Berkley 0 Postad 28 Juni , 2007 Hej jag har problem att försäkra båten det är ingen som vill försäkra den. Finns det inga entusiast försäkringar för båtar? båten i fråga tas alltid upp ur vattnet och sköts exemplariskt. försäkringsbolagen frågar hur många hästkrafter och hur många knop den gör. -ja det är en 455 oldsmobile motor 300hk kanske -ca 65 knop (det är mph mätare på båten. sen får man frågan om någon nautisk examen, och sedan -nej du såna båtar kan vi inte försäkra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 Juni , 2007 Hej! Vilka försäkringsbolag har du kontaktat? Atlantica? Svenska Sjö? Och vad är den exakta motiveringen till att de inte vill försäkra din båt? Är det för att båten går så snabbt? Att du har en så starkt motor? För att du saknar nautisk examen? Eller är det en kombination av allting som gör att f-bolagen nekar? Eller kan det vara så att motorn är överdimensionerad för båten? Hur stark motor är båten egentligen godkänd för? Om du kan svara på dessa frågor så blir det kanske lättare att ge dig ett bra svar så att du kanske kan få en lösning på problemet. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 28 Juni , 2007 Gotaher EIS www.sailpartners.se , men du måste ha ett värde på minst 250000 SEK på båten annars försäkrar dom den inte. ( kan inte din typ av båt, men den var väldigt fin) Följande punkter är unika för motorbåtsförsäkringen: Fartbegränsning Det kan många gånger vara svårt att få försäkring på sin snabba båt eller så är premien mycket hög. Vi beräknar premien på motorstyrka och inte på fart. Nydelsgaranti Vid försäkringsskada byter försäkringsbolaget ut gammal skadad del mot helt ny del. Ex. vid skada på del vid grundstötning får du helt ny del utan åldersavdrag på den gamla. Sjötid Försäkringen har ingen begränsad sjötid. Den gäller om båten ligger i under hela året. Vi täcker dock ej skada av is. Stort täckningsområde Försäkringen gäller inom Europas alla vatten och upp till 200 nautiska mil utanför Europas gränser. Du behöver inte tänka på täckningsområdet när du är ute på semester. Ansvarsförsäkring Försäkringen täcker också s.k. tredjepartsskada genom vår omfattande ansvarsförsäkring. Övrigt Försäkringen gäller vid sjösättning och upptagning samt vid transport med godkänd åkare eller trailer.Har din båt ett försäkringsvärde över 300 000 kronor har oftast Sailpartners Scandinavia erbjuda den billigaste försäkringslösningen för din båt. Vill du veta mer om villkor, priser samt hur du tecknar dig för försäkringen kontakta oss på Sailipartners Scandinavia eller läs mer under villkor. // RC Senast ändrad av RCarlsson | 28 juni 2007 | 13:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berkley 0 Postad 28 Juni , 2007 Nej 250000 tror jag inte att den är värd fast den är mycket välskött. men jag ska kolla upp dom andra två försäkrings bolagen. tack för visat intresse för mitt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas300 0 Postad 28 Juni , 2007 Hej! Jag har jobbat i försäkringsbranchen för några år sedan. Har båten 300 hk eller gissade du bara? Jú mer hk ju dyrare försäkring. Testa att ringa upp till några olika bolag, det skiljer otroligt mycket mellan bolagen och hur de bedömer risker. Jag anser att det inte ska vara något större problem att försäkra den om den inte har något otroligt högt marknadsvärde. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 30 Juni , 2007 Fin båt! o fin motor oxå Har du kollat med alla andra vanliga försäkringsbolag ? typ folksam, if osv ? de försäkrar ju båtar oxå. Min båt försäkrade jag i IF, då jag har en del av mina andra försäkringar där. de var även näst billigast av de jag kollade på. (1400:-/år, billigaste bolaget tog 700:-/år o dyraste låg runt 4000:-) Fast jag har bara en Ryds camping med en 65hk motor som är 15häst för stor för båten, men det var iaf inga protester att försäkra. En sak med IF som jag inte hört nån annan har är att de ej kräver att båten ska låsas med klass 3 lås, räcker att förtöja med rep och är motorn över 50häst räcker det att bulta fast, är den under 50häst ska den låsas med godkänt lås.. Detta fick jag reda på när jag mailade och frågade vilket lås o så jag behövde till båten/motorn, så sparar en krona där, vill nån ha båten eller motorn så kvittar det hur mycket lås det är.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser