Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Mandante

Solpanel på däckslucka

Rekommendera Poster

Tänkte montera en däckslucka och på den en solpanel. Finns det någon som gjort detta? Förslag på produkter mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig monterat en solcell på en däckslucka. Inbillar mig att de är ganska känsliga och att ha en på däck med risk för att man vid sjögång trampar på den - eller att en sjöovan inte begriper bättre än att gå på den - Nej!

Jag har min på rufftaket. Vad har Du för båt?

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns väl solceller som tål om man går på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja det finns en uppsjö av solceller som tål nästan vad som helst numera! Dom tåliga brukar dessutom vara dom tunnaste. Men ett annat tips är att jag tror det är Webasto som tillverkar takluckor med inbyggda solceller, såg det någonstans när jag fick monterat in en Webasto på nya bilen 2005. Tror det var på den tyska hemsidan?!? Minns inte adressen men sök på Webasto så kommer det nog upp

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OJ- där ser man hur omodern och ute man är. Hade ingen aning om att det fanns solceller som var så kraftiga.

Inga problem då.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Såg på webben att det förekommer på bilar där man har sollucka med inbyggda solceller för kupéventilation. Ganska smart. Borde väl kunna vara en affärsidé även på båtar. Jag har en snipa, Monark 690, det viktiga för mig är däcksluckan, inte att få solceller.

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man monterar solpanelen på luckan och inte riktar eller vinklar den mot solen så kan 50 - 75% av kapaciteten minska.

Mvh Kinesen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...