Yadis 1 Postad 27 Juni , 2007 Motor: Evinrude 70 HK 1976 Tidigare(2-3 veckor sen) bytit startmotorn, samt likriktaren. Batteriet är också nytt och fulladdat. Helt slumpmässigt så klickar det bara i motorn när jag försöker starta den. För att nästa gång fungera. Är det startreläet(solenoiden kallar en del den) som är sönder? Vad kan en sån kosta och var får jag tag i en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DaddyCool_08 0 Postad 27 Juni , 2007 Det du först kan testa är det gamla knacktricket. Enklast om ni är två presoner. En vrider på nyckeln och en knackar på startmotorn samtidigt. Brukar fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 27 Juni , 2007 Startmotorn är helt ny och inga fel på. Ringde lokala marinhandlarn och han hade ett begagnat startrelä för 150 kr:) Värt ett försök att byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DaddyCool_08 0 Postad 27 Juni , 2007 Jag har varit med om två helt sprillans nya motorer denna vår som vi behövt knacka på startmotorn för att de ska funka, så det är ingen garnati att en ny startmotor fungerar som den ska... Men 150pix låter ju inte så farligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Juli , 2007 Nu har jag bytt startrelä samt också sett till att jord har ordentlig kontakt. Fortfarande klickar det bara i motorn IBLAND, när jag ska starta motorn. Kan vara en tillfällighet, men när motorn är helt kall - dvs när jag startar den vid bryggan - så funkar den alltid. Oftast klickar det efter jag stannat den första gången(efter att ha kört kanske 20 min). Drar jag då igång den med rep o kör ett tag så kan den funka att starta resten av dagen sen. Skitkonstigt. Några ideer? Vad betyder klicket?, att startreläet släpper fram ström till startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 14 Juli , 2007 Hej Licket betyder att ström kommer till selonoid men inte till själva startmotorn, kolla jorden nogrant igen kolla även igenom start motorn så du inte har oxid nånstans. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Juli , 2007 Idag mätte jag lite på motorn när den strulade. 12 volt går fram till startmotorn när det bara klickar i startreläet, tog då bort plusen som går till startmotorn och raspade bort lite ärg på den och satte tebax o sen funkade den resten av dan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juli , 2007 När el fungerar konstigt så är en bra grej att gå igenom varenda jäkla kabel och kontakt man kan hitta. Dra isär alla skarvar, stålborsta av och dra ihop igen, hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser