Mandante 0 Postad 28 Juni , 2007 Tänkte montera en däckslucka och på den en solpanel. Finns det någon som gjort detta? Förslag på produkter mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 28 Juni , 2007 Jag skulle aldrig monterat en solcell på en däckslucka. Inbillar mig att de är ganska känsliga och att ha en på däck med risk för att man vid sjögång trampar på den - eller att en sjöovan inte begriper bättre än att gå på den - Nej! Jag har min på rufftaket. Vad har Du för båt? Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Juni , 2007 Finns väl solceller som tål om man går på dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 29 Juni , 2007 Ja det finns en uppsjö av solceller som tål nästan vad som helst numera! Dom tåliga brukar dessutom vara dom tunnaste. Men ett annat tips är att jag tror det är Webasto som tillverkar takluckor med inbyggda solceller, såg det någonstans när jag fick monterat in en Webasto på nya bilen 2005. Tror det var på den tyska hemsidan?!? Minns inte adressen men sök på Webasto så kommer det nog upp Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 29 Juni , 2007 OJ- där ser man hur omodern och ute man är. Hade ingen aning om att det fanns solceller som var så kraftiga. Inga problem då. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mandante 0 Postad 30 Juni , 2007 Tack för tipsen. Såg på webben att det förekommer på bilar där man har sollucka med inbyggda solceller för kupéventilation. Ganska smart. Borde väl kunna vara en affärsidé även på båtar. Jag har en snipa, Monark 690, det viktiga för mig är däcksluckan, inte att få solceller. Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kinesen 0 Postad 30 Juni , 2007 Om man monterar solpanelen på luckan och inte riktar eller vinklar den mot solen så kan 50 - 75% av kapaciteten minska. Mvh Kinesen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser