Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Sharkbait

Viken Plotter+ekolod ska man ta?

Rekommendera Poster

Har fasnat för Garmin 520S men den stora frågan är om det är värt att lägga ut de extra antal tusen lappar för en större skärm!?!

Hur är Navman, Garmin och Lowrance i programvaran? Seg? Eller allt flyter på?

Finns det ngt annat man bör tänka på eller överväga !?

Vad är Dina erfarenheter?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara uttala mig om Lowrance. Var i St. Annas skärgård nu i helgen och dundrade fram bitvis i 25 - 30 knop i relativt mycket stenig skärgård och min plotter hängde med utan några som helst problem. Mycket sten m.m borde väl göra plottern segare tycker jag. Så min LMS 334c upplever jag inte som seg utan tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag hade lust att lägga ut pengarna så skulle jag definitiv satsa på så stor och ljusstark skärm som jag kan få plats med i båten. En liten skärm blir man nog besviken på.

(Snål som jag är kör jag med en LapTop plus GPS-puck, dålig ljusstyrka i solsken men ordentlig skärmstorlek så man får överblick när man åker.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur upplever du 5 tums skärmen i 25-30 knop?  Är det svårt att se alla detaljer i den hastigheten?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga som helst problem då jag kör med delad skärm med olika zomningar.

Den ena rejält inzomad för att se grund och den andra för att se bättre vart man ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

de absolut bästa ekoloden gör Lowrance, och efter att ha provat såväl Lowrance, Raymarine som Garmins GPSer anser jag att Lowrance ligger bra till även där (om ej lika överlägsna som vad det gäller ekolod).

Kör sedan en tid tillbaka med Lowrance LCX 37C, 8.4 skärm med 800*600 i upplösning. Den är kanon! Snåla inte på skärmstorleken, den är värt att lägga pengar på. Jag hade tidigare en 6 och den var i jämförelse liten. Ekolodsbild Karta på 5 måste vara mycket plottrigt?! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, nu kom det fram många Lowrance fans!

Trevligt att få höra Era åsikter.

Tycker att från 6-7 tum är ett minimum på skärm men det sticker iväg snabbt när man tittar på de större skärmarna..

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad mkt kostar en Garmin 520S?

Gå förövrigt inte på snacket om Garmins vägvisare. Jag har haft nöjet att prova den och för en sjövan människa är vägvisaren minst sagt värdelös. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Runt 6,000kr kostar den. .

Är det inget som fungerar bra eller?

Som sagt jag har inte bestämt mig ännu för vilken det blir utan startade denna tråd för att få fram lite erfarenheter o åsikter om vilken som är den bättre ..

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Var till min handlare för en vecka sen och skulle titta på en Garmin 520 och fick då veta att Garmin hade dragit tillbaka denna modell och om jag inte missminner mig så gällde detta också 525,så innan ni köper så skulle ni nog kolla upp detta så ni inte får någon gammal plotter med inbyggt fel.

Mvh.

Rogga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kör med eb Navman 8120 som ja e riktigt nöjd med, dock så e den ju på 12.1 skärm och det e ju inte fel. Skönt när man delar upp bilden.

Tycker den hänger med bra.

Sen så köpte en bekant en northstar(Navman) i veckan som han montera i sin båt och som fungerar utmärkt. Northstar e samma produkt som navman. Tror hans modell hette 550i. ganska prisvärt i mina ögon, dock kanske display i minsta laget.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om man ska ha en ny Garmin 5XX så ska man har den nya modelen..

Tråkigt att i den prisklassen inte har valmöjlighet till större skärm. Tycker att det tillkommer mycket som jag inte vill ha när man kollar på de som har större skärmar..

Mvh

Senast ändrad av Sharkbait | 04 juli 2007 | 17:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...