betyg i alla tester de är med i.

Kvaliteten är bra (har själv en Yamarin så jag vet att de bygger ganska bra båtar).

Sjöegenskaperna är lite utöver det vanliga på de flesta Yamarin båtar, speciellt på 64DC.

Tror det räcker så utan att gå in på detaljer. Jag pratar om en sammanvägd helhetsbedömning vad man rimligen kan få ut av en 6 meters daycruiser som nöjesåkare främst för dagsturer el enstaka övernatting för några stycken.

Vet att du har en själv och märker att du inte är opartisk men det får man vara :). Har du kört mycket 64DC? Har du kört mycket Flipper? Har kört dem ganska mycket både men ännu mer Bella 620 eftersom jag själv har det och kan säga att du länge du använder båten normalt märker du ingen skillnad. Speciellt inte 64DC mot Bellan. Går det riktigt höga vågor går Yamarinen jättefint tack vare sin extra tyngde men tyvärr har de gjort skrovet och fronten för låg så vattnet slår lätt över nosen på båten. (samma problem på samtliga båtarna). Som sagt ingen av båtarna är byggda för körning offshore. Men jag säger bara att hur kan du bedömma vad som är bäst? Vill inte reta upp dig för jag vet att du är jättekunnig men det är farligt att säga så eftersom jag tycker att Bellan är bäst men det behöver den inte vara hör personen som frågar. Bellan klarar exempelvis krabb sjö markant bättre än Yamarinen. Nog om det...

Vill man ha en mycket bra ergonomisk förarmiljö väljer man Yamarin 64DC. Flipper 630DC saknar ordentligt fotstöd, trappsteget inkräktar på vänster ben. Höger ben har brandsläckaren att brottas med.

Finns nackdelar med Yammarinen också där, för kort benutrymme tycker jag och jag är ändå bara 1,83.

Ser inte att viktskillnaden direkt ger mer komplicerad skötsel.

Det som kan komplicera är körkortsbehörighet och vilken bil man har som kan dra en trailer med nån av dessa båtar. Med trailer menar jag 80 km/h bromsad trailer. Troligen behövs E körkort med samtilga dessa båtar om man hänger på ca 150 hk utombordare och har lite tillbehör i båten samt bensin i tanken. Dragbilen kan man behöva välja lite mer noggrant, enbart framhjulsdrift kan bli problematsikt när totalvikten drar iväg. Så det blir troligen dyrare men knappast mer komplicerat som jag ser det.

Är väl inga jätteskillnader i vikt tycker jag, men visst det kan vara avgörande när man skall traila.

Med 140Hk klarar man sig med vanligt B kort om man väljer rätt trailer på alla utom Yamarinen som det inte finns en chans på. Alltså måste kan ta E-kort. Man kan inte få hjälp av en kompis att köra ens en tom trailer medans du själv kör båten om inte han har e-kort. Så jag tycker det blir mer komplicerat. Har man ingen trailer är det väldigt mycket svårare att hyra en 1800-2000 trailer än en 1500. I mina trakter finns det inte ens att få tag på.

Sant att krypinet i fören på Yamarin är lite trång. Jag provlåg i en Yamarin 64 DC en gång och tyckte det blev lite trångt (jag är 187 cm).

Detta gäller dem alla men Flippern har valt rak soffa bak och mindre utrymme där och större inne istället. Jag föredrar Yamarins och Bellas design men det är ju en smaksak vilket man tycker är viktigast.

Sen tror jag inte man skall stirra sig blint på tester för som exempel så ar jag läst nåt test som dömer ut Flipperns skrov jämfört med Bella och Yamarin men så stor skillnad är det inte. Som jag sa tidigare så tror jag inte att en vanlig människa märker nån skillnad. Tror det är väldigt viktigt att man tittar på båtarna live och själv känner vilken man trivs med. Personligen tycker jag jättemycket om Yamarinen. Det som gjorde att jag valde Bella var:

Jag tycker den är snyggare.

Går snabbare med samma motor.

Gillar inte Yamarins sätt att montera stolar på plastlådor utan tycker om när det är fritt.

Mer plats att sitta och köra.

Mer plats i ruffen men ändå u-soffa.

Sist men inte minst så skiljer det väldigt mycket i pris och detaljkvaliten tycker jag är likvärdig, men Yamarin har bättre plastfinisch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...