Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Sweman

Min B20 drar 1,9l/dist i 10knop fart ! Vad göra ?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Solö Ruff med en B20 marinkonverterad. Det råder virvel i tanken. Vad kan vara fel ? Jag har upptäckt att termostaten öppnar vid 50gr redan. Kan det vara så enklet att motorn aldrig blir varm? Förra ägaren säger att båten drog 10l/timma i 10knop fart förra året dvs, mellan 0,8-1,0l/dist. Han bytte bränslepump impeller samt stift innan jag tog över. Tips ideer är mycket välkomna.11.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten ska öppna vid 60 grader. Iaf med sjövattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i 10knop ska det låta från tanken med en sån motor.men en ordentlig genom gång hade kanske nte skadat. och vad varvar den vid march fart??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten gör ca 13 knop vid 4000varv. Den verkar inte vilja varva mer fast det står 5100rpm som max varvtal för en AQ115A i handböckerna. Nu kommer jag byta termostat då motorn aldrig blir varmare än 60grader. Tacksam för mera ideer..8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


B20n i min båt varvar ca 4300, har dock bytt toppen osv då den andra hadé spricka vid ettans cylinder. Jag har dock inte finjusterat så mkt än förutom lite tändning osv, visst drar den alldeles för mkt soppa också och lite mer varv vill man ju kunna ha, men har hört att det är svårt att få dem att varva så mkt mer än så? om de inte är sprollans nya. Min temperatur ser också lite för kall ut vid gång, låter jag den stå på tomgång så går tempmätaren till 50%, i mitten där den antagligen skall ligga, annars kyler den såpass mkt ner till 30% under gång, kanske dags för mig också att byta termostat?

 

Berätta gärna hur det går för dig om du hittar någon bättre fungerande lösning.

Mvh Mauritz

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på området men min erfarenhet är att just 10 knop är en synnerligen oekonomisk hastighet på sjön. antingen får man puttra fram i max 6 knop eller så skall man upp och plana för att få någon som helst rimlig förbrukning.

 

Min förra båt hade B20 (AQ130) och att försöka hålla 10 knop kändes inte bra. Motorn fick jobba hårt utan att man kom någon vart utan bara överför energin till vågsvall. Upp och plana var enda lösningen om man skulle komma någon vart. Har man inte en planande båt så får man köra långsamt om det skall bli rimlig soppaförbrukning.

 

:)  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, undrar hur förre ägaren mätte? Jag har haft en tung båt med lite planare undertill än en Solö - men ungefär samma vikt. Samma motor. Där mätte jag med en Navman som hade möjlighet att enkelt koppla in en genomströmningsmätare för bränsle. Har inte siffror med mig här på jobbet men kommer ihåg att förbrukningen var dubbelt stor när jag gick från 7,5 till 9,5 knop och båten satte sig märkbart på häcken. Förre ägarens uppgifter om att en så tung deplacerande båt skulle dra 0,8-1,0 i 10 knop skulle jag inte utgå från i egna mätningar... Däremot undrar jag lite varför du ska upp i toppvarv? Men ok då, bästa sättet att göra detta är helt enkelt att byta propeller. Du har med säkerhet en äldre ( fin ) propeller som inte är gjord för att greppa med en så stark motor som B20-an, den är inte original. Du kanske ska kunna pressa ut en knop eller två till på topp... till priset av en gång till fördubblad bränsleförbrukning samt en propp för 5,000, det var vad den kostade mig i all fall. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...