Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
ubbe62a

varm b20

Rekommendera Poster

Hej på er!Jag har efter renovering av min b20 inte haft annat än krångel, när jag skulle starta upp motorn efter sjösättning så blir motorn väldigt varm så igår tog jag bort thermostaten och startade upp och den blir varm ändå, så jag ringde en marina som säger till mej att motorn inte orkar trycka ur sej avgaserna (jag har ett 100b drev) och att jag ska göra en skrovgenomförning i botten och dra ut avgaserna den vägen, (Marinan sa att han trodde att avgasstöveln var sönderfrätt). Jag vill nog ha fler svar på vad som kan vara fel så nu frågar jag er experter här på guiden kan detta vara rätt??  tilläggas kan att jag har just bytt både avgaslimpa och krök. Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför startas inte B20 problem klubben.

 

Då slipper ju alla som har samma fel skapa nya trådar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nog kan vi starta klubb, vi kan ju ha samma problem, men inte sagt att det är samma fel väl. Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé alls!
Verkar ju finnas lika många problem som tillverkade motorer så... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det vara någon packning som är felaktig/ligger fel så att en eller flera kylkanaler täppts igen? är det bra fart på impellern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu säger nog inte marinan att du ska sätta en genomföring för avgaserna i botten på båten pga sönderfrätt stövel.

Utan vad dom menar är att du ska ta in kylvattnet den vägen dvs genom en ny genomföring i botten, denna ska också vara utrustad med en avst. ventil.

Om avgasstöveln är defekt, vilken också fungerar som inlopp för kylvattnet, så kommer avgaserna att störa flödet av kylvatten så det inte räcker till.

Om du gör detta så måste vatteninloppet i stöveln pluggas.

 

Har du provat att låta motorn suga vatten direkt ur en dunk som du fyller på hela tiden, blir den inte varm då så är det bara att ge sig på stöveln


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu säger nog inte marinan att du ska sätta en genomföring för avgaserna i botten på båten pga sönderfrätt stövel.

Utan vad dom menar är att du ska ta in kylvattnet den vägen dvs genom en ny genomföring i botten, denna ska också vara utrustad med en avst. ventil.

Om avgasstöveln är defekt, vilken också fungerar som inlopp för kylvattnet, så kommer avgaserna att störa flödet av kylvatten så det inte räcker till.

Om du gör detta så måste vatteninloppet i stöveln pluggas.

 

Har du provat att låta motorn suga vatten direkt ur en dunk som du fyller på hela tiden, blir den inte varm då så är det bara att ge sig på stöveln

 

Tar upp en (mycket) gammal tråd här. Funderar på att plugga vattenintaget i min avgasstövel och sätta dit en ny genomföring i botten istället. Hur gör jag enklast för att plugga det gamla vattenintaget? Har själv en idé om att låta en bit kylvattenslang sitta kvar på den gamla genoföringen och sätta i en plugg av något slag och dra åt två slangklämmor runt denna. Kanske finns bättre lösningar på detta. Ska även tillägga att stöveln är fullt funktionsduglig utan läckage mellan vattenintag och avgasutsläpp. Jag hoppas dock att motorn ska kyla bättre med separat vattenintag så nära motorn som möjligt.

Redigerad av Utbult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ger mig på att svara även på denna frågan, gjorde denna ombyggnad tidigare i våras på mitt avgasutsläpp/kylvattenintag pga av att stöveln oxiderat sönder. 

Jag tog bort stöveln helt och ersatte den med en bit rostfritt rör och anslöt den till befintlig slang.

Kylvattenintaget pluggade jag genom att skruva en kraftig aluminiumplåt över hålet på insidan akterspegeln. Fyllde hålet utifrån med sikaflex samt slutligen spacklade jag igen hålet med epoxispackel.

Monterade ett nytt intag med sil i botten på båtens babordsida istället pga kortare slangdragning till sjövattenpumpen. Satte även dit en avstängningsventil och ett rejält vattenfilter mellan intag och pump. 

post-79314-0-92848600-1400516539_thumb.jpg

Redigerad av df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...