Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
mae222

hur djup kan en utombordare ligga?

Rekommendera Poster

Hej jag har lite funderingar på hur djupt en motor kan ligga som lägst.

jag kör ju med min hemmabyggda bracket på en folk parca 22 ,

saken är att när jag kör sakta med ca 8 pers i båten så doppas motorn ner ganska djupt.kanske ner till 1/3 av kåpan som mest,

jag förstår att det inte är bra om det skulle komma in vatten högst upp.

så motorn fylls med vatten.

jag börjar fundera på om jag gjort en detalj fel på låd bracketen, kanske om den följt med botten rakt ut så hade den lyft up motorn i låga hastigheter,i höga hastigheter 15 till 40 knop är det hur som helst inga problem då hammnar allt sammans i luften.

jag har trimmat in motor monterings höjden till bästa toppfart så det går inte att höja motorn mera då går det bara långsamare,

/Magnus

post-9688-1394235125,4587_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du kan ha hur djupt du vill men utblåset i riggen måste vara över vattenytan med god marginal, så din placering ser lagom djup ut. Har nyss sänkt min egna placering 4 cm med mycket possitivt resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ang bracket på din bild: Du vet väl åt vilket håll de brytande krafterna är från en utombordare?   Ser lite klent ut och motorn vill stäva att tryckas ner under skrovet dvs inte trycka mot bracketen, du har rätt kraftig hävstångsverkan.  Har själv böjt sönder några olika aktrar på min badanka,

se bilden på förstärkningarna så ser du hur krafterna verkar.

post-15930-1394235125,5191_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på bilden ligger ju båten still och då är det inga problem

utan det är när man åker långsammt med hög last som motorn dippar ner rejält ja avgas utblåset sitter ju på riggen och den och halva kåpan hamnar ju under vattent,

jag har gjort en förbättring nu och satt en platta över lådan så den inte fylls med vatten.

har en pump med flotör i ,lådan som fick pumpa gärnet förut.

men nu kommer det inte in så mycket vatten längre och då blev det lite bättre.

jo jag har koll på hålfastighten och bla fördubblat akterspegelens tjocklek med mera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...