Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
rackabajsare

Styrpulpet 50hk fart?

Rekommendera Poster

Hur snabbt går era styrpulpetare som är runt 4,5-5,0 m med 50 hk och vad är det för märke på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ca 26.5 knop med en Honda 50 HK monterat på en HR465 (Höga Rodd) med två personer

 

Senast ändrad av maxrelax | 27 juni 2007 | 18:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Crescent 504 med Mercury 50hk 2-takt toppar ca 32 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Galeon 475 går med en Evinrude E-tec 50 PS 2-takt lastad med 4 vuxna plus bagage (öl, mat dryck,mm ) 26 knop och varvar 5500 1/min av tillåtna 6000 1/min.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta tycks gå bättre än min HR 465:a med 50 hk som gör 28 knop, man kanske ska byta till någon av inläggen ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Ryds 475GTS med 50hp (mercury från 92) toppar 32 med två vuxna och ett barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Ryds 478 GT med 50 hk Mercury 4-takt --- ensam 31 knop, hela familjen med packning 26 knop. Fast det är efter att jag har jag bytt till en propeller med lägre stigning för att få bättre acceleration.

 

Men tänk på att farten även beror på bland annat vattnets temperatur (4 grader är tyngst och trögast), om det är saltvatten (tyngre och alltså trögare), samt med- eller motvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 490 med Yamaha 50 hk 4-takt -00.

30 på topp med mig ensam. (och medvind, nedförsbacke, hemlängtan och jäkligt pissnödig...smiley-sealed.gif\)

28 med 2 vuxna.

 

(mätt med GPS)

 

Senast ändrad av ChristerN | 29 juni 2007 | 08:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla maxvarv jämfört med rekommenderat intervall, kanske hjälper det att byta propeller.

 

Fast toppfart är väl inte högsta prio om man valt en båt med 50 hästar -- i min familj är det ändå alltid någon som klagar på att det blåser för mycket eller bullrar för mycket om jag kör mer än 20 knop ;-)

 

Även jag gillar att ligga strax under 4000 varv, när solen skiner är det perfekt för en behaglig resa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja

har en terrhi big fun nova ca 470 lång med en nissan 2-takt 3 cylindrig.

beroende på vilken propeller jag kör med men med orginalet gjorde den ca 37 knopp med 4 vuxna och med nuvarade ca 35 knopp men nu kan man vara 3 i båten och en på ring bakom=) så det var värt att tappa 2 knopp.
ps:kan nämna att jag då gasar till övervarvingsskyddet går på. har för mig att det är vid 6000 varv 
mvh/chali
 

 

Senast ändrad av chali | 29 juni 2007 | 02:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Förut hade jag en Bella 490r med Yamaha 50hk fyrtakt. Med solen i ryggen kom den upp i 33 gps knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om jämförelsen ska vara seriös borde väl alla tala om källa -- är det motorns (optimistiska) trycklogg, eller är det GPS.

 

På min båt är det stor skillnad, när GPS-navigatorn visar 31 knop så visar tryckloggen 36 knop... Vill man åka fort är det bara att stänga av GPSen :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger mycket i det du skriver..

Tryckloggen är en glädjemätare.

Många kommer att bli deppiga när dom provar med GPSsmiley-cry.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ligger på 5600 rpm vilket är inom det rekomenderade området och precis där mätaren får annorlunda markering, har funderat på att prova en 14 propp.

 

Annars får det duga med 28 knop som ändå är relativt sanbbt med en så liten båt men enligt uppgift ska den göra ca 32 med 50 hk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja

den jag kör med nu står det 13x11.1 på.

ingen aning om hur man beräknar men det funkar bra för mig.

vilken big fun har du? för det skilljer en hel del mellan de olika

 

mvh/chali
Ps: jag ska köra en sväng med gps en nästa vecka när jag fixat motorn
ds:ett tips:kolla under bensindunken för där är ett håll ner till 2 skrovet som var vatten fyllt på min och då gjorde inte båten mer en ca 32-33 knopp. 

 

Senast ändrad av chali | 29 juni 2007 | 16:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tror att 28knop för en HR465,50hk är som det ska. Har samma båt men med en 60hk mercury 2-takt -06. Tror inte att den går snabbare än, strax över 30knop. Varvar 5700 med 2 i båten. Men vad vet jag, rek max varv ska ju ligga på 5000-5500, så jag övervarvar ju lite.

 

Ska ut och kolla med GPSen i dag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28 knop med en 50 hk på en HR 465 är ingenting anmärkninsvärt alls även om det kan skilja på vissa exemplar beroende på vilken motor man har, hur hissningen är, vilken propeller man har, vilken last man har och hur lasten är fördelad i båten och inte minst hur man hanterar trim/tilt-knappen. Under vintern ska man även se till att öppna och ta bort helt alla luftnings-skruvar som finns i båten för att släppa ut all kondensvatten i skrovet som bildas. Om man inte gör det så kan man ha ett antal onödiga kilon inne i skrovet som gör båten tyngre plus att detta på sikt inte är så bra för båtens skick. Om man inte har gjort detta under kanske flera års tid så kan det samlas ganska anseliga mängder med vatten där! 20-30 liter/kg vatten är inget ovanligt efter 3-5 år. Hur mycket som samlas där beror på hur dygnstemperaturen har sett ut på natten och på dagen utslaget under en hel eller flera sommrar.  

 

Att en del tillverkare (däribland HR Boat`s)ibland anger att båten är god för si och så hög fart ska man ta med en mycket stor nypa salt!!

Det saltas i denna värld så det bara skriker om det! Dessutom så vet man ju inte vad tillverkaren har gjort med respektive motor för att få den påstadda farten. Det kan ha varit åtgärder som en normal Svensson inte är beredda att bekosta. Motorval, hissning, propellerval, förarens/passagerarens vikt mm.

 

Motorn har ett rekommenderat max varvtal som anges i motorns instruktionsbok. Detta max varvtal ska man se till att inte överskrida men man ska se till att ligga så nära detta varvtal som möjligt. Helst exakt jäms med enligt max rekommenderade varvtal.

 

Börja med att kontrollera att motorns hissning är rätt. Dvs. att kavitationsplattan är exakt i jämnhöjd med båtens botten eller max någon cm. ovanför. Detta ska mätas då motorn är i exakt 90 graders vinkel mot akterspegeln. Om hissningen är rätt och att du då med denna hissning uppnår max rekommenderade varvtal så finns det ingenting mer att göra.

Om du inte betalar flera tusen för det förstås, (för en stålpropeller) men det är då fortfarande ingen garanti att du trots det får upp båten i någon högre toppfart för den sakens skull! Och skulle du ändå lyckas med att få en något högre toppfart så handlar det nog mellan 1-3 knops ökning, men knappast mer.

 

Att satsa mellan 4.000-7.000 kr på en stålpropeller för att få 2-3 knop snabbare båt tycker i varke fall inte jag att det står i relation till kostnad/effekt, men det är ju upp till var och en att avgöra det.

Vad som är betydligt mer intressant (tycker jag) är ju marschfarten.

Att få upp marschfarten (inom samma varvtal) är ju bränsleekonomiskt och sparar även på motorns slitage eftersom man då kan hålla en samma marschfart men med ett lägre varvtal. En annan sak är ju att uppnå en bra balans mellan motorns ork att komma upp i planing och toppfart.

Man kan alltså satsa på en maximal toppfart men det går ju då alltid ut över en minskad kraft istället. Personligen tycker jag att du ska försäkra dig om att motorns hissning är korrekt och att du då uppnår max rekommenderade varvtal. Om du gör det så har du ett mycket bra förhållande mellan kraft och fart som fungerar till de flesta situationer oavsett om du kör ensam eller om du har några passagerare i båten eller drar t.ex. en tub eller vattenskidor.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej roddarn, jag håller med dig, topfarte är ju intressant, men i mina ögon inte avgörande. Jag fick en bra tips här till ett beräkningsprogram där man får ut hur många hästar man behöver för vilken topfart. Eftersom jag var bara en gång ute hittills, har jag säkerligen inte hittat rätt inställning av trimmen än, men det kommer. Men resultatet hittills stämmer bra överens med programmet.

Jag körde 26 knop med 4 personer och en 17 propeller, varvtalet var 5500 av rekommenderade 6000. Så det räcker säkerlige till att dra en ring eller vattenskidor med 2 personer ombord. Jag räknande litet hit och dit. Att minska stigningen ( 1 = 200 1/min) leder alltid till lägre hastighet. (varvtalet/utväxlingen x stigningen i tum x 2.54 cm =sträckan per minut i cm -> delat med 100= m, delat sedan med 10000 km, x 60= km/h, delat med 1,852 = knop). Slip ändras kanske litet, men ändå stämmer det hyfsatt.

En motor med 50 hästar har ett viss vridmoment vid ett viss varvtal. och är båten fullastad och orkar inte mer än t.ex. 25 knop då hjälper det intemycket att byta propellern. Högre stigning sänker varvtalet, eftersom motorn orkar inte att varva upp, lägre stigning leder till lägre topphastighet. Bara att akzeptera :-)

 

hälsningar

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, jag förstår. Jag vågar nog påstå rakt av att du inte kommer att få några större problem att dra vattenskidor eller tub med kombinationen HR 465 och en 50 hk. Ser just den kombinationen men vattenskiddragning varje sommar och det fungerar rätt bra. Och ännu bättre om man talar om tubåkning. Dessutom kommer du att kunna krama ut mer max av båten när du har lärt känna dess egenskaper lite mer. Om din motor är helt ny så får du räkna med att både toppfart och ork inte är optimerade ännu. De flesta motorer lräver en inkörningstid på ca. 10 timmar, men den optimala prestandan brukar inte komma för än efter ca. 20 timmar.

Följ motortillverkarens rekommendationer på hur inkörningen ska gå till till punkt och pricka så får du ut max effekt och max livslängd på den.

Se också till att undvika de billigast motoroljorna och byt tändstift varje år eller använd sk. longlife-stift om det passar just din motor.

Följ rekommendationerna även om detta. Ha en skitkul båtsommar!!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17 propp låter väldigt extremt och gör en stålpropp någon skillnad på så små snurror som 50 hk?

 

Och tack för alla svar.

 

Senast ändrad av rackabajsare | 30 juni 2007 | 15:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rack, jag köpte båten med 14x17. Jag pratade med marinan förre vecka och de trodde det satt en 15. Men när jag tvättade åten igår såg jag att det satt en 17 propp på den. Men om jag skulle minska stigningen blir båten långsamare och varvtalet går upp.26 knop fullastad tycker är inte illa. Det är ändå bara 50 hästar. Så om nån kunde ger mig en tips varför jag skulle minskar proppen, skulle jag vara tacksam. Bara för accelerationens skull?

Hälsningar

Grönling 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jonas har rätt, källan skulle vara med:-)

 


Min Galeon 475 går med en Evinrude E-tec 50 PS 2-takt lastad med 4 vuxna plus bagage (öl, mat dryck,mm ) 26 knop och varvar 5500 1/min av tillåtna 6000 1/min.

/Sven

Det sitter en 4 x 17 propp på den, hastigheten är mätt med GPS

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men om båten blir starkare vilket den blir med lägre stigning så kanske den ökar fart med fyra pers ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ockelbo RIVIERA. längd: 4,55 m, bredd: 1,73 m
 
Mercury 50hk 2takt.
23knop med 3-4pers.
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askeladden 475 - 420kg
Yamaha 40hp - 70kg
3 pers = knappt 20 knop med GPS   
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...