Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
fahlqvist

V8 Expert ?

Rekommendera Poster

Har hört att man på Mercruser 7,4 litarn kan byta förgasare för att få bättre effekt och lägre bensinförbrukning. Någon som vet nåt eller vart man kan söka info ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte e nHolley 850 orginal på 454an? (7,4an)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en 7.4 liters 8a så har man nog bestämt sig för att det får kosta lite att fara fram, rochester förgasarna är bra men om den är klapp i spjell axlarna så rinner det förbi många dyra droppar, kolla om du kan hitta en renoverings satts till den hos typ http//www.Hansen Racing.se  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

häng det en holly betydligt mer lätt mekat och enklare att få ekonomi i alla som hade oljiga fingrar på 60-70 talet kan dessa förgasare i huvudet och om inte annat finns bra böcker hur du finlirar en holly.

 

kolla upp vad du har för insug ev kan en spreadboard vara lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet varningens finger om du tänkt renovera din Rochester själv...smiley-sealed.gif\ gör inte det....om du inte kan sitta i lugn och ro på köksbordet....

 

En massa roliga..(och mindre roliga) fjärdar o.d hoppar ut när du lyfter på locket....

 

En Frisk Rochester är bättre än en frisk Holly, men en dålig Holly är alltid bättre än en dålig Rochester... är du med?

 

Det finns firmor som lever på att renovera förgasare.. det är värt det.

 

// RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde att en ny förgasare kostar runt 3000:- ...och renoveringssats runt 1000:- Om detta stämmer volket väljer jag Holly eller Rochester ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rochestern är en bättre förgasare när den är inställd och frisk, kan säljaren hjälpa till med installation och justering = Rochester..

 

Holly är en bra förgasare, och framförallt lätt att justera och installera själv ( man behöver inte vara mekaniker själv även om grundkunskap krävs)

 

det är lite mer finlir med Rochester tills den blivit korrekt inställd (vilket en jänke mek fixar lätt)... Hollyn fungerar nästan hur du än gör...

 

Har du Rochester nu och kan få hjälp med injusteringen skall du ta det.

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där vad fel man kan ha det satt ju en 4 port Weber på min båt.

De två skruvarna som sitter i framkant, hur justerar jag dem om jag vill att motorn skall få mindre soppa ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle tro utan att set förgasaren att dom skruvarna är till tomgången, skall du göra något åt bränsleförbrukningen på högvarv så måste du nog byta munstycken i förgasaren. Men börja med tändningen istället, justera spesarna (om det finns) med kamvinkelmätare, ställ sedan tändningen med stroboskoplampa. kör sedan motorn varm och åk ut och plåga den lite, stanna sedan motorn utan alldeles för mycket tomgångskörning, skruva ur ett tändstiftstift och kolla färgen på det, gyllenbrunt=optimalt svart=för mycket soppa vitt=för lite soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...