Bayliner1952 0 Postad 27 Juni , 2007 Hej! Har precis skaffat båt med en mercruiser 3.0. Jag tycker den hugger en hel del när man växlar, är detta normalt? Jag försöker vara försiktig, då rasslar det innan man fått i växeln istället. Hur många rpm är normalt på tomgång, jag har 1000 - 1200? Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 28 Juni , 2007 Låter som för hög tomgång, tycker jag. Jag har 900 på min Merc 3.7, 4-cyl. Om jag har 1200 hugger det så folk kan trilla av däck. Kan kolla i min merc-manual exakt vad du ska ha för tomgång. Återkommer. Om det häder ofta att drevet står och rasslar istället för att hoppa i växel är det dags att justera växelwiren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 Juni , 2007 På tok för hög tomgång... Ställ den så lågt det bara går utan att motorn riskerar att stanna så ska du se att det blir mycket bättre.. Och när du lägger i växeln ska det ske med en bestämd och distinkt rörelse på gasreglaget så att kopplingen i drevet greppar direkt. En långsam rörelse ger rasslande ljud oavsett vilken tomgång man har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1952 0 Postad 28 Juni , 2007 Ok, tack så jätte mycket för svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 28 Juni , 2007 Är det inte en brytare som det är på min 3.7 att när du lägger i växeln så klipper den tändningen en halv sekund för att det skall vara snällare för drevet. Jag hade lite proble´ m med att det strulade lite. Men smöjde upp kontakten som sitter vid reglagen på limpan. Men klart kanske bara är tomgången som är lite hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 Juni , 2007 Brytaren ska om allt är ok endast aktiveras vid urläggning av växlarna.. Gör den det vid iläggning också så är det oftast wiren som kärvar eller nåt som är feljusterat. Nu var det ju inte det frågan gällde men ville bara klargöra det eftersom många verkar tro att den även ska aktiveras vid iläggning av växel.. Men prova med ett tomgångsvarv runt 600 rpm eller lägre om din motor går bra där med växel i, annars ökar du lite i taget tills den går stabilt och bra.. Min förra båt, liksom två grannars har sån motor och dom tuffar på bra i 600 varv och lite under till och med och då går växlarna fint både i och ur.. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 28 Juni , 2007 Hmm nu är jag fundersam. Mitt problem var att den inte bröt tändningen när jag la i växeln då small det som fan i drevet. Jag fixade vi till brytarn och nu hör man klart och tydligt att den bryter tändningen NÄR jag lägger i växeln. jag har defenitivt mycket mindre oljud nu! Förstår inte vad man skulle tjäna på att tändningen bryts när du lägger ut växeln. Då drar du ju kuggarna ifrån varandra. Det är ju när de skall gå i varandra som man vill sänka kraften/varv för att det inte skall ta stryk. Exempel försök få i en växel på en bil utan att frikoppla. Men ur kan du få växeln utan att frikoppla. Möjligt jag har fel här men jag har trotts allt skruvat bilar i 15 år och får inte ihop det du säger med det jag gjorde med min 3.7a (Sorry Bayliner att det blev ett litet avik på din tråd) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 Juni , 2007 Förstår precis hur du tänker nutshell. Jag var lika fundersam över detta innan jag började jobba med just Alpha drev (även OMC har samma konstruktion). Men så här är det.. När växeln ska ur så sitter kopplingen (clutchen) nere i drevet ihop utav kraften från motorn och motståndet från propellern. Därför dödas motorn en kort sekund för att denna kraft skall släppa och växeln gå ur lätt.. Annars får man slita i växelreglaget onödigt mycket för att dra ur växeln.. Om brytaren aktiveras när man lägger i växeln så är det inte ovanligt att motorn stannar eftersom det samtidigt kommer en belastning från propellern.. Är aktiveringen av brytaren väldigt kort vid iläggning av växeln så går det nog bra, men med t.ex en kärvande wire så blir dödläget för långt och motorn stannar. Inte bra när man närmar sej t.ex en brygga och ska i med backen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1952 0 Postad 28 Juni , 2007 Inga problem, bara kul att lära sig. En annan dum fråga, behöver tanka snart... kör man på 95 blyfri?? Behövs det några tillsatser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 Juni , 2007 Det är 95 blyfri... Detta är ju jänkarmotorer och dom körde på blyfritt långt innan vi här i Sverige. Så även om din båt är lite äldre så är det detta som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 Juni , 2007 Glömde.. Inga tillsatser behövs.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 28 Juni , 2007 Ok Micke låter logiskt det du säger med;-) Men stämmer inte helt i mitt huvud och funktionen på min båt. Kan det inte vara så att den e dubbelverkande? klipper vid i och utläggning? Jepp jag kör endast på blyfri 95;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 Juni , 2007 Det kan göra det vid både och, men SKA inte göra det. Det är ju alltså inga kuggar som går i varandra i drevet utan en slags koppling som kallas för dogclutch på engelska.. Ser man en sån så förstår man funktionen bättre.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheViking 0 Postad 7 Juni , 2008 Hur många hp har en 3.0lx mercrusier 4 cyl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zacko 1 Postad 5 Juli , 2009 min 3.0lx har 135hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser