Guda 0 Postad 26 Juni , 2007 Nu låter jag som reklam för en bensinsnål bil - men jag har glömt vilken oktantal min B30 ska ha. Var så länge sedan jag tankade... I instruktionsboken (till AQ 170A) står 97 oktan. Betyder det att jag ska ha 98 och blyersättning?På vissa sjömackar har de inte ens 98... men det är en annat problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 27 Juni , 2007 http://www.drevia.se/fuel.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zil_ 0 Postad 27 Juni , 2007 ehhh... betyder detta att jag bör tanka 98 och köra i blyersättning i min AQ130C, (B20)!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 27 Juni , 2007 Inga problem, jag kör min VP 170 på 95oktan o blyersättning, funkar kanon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 27 Juni , 2007 Kan någon klok männsiska tala om för mig hur man vet att man ska ha blyersättning till sin maskin? är det någon man hör på motorn, eller hur funkar det.. är väldigt nyfiken på detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Juni , 2007 Blyersättning får du ha i om du har mjuka ventilsäten, typ ventilerna direkt mot godset. Går sedan att fräsa i säten i stål som då tål lite mer stryk och inte behöver blytillsatsen i bränslet.Sen hurvida du vet det eller ej vad du ska ha är en bra fråga. Gamla B20/30 ska ju noramlt sett ha det utom de senare, sen kan de ju fått andra säten vid en eventuell renovering. Har du inte i ersättningen och motorn behöver det sålär du förr eller senare garanterat höra det, sen om du har det i en motor trots att det inte behövs så gör det knappast någon skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 28 Juni , 2007 Enligt tillverkarens rekommendationer ska du INTE köra med blyfritt enligt tabellen jag bifogade (=inget kryss), och du ska ha minst 97 oktan (dvs 98...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 28 Juni , 2007 Skulle aldrig chansa att köra med 95, tyvärr är det si o så med mackarna när det gäller 98. Jag kör bara 98 och tror till o med att du spar bränsle på detta. Drar nog mer med 95! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Juni , 2007 För lågt oktantal gör att motorn knackar. Dvs bensingasen som sugs in komprimeras och tänder för tidigt innan kolven hunnit upp i toppen. Ger dålig gång och lagren till vevaxeln tar stryk i längden. Kan man få hål i kolven av knackning också? Frågan är om man hör om en båtmotor knackar. Det låter ganska mycket av vattensprutet, motorn sitter en bit bort och är ljudisolerad. Jag (tråkig fegis som jag är) skulle som vanligt inte chansa utan använda minst rekommenderat oktantal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 29 Juni , 2007 så med andra ord skall man köra 98 oktan och blyersättning på en B20/B30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 29 Juni , 2007 Njaej... näää... det beror på om det är en A, B, C eller D osv... Kolla i tabellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 29 Juni , 2007 det är en C... men med tanke på att den drar en del Olja tvivlar jag på att val av bensin samt blyersättning eller inte skulle spela någon större roll... bara att köra tills det rasar och sedan kan man börja mecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 29 Juni , 2007 Lånar tråden till en annan fråga: är det någon fara att ha i för mycket blyersättning i bensinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser