Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
hawaii-industries

Måste man bottenmåla?

Rekommendera Poster


Jag ska köpa en ny fin begagnad båt som aldrig är bottenmålad så min fråga är, ska jag bottenmåla den eller inte?! Normalt så är jag ute varje helg minst, älskar att bada o gnida på båten/skrovet eftersom jag är rätt så rastlös/pedant när tjejen ligger o solar. Tänkte att alger, snäckor mm far all världens väg när jag blåser på i 40 knop. Vilka egentliga fördelar finns det med att bottenmåla båten, gör man det för att alla andra gör det eller finns det en massa knop att vinna? Jag struntar i om båten gör 40 eller 43 knop men skulle det betyda att soppaförbrukningen går ner 10% så kanske jag ska fundera på att bottenmåla. I vissa annonser så framställer säljaren att det skulle vara något positivt med att båten INTE är bottenmålad medans båtfirmorna tar 6-8000 tusen för en bottenmålning om man köper en ny båt.

 

Ska man bottenmåla eller inte?

 

Båten ligger i Stockholms skärgård med bräckt vatten.

 

 

-----------------------------------------------------------------

 

Wikipedia

 

Bräckt vatten, eller brackvatten, är vatten med högre salthalt än sötvatten men lägre än havsvatten. Förekommer i delar av hav som bara har liten kontakt med vanligt havsvatten men har stora tillflöden av sötvatten – exempelvis Östersjön, Bottenhavet och Bottenviken – samt i estuarier.

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om att det är bättre att inte bottenmåla bottnet om du har möjlighet att tvätta det några gånger under sommaren. Vaxa på våren så lossar beläggningen lättare, dagens giftfärger är ju ändå nästan värdelösa. Som ett litet pluss så spar du ju också på miljön genom att inte bottenmåla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herr ordförande...jag säger som föregående talare:

Strunta i bottenmålningen och tvätta skrovet ett par-tre gånger under sommaren och vaxa den varje år inför säsongen så får du en ren båt för under 100-lappen! Har man en gång börjat med att bottenmåla så ska man fortsätta med det varje år. Det är mycket jobb med det och det kostar rätt mycket samtidigt som man skadar miljön för någonting som bara gör en minimal nytta. Dagens bottenfärg är rätt undermålig. Om du tar en båt som har bottenfärg och ligger i hela sommaren (Stockholms skärgård) utan att tvättas i botten under sommaren och sedan jämför den båten med en annan likadan båt som saknar bottenfärg men som tvättas två till tre gånger under sommaren så kommer du att se en milsvid skillnad till den färglösa båtens fördel! 

 

När det gäller hur bottenfärger påverkar fartegenskaperna så skiljer det sig en del från segelbåtar. För segelbåtar är bottenmålning betydligt viktigare än för en snabbgående motorbåt. För en snabbgående motorbåt så spelar färg eller inte färg någon roll alls under förutsättningen att den går hyfsat lätt att ta upp på t.ex. en trailer. Det som däremot verkligen påverkar är om skrovet är rent eller ej. Ett jämnt och glatt/halt bottenskrov är alltså hemligheten på en snabbgående båt. Ett rent skrov kan ibland ge någon knop extra eller ibland flera knop om man jämför med ett riktigt skitigt bottenskrov. Samma effekt kan det ge för bränsleförbrukningen.

 

Om du nu har funderingar att bottenmåla så ska du alltså ha klart för dig att du i sådana fall tar ett väldigt långsiktigt beslut eftersom du då måste fortsätta att bottenmåla regelbundet.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört hela sommaren utan att bottenmåla, skrovet såg rätt rent ut när jag tog upp båten inför vintervilan. Så kort och gott, ingen bottenmålning för min del.
 
Stort tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett klokt beslut! En bottenfärg sänker i regel hastigheten och det finns heller inga pengar att spara på bränsleförbrukningen genom att bottenmåla. Snarare tvärtom i så fall.

 

Den bästa bränsleekonomin du kan få och även den snabbaste toppfarten får du genom att inte bottenmåla under förutsättningen att du håller bottenskrovet rent. Ett rent bottenskrov som är omålat slår allting! Att hålla bottenskrovet rent är alltså hemligeheten till låg bränsleförbrukning och bäst toppfart och detta gäller oavsett om man bottenmålar eller ej. Det är alltså rengöringen som är det viktiga och inte om det är målat eller inte. Många tror att man kan köpa sig fri rengöringen genom att bottenmåla, men det är så fel det bara kan bli! Man Rengöringen kommer man aldrig ifrån om man vill upprätthålla den bästa prestandan hela säsongen. Bäst prestanda får man alltså genom ett rent men i kombination med ett omålat skrov och det blir då dessutom billigare. Du slipper ju utgifterna för målarfärgen och tillbehören. Kanske även för arbetet om du lejer ut jobbet.

 

Nej, du har gjort ett bra val och fortsätt så även kommande sommrar och se till att tvätta av skrovet 1-2 gånger varje sommar så får du en mycket bra och billig drift på din båt samtidigt som du bibehåller din fartprestanda. Det gör att du slipper onödigt hör bränsleförbrukning också, så det är egentligen bara fördelar med omålat och inga nackdelar alls på en båt som din som ju är trailerbar.

 

Ett tips: Nu till hösten så ska du tvätta ditt bottenskrov pedantiskt noga. Använd ett medel som heter Y-10. Det är en slags gelè som du penslar på båttenskrovet och sedan sköljer av mycket noga med vatten. Helst högtryckstvätt. När bottenskrovet ser alldeles vit och ren ut så går du på med ett medel som heter TC-Nano Gelcoatförsegling. Skrubba nu skrovet mycket noga med TC-Nano och låt det torka. Sedan polerar du. Eventuellt kan du behöva upprepa behandlingen med TC-Nano.

 

TC-Nano innehåller en rubbing som garanterat tar bort allt småskit som inte syns med ögat. Den tar bort skiten som ligger längst inne i gelcoatens porer och när du sedan polerar bort medlet så lägger sig ett mycket hållfast vax på gelcoaten. Om du gör TC-Nano behandlingen två gånger så får du ett otroligt bra och långvarigt skydd som samtidigt gör att du får det väldigt enkelt att tvätta rent bottenskrovet under sommaren.

 

Om du ser till att göra förarbetet bra, dvs. säga att du ser till att skrovet är superrent och vit innan du går på med TC-Nano, så kommer TC-Nano göra att hela bottenskrovet blir totalt spegelblankt! Har aldrig sett ett så effektivt medel tidigare, men det kanske finns fast jag inte har sett det. Är personligen fantastiskt överraskad över TC-Nano`s effektivitet och slutresultat. Den är väldigt dryg att använda. När man arbetar in medlet så är den lite tungjobbad eftersom den innehåller en rubbing utöver själva vaxet. (TC-Nano är alltså både rubbing och vax.) När du applicerar medlet ska du alltså gnugga ordentligt så att du arbetar in medlet ordentligt in i porerna. När du man sedan polerar bort den så är den betydligt lättare att polera än ett vanligt vax. Det krävs nästan ingen fysisk ansträngning alls när man polerar...bara när man rubbar. TC-Nano är en väldigt lite flaska och den är dyr. Ca. 280 kr, men den räcker faktiskt till hela din båt och då menar jag både in och utvändigt. Här kan du läsa mer om den om du är intressad: http://www.tcnano-webshop.se/Shop/Index.php

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...