Crona 4 Postad 26 Juni , 2007 Jag har en skada i skrovet där knapen skall sitta. Har någon förslag på vad man skall göra och hur? Ska jag lägga glasfiber väv i detta hål för att sedan borra ett nytt hål och skruva fast knapen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 27 Juni , 2007 Hej det beror lite på hur det ser ut och hur du skall fästa den nya knapen. Vill du göra det minituöst enligt regelboken eller nöjer du dig med en snygg lösning som håller. Enligt regelboken, slipa ut skadan med en lång stor fas och ta bort all gelcoat i ett område ca: 10cm runt skadan, lägg en vaxad plåt eller masonit på insidan, laminera sedan upp området med vävda 200g glasfibermattor (starkare än vanliga hackade mattor), slipa sedan området slätt med fint slippapper (320) måla med topcoat (gelcoat med vaxlösning och microballonger i) slipa, våtslipa och polera, limma en plywood på baksidan med sikaflex, borra, montera knapen med sikaflex som tätning emellan, klart. Snygg fusk lösning! skall du fästa knapen med genomgående skruv så kan du göra enligt något av följande alternativ. om nya knapen täcker gamla skador, lägg plywood bakom, fäst denna med sikaflex, täta med sikaflex, borra nya hål och dra fast knapen. om knapen inte täcker gamla skador, lägg plywood bakom, spackla med glasfiberspackel, slipa, måla med topcoat, slipa, våtslipa, polera, borra nya hål, dra dit knapen. Om knapen fästs med inte genomgående skruv bör du göra den seriösa lösningen enligt regelboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 27 Juni , 2007 Tack föe hjälpen! Får nöja mig med den snygga fusk tätningen. Vill komma vidare med seglingen så fort som möjligt. Ha det bäst i regn rusket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 27 Juni , 2007 Det ser ut som att man får ligga kvar ett par dagar tills vinden mojnat. Det verkar som det blir mest bryggsegling denna semestern :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser