Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Kamala

Mariner 20hk Propellerfundering

Rekommendera Poster

Har en Örnvik 480 med Mariner 20 hk. Nyss köpt båten, motorn gått enl gamla ägaren bara en 15-20 timmar fast den är en 15 år gammal. Jag upplever att den inte varvar ur riktigt. Stillastående i friläge är det inga problem. Varvar hur mycket som helst men så fort jag börjar köra så orkar den inte varva ur. Propellern är en 13 3 blad. Bladen verkar väldigt böjda. Kan det vara felaktig propeller? Kan tillägga att den just så pass planar ut.Känns som den vill ha några varv extra eller möjligen någon hästkraft.

 

Tacksam för alla kloka tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nya funderingar: Fick rådet att vinkla om propellern. Har så gjort men det verkar inte hjälpa. Hur mäter man varvtalet på motorn under gång? Killen som vinklade om propellern ville ha varvtal, i friläge och vid fullt gaspådrag i gång. Motorn är grå, står mariner Twenty på den. Kan man stycka om förgasaren på något sätt? tar förfärligt mycket bränsle, c:a 7 liter på runda slängar 5 km. Båten kanske kräver en större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hallå alla kunniga !

 

Någon därute måste väl kunna svara på mina enkla frågor.

 

Får ingen ordning på eländet.6.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Hej,
Är ju svårt att uppskatta varvtal utan varvmätare. Håller med motorn drar en  del bensin. 5km = 2,8 distans vilket ger 2,5l soppa/distans.


 
Frågan är om inte din motor även är lite liten för båten, hur stor motoreffekt är Örnviken typad för? Helst ska man ju inte behöva köra fullt med motorn utan man ligger på en marchfart, en bit under max (i planingsfart)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl typplåten så skall det vara lämplig motorstyrka 10-40 hk.

Fick tips om att montera trimfenor på motorn. Köpte ClasOhlsons fenor men det gjorde ingen skillnad.

Det känns att motorn vill mer men orkar inte komma över tröskeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

Jag misstänkte nästan det. En 20hk brukar vara mer lagom till 420-430 långa båtar. Är båten typad för 40hk så ska man nog minst ha en 30hk för att ekipaget ska gå någorlunda bra...

Du kan annars kolla att gasvajern öppnar hela spjället på förgasaren så att motorn inte är strypt i någon vajerkoppling. En hemmaböjd proppeller är väl kanske inte heller helt optimalt. Vill du lägga ut mer pengar på en propp så kanske du kan köpa en med bytes rätt, så du kan byta dimension tills dess du tycker att det fungerar som bäst. Min gissning är dock att motorn är lite för liten (eller båten lite för stor).

 

Trimfenorna är det några här på forumet som har testat tidigare med lite blandade resultat. En del är nöjda andra besvikna.

 

Senast ändrad av Knoparn | 07 juli 2007 | 17:00

 

Senast ändrad av Knoparn | 07 juli 2007 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag.

Inga problem med gaswire. Kört med borttagen huv och checkat att allt fungerar.

Misstänkte själv att motorn är lite för klen men ville få den tanken bekräftad. Propellervinklingen är utförd av proffsmek så det är ok med balansering etc.

Kan jag få ut mer kraft ur motorn på något sätt,stycka om förgasare etc. Vad skiljer 20 hp mot ex.v 30 hk motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning, kanske någon annan vet... Om du ska leta efter en annan motor så köp en 40hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vill inte vara näsvis, men det är inte så att båten är felaktigt lastat, och att den därför inte vill plana, varför motorn inte orkar. Även om du har rätt propeller, men felaktigt lastad båt så kommer förmodligen motorn inte att orka. Det blir ju som att köra i uppförsbacke liksom :)

 

Som sagt, du har säkert testat, men det står inget om det i tråden, så fundera på det lite!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tacksam för alla förslag och funderingar. Vad det gäller belastning så är jag ensam i båten. Den har styrpulpet så jag sitter ganska precis i mitten av båten.Även prövat med att flytta mig till olika positioner. Justerat motorn i olika vinklar och prövat. Samma resultat.Jag har haft under min livstid ett antal olika båtmotorer och motorcyklar, mopeder, bilar ,traktorer.Lärt mig en hel del och känner därför att något är felaktigt men kan ej komma på riktigt vad. Troligen är motorn för svag för båten.Jag får enkänsla av att det fattas lite. motorn går väldigt fint annars. Har bara gått ett 20 tal timmar. Kanske det är något förgasarfel. Felaktiga munstycken kanske?

 

Jag får nog nöja mig med det som det är.Investerar inte i något nytt. Är inte så där speciellt vattensugen håller mig till MC. Men om man har stuga vid havet och båten liggandes 12 m från vardagsrummet så är det ju roligt att fara ut en sväng ibland.

post-20838-1394235139,3999_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen lösta. Båten går som ett skott. Skall checka av farten med GPS,en i morgon. Tack för alla tips. 20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad var felet?

Alltid kul att veta vad orsaken var så kanske andra kan ha nytta av det.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad felet riktigt var kan jag inte säkert säga. Jag justerade tändningen (var som jag befarade felaktig) blåste rent i förgasaren, justerade alla reglagestag, bytte stift, drog topparna, vinklade om propellern. Båten blev att gå helt otroligt bra. Planar ut så den knappt nuddar vattnet.( 2st 90 kg gubbar med) Skall nu när vädret tillåter kolla hur fort den går. Verkar gå rätt bra. Tror att det är rätt lämplig motorstyrka på båten.

post-20838-1394235154,6782_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,

 

Verkar som du gjort en service på motorn som var vad den behövde. Om man ser om sin motor varje höst (service inkl konservering och tömmer förgasarna på bensin) så brukar såna här gamla motorer gå nästan hur länge som helst. Det är nog oftast frånvaro av service och förebyggande åtgärder för att hindra att andra mer allvarliga problem uppkommer (t ex byta av impeller emellanåt) som tar död på motorerna i förtid.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testkört för att kolla hastigheten. I motvind/medvind snitthastighet mellan 19-20 knop. För mig som landkrabba är det tillräckligt.  Prövade även fenorna från ChlasOhlson men dom sänkte hastigheten med dryga 1.5 knop. Dom är lagda på hyllan.

Jag är helt nöjd nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...