Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gimbal

Teakdäck, vad gäller?

Rekommendera Poster

Vad säger majoriteten om teakdäck? Skall man lämna det grått (behandlar man det inte alls, eller såpar eller hur gör man?) eller skall det oljas med diverse undergörande medel till en ljusbrun nyans?

Har haft en mindre båt där vi försökte olja däcken med blandade resultat och är nu på vippen att byta till en större, också den med teak. Det lutar åt grått däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaksak...

Jag har grått däck, funkar bra och är snyggt tycker jag mot min mahogny. Du håller däcket rent med såpa och vatten - miljövänligt och enkelt att jobba med. Teakdäck som inte skuras blir och ser skitigta ut tycker jag. Kör du med såpa och vatten blir däcket vackert silvergrått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen föredrar jag ett brunt och fint teakdäck.. har slipat mitt däck och förseglat det med GoldenTeak har fungerat väldigt bra hittils men är nog dags att dra en ny vända med goldenteak nu. sen beror det lite på vad det är för båt. tex båtgrannen har en colin archer och där är det nog snyggare med ett grått däck.
Men som på våran Storebro så livar det upp hela båten om det sätter lite färg på det hela.

Men smaken är som baken... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min förra båt hade ett vackert teakdäck - och för mig var det självklart att ha en brun, vacker färg. Det lyfte hela båten.

Gjorde först rent med Snapp 1 och Snapp 2 - skitenkelt och blev kanonbra. Därefter Teakseal och båten var som ny. Tog högst en timme totalt.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur länge håller en sådan behandling innan det blir flammigt? Vårat förra däck blev inte alls bra efter några veckor, (kommer inte ihåg produkten, men det var något speciellt för teakdäck) det såg snarare ut som om det var konstant blött, stora mörka/svarta områden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...