ubbe62a 0 Postad 27 Juni , 2007 Hej på er!Jag har efter renovering av min b20 inte haft annat än krångel, när jag skulle starta upp motorn efter sjösättning så blir motorn väldigt varm så igår tog jag bort thermostaten och startade upp och den blir varm ändå, så jag ringde en marina som säger till mej att motorn inte orkar trycka ur sej avgaserna (jag har ett 100b drev) och att jag ska göra en skrovgenomförning i botten och dra ut avgaserna den vägen, (Marinan sa att han trodde att avgasstöveln var sönderfrätt). Jag vill nog ha fler svar på vad som kan vara fel så nu frågar jag er experter här på guiden kan detta vara rätt?? tilläggas kan att jag har just bytt både avgaslimpa och krök. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2007 Varför startas inte B20 problem klubben. Då slipper ju alla som har samma fel skapa nya trådar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 27 Juni , 2007 Jo nog kan vi starta klubb, vi kan ju ha samma problem, men inte sagt att det är samma fel väl. Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 27 Juni , 2007 Ingen dum idé alls!Verkar ju finnas lika många problem som tillverkade motorer så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 23 Juli , 2007 kan det vara någon packning som är felaktig/ligger fel så att en eller flera kylkanaler täppts igen? är det bra fart på impellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Juli , 2007 Nu säger nog inte marinan att du ska sätta en genomföring för avgaserna i botten på båten pga sönderfrätt stövel. Utan vad dom menar är att du ska ta in kylvattnet den vägen dvs genom en ny genomföring i botten, denna ska också vara utrustad med en avst. ventil. Om avgasstöveln är defekt, vilken också fungerar som inlopp för kylvattnet, så kommer avgaserna att störa flödet av kylvatten så det inte räcker till. Om du gör detta så måste vatteninloppet i stöveln pluggas. Har du provat att låta motorn suga vatten direkt ur en dunk som du fyller på hela tiden, blir den inte varm då så är det bara att ge sig på stöveln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 19 Maj , 2014 (redigerade) Nu säger nog inte marinan att du ska sätta en genomföring för avgaserna i botten på båten pga sönderfrätt stövel. Utan vad dom menar är att du ska ta in kylvattnet den vägen dvs genom en ny genomföring i botten, denna ska också vara utrustad med en avst. ventil. Om avgasstöveln är defekt, vilken också fungerar som inlopp för kylvattnet, så kommer avgaserna att störa flödet av kylvatten så det inte räcker till. Om du gör detta så måste vatteninloppet i stöveln pluggas. Har du provat att låta motorn suga vatten direkt ur en dunk som du fyller på hela tiden, blir den inte varm då så är det bara att ge sig på stöveln Tar upp en (mycket) gammal tråd här. Funderar på att plugga vattenintaget i min avgasstövel och sätta dit en ny genomföring i botten istället. Hur gör jag enklast för att plugga det gamla vattenintaget? Har själv en idé om att låta en bit kylvattenslang sitta kvar på den gamla genoföringen och sätta i en plugg av något slag och dra åt två slangklämmor runt denna. Kanske finns bättre lösningar på detta. Ska även tillägga att stöveln är fullt funktionsduglig utan läckage mellan vattenintag och avgasutsläpp. Jag hoppas dock att motorn ska kyla bättre med separat vattenintag så nära motorn som möjligt. Redigerad 19 Maj , 2014 av Utbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 19 Maj , 2014 (redigerade) Ger mig på att svara även på denna frågan, gjorde denna ombyggnad tidigare i våras på mitt avgasutsläpp/kylvattenintag pga av att stöveln oxiderat sönder. Jag tog bort stöveln helt och ersatte den med en bit rostfritt rör och anslöt den till befintlig slang. Kylvattenintaget pluggade jag genom att skruva en kraftig aluminiumplåt över hålet på insidan akterspegeln. Fyllde hålet utifrån med sikaflex samt slutligen spacklade jag igen hålet med epoxispackel. Monterade ett nytt intag med sil i botten på båtens babordsida istället pga kortare slangdragning till sjövattenpumpen. Satte även dit en avstängningsventil och ett rejält vattenfilter mellan intag och pump. Redigerad 19 Maj , 2014 av df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 20 Maj , 2014 Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser