Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
TiWi

Sea Ray 230 OV Signature

Rekommendera Poster

Hej! Precis köpt en 230 overnighter, signature och har lite frågor om någon har svar..?

Sitter en Mercruiser V8 5.7 i, men gör endast 32 knop enligt GPS:en? Den varvar rätt!

Den drar även lite drevolja, som jag fyller på, är det kanske bara att byta packningar till hösten?
Är det någon som har en liknande skuta, som kan tala om hur man får den förbannade slangen att sitta kvar, då givaren hela tiden ger sig.

Även om någon har en idé om hur mycket den skall ladda, då min endast ger 12V, skall den inte upp mer i laddning!

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena

skall efter bästa förmåga ge några svar iaf

Varvtal vs. knop = Propeller.. kolla med ngn marina på en propp me större stigning, var noga med att köpa alu proppar FÖRST dom är billigare och för att prova sig fram till rätt storlek funkar dom utmärkt. (jag kör alltid på alu proppar) kolla också att du ha provrätt och kan byta till kanske 2 storlekar större om du upplever att 1 stl större är bra men inte tillräckligt. Råd fråga dom också..dom förmodas kunna detta då dom jobbar med det.

vad gäller drevet så rent allmänt kan sägas att har du inget vatten i drevet ( grå aktig olja) så kan du bara fylla på denna sommaren, men det är alltid en risk att köra med läckage, och ordna problemet till hösten.

en generator skall ladda 13.8 volt, prova med att byta kolen kostar ca 150kr.

RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 5,0 motor från 2001 gör ca 38 knop, vad har du för årsmodell?

Har samma båt som du, vart har du din hemmahamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Tack för alla svar! Hemmahamn i Fjällbacka, och en -97:a!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här får jag fram på webben.

Kan gissa att det är angivit i mph så kort och gott 50 mph = 43 knop max!

Make:  Sea Ray 
 Model:  230 Signature 
 Year:  1999 
 Length:   23.00 
 Beam:  8 6 
 Hull Type:  Fiberglass 
 Engine Make:  Mercruiser 
 Engine Type:  5.7 Efi V-8 
 Engine Hours:  150 
 Horsepower:  250 
 Cruising Speed:   38 
 Maximum Speed:   50 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kapar din tråd lite med en liknande fråga, jag är spekulant på en sea ray 230 -98, den sitter det ett bravo3 drev på med en 19 propp på, det sitter en 7,4mpi på 330hk, den varvar endast 3600v och toppar 42mph, killen har nyss bytt drever från ett bravoone men köpte ett med samma utväxling så den är ju 1,50:1. killen säger att den inte gick fortare med originaldrevet men kan det stämma att denna båt endast gör 37knop med en 7,4mpi motor?? Tycker det låter riktigt skumt.. Har ringt runt till olika frimor men ingen har kunnat svara på vilken utväxling det ska va på drevet med denna drivlina, vet nån på detta forum??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte utväxlingen på drevet men något har gått snett. Den skall göra ca 45 knop. Den gör ca 40 med 19 tum stålpropp. Är du säker på att den går på alla burkar. Är en borta på en V8a så är det nästan omöjligt att höra. Kör den och kolla stiften så de inte är blöta. Hade det strulet på min en vår men eftersom jag vet att den gjorde 40 på hösten så var det bara att leta och det var ett stift som dött. Hördes inte på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...