Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Guda

98 eller 95 till B30

Rekommendera Poster


Nu låter jag som reklam för en bensinsnål bil - men jag har glömt vilken oktantal min B30 ska ha. Var så länge sedan jag tankade...
 

I instruktionsboken (till AQ 170A) står 97 oktan. Betyder det att jag ska ha 98 och blyersättning?
På vissa sjömackar har de inte ens 98... men det är en annat problem. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ehhh... betyder detta att jag bör tanka 98 och köra i blyersättning i min AQ130C, (B20)!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem, jag kör min VP 170 på 95oktan o blyersättning, funkar kanon...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon klok männsiska tala om för mig hur man vet att man ska ha blyersättning till sin maskin?  är det någon man hör på motorn, eller hur funkar det..

 

är väldigt nyfiken på detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Blyersättning får du ha i om du har mjuka ventilsäten, typ ventilerna direkt mot godset. Går sedan att fräsa i säten i stål som då tål lite mer stryk och inte behöver blytillsatsen i bränslet.
Sen hurvida du vet det eller ej vad du ska ha är en bra fråga. Gamla B20/30 ska ju noramlt sett ha det utom de senare, sen kan de ju fått andra säten vid en eventuell renovering. Har du inte i ersättningen och motorn behöver det sålär du förr eller senare garanterat höra det, sen om du har det i en motor trots att det inte behövs så gör det knappast någon skada.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt tillverkarens rekommendationer ska du INTE köra med blyfritt enligt tabellen jag bifogade (=inget kryss), och du ska ha minst 97 oktan (dvs 98...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig chansa att köra med 95, tyvärr är det si o så med mackarna när det gäller 98. Jag kör bara 98 och tror till o med att du spar bränsle på detta. Drar nog mer med 95!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För lågt oktantal gör att motorn knackar.

Dvs bensingasen som sugs in komprimeras och tänder för tidigt innan kolven hunnit upp i toppen. Ger dålig gång och lagren till vevaxeln tar stryk i längden. Kan man få hål i kolven av knackning också?

 

Frågan är om man hör om en båtmotor knackar. Det låter ganska mycket av vattensprutet, motorn sitter en bit bort och är ljudisolerad.

 

Jag (tråkig fegis som jag är) skulle som vanligt inte chansa utan använda minst rekommenderat oktantal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så med andra ord skall man köra 98 oktan och blyersättning på en B20/B30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaej... näää... det beror på om det är en A, B, C eller D osv...

Kolla i tabellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en C... men med tanke på att den drar en del Olja tvivlar jag på att val av bensin samt blyersättning eller inte skulle spela någon större roll... bara att köra tills det rasar och sedan kan man börja mecka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden till en annan fråga: är det någon fara att ha i för mycket blyersättning i bensinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...