Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
ErikGe

Bra ROSTFRIA hänglås?

Rekommendera Poster

Har haft problem att hitta hänglås som inte rostar till stuvfacken till min ryds 510.

Köpte några som skulle vara absolut rostfria hos en tysk byggjätte nyligen (värdelösa).

Blev korrosion i stort sett direkt, rätt störande eftersom det smittar av sig på metallen i de fasta spännena.

Någon som vet var man kan få tag på helt ROSTFRIA??

vore hyggligt om ni i såfall kunde dela med er av er vetskap kring ämmnet.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag ville bara säga att jag köpte ett  klass 3 hänglås på clas ohlsson 

for SEA AND SNOW,

med gult plast överdrag, och det rostar så in i norden,

och kärvar hela tiden, så jag har börjat smörja in det med fett några gånger och då funkar det ju faktist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp lås i mässing (mörkgul metall) så slipper du rost. Fast låsbyglarna behöver väl vara rostfritt/härdat stål...

Rost som smittar av sig borde gå bort lätt med kromglans (om spännena är rostfria).

Mässing är kanske inte lika starkt -- men stuvfacken går väl ändå lätt att bryta upp med våld (typ hammare och stämjärn för att knäcka plasten i luckan). Åtminstone för mig som mest har tampar och fenders i stuvfacken, så är det bättre om tjuven bryter upp låset än förstör luckan :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ABUS rostfria. Har inte sett till någon rost men ska väl aldrig säga aldrig antar jag. Har ju båten i sötvatten och antar det smyger sig fram mer i salt oavsett lås i princip...

Vill minnas jag läst att Abloylåsen ska smörjas in med teflonolja för att inte korridera. Kanske värt ett försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, jag tror jag skippar turen till clas ohlsson nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipsen, kromglans ska ja köpa nästa gång jag har vägarna förbi en tänkbar återförsäljare, mässing är nog ett bra alternativ då jag själv inte använder stuvfacken till något annat..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, jag tror jag skippar turen till clas ohlsson nu! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt, jag har ett sådant, också från clas. Det rostar eller kärvar inte, trots att det hänger ett par dm. ovanför vattenytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Signalerar inte lås på stuvfacken att här finns något värdefullt att stjäla?
När jag hade HT-båt låste jag aldrig några fack, bättre att någon snor några tampar utan åverkan än att dom bryter upp plasten/luckan och sedan ser att det var inget värt att ta...
Så resonerade i alla fall jag.

smiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, lämna olåst annars knippsar de bara låset. De byglar som man får plats med i spännena är alldelles för klena.

Tyvärr är det nog bara att inse att man får släpa bensintanken fram å tillbaks till båten. Jag är glad varje gång jag kommer till båten å batteriet är kvar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tre utrymmen som går att sätta hänglås på, men jag har bara ett (litet lås i mässing) på batteriutrymmet.

Min båt (en Ryds 478 GT) har ett litet separat utrymme för batteriet och jag har främst satt lås för att inte något av mina 3 barn ska få för sig att öppna och pilla. Ett startbatteri kan vara farligt...

Sedan är väl batteriet det mest värdefulla lösa föremål som finns kvar i båten, plus att den separata luckan till detta utrymme är liten och rimligen inte så dyr att ersätta (säkert inte billig heller, men allt är relativt ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo det är väl något sånt jag har tänkt också tanken följer alltid undantagslöst med upp på land.

Så det facket är i alla fall meningslöst för mig att låsa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, har också ett sådant lås och också från clas (vilket nog inte spelar ngn roll men men). Aldrig haft några problem.. Däremot så är det nog aldrig fel att smörja låset etc för att vara säker på att man bibehåller funktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...