Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Olahe

5.0 MPI Varningsljud 2 pip ?

Rekommendera Poster


Jag har problem med ett varningspip två signaler sen uppehåll ca 2 min sen kommer 2 nya signaler, jag trodde förs det var varning för lite drevolja, men efter koll så var den okej, det blinkar även en symbol brevid timmätaren, hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Det är en Mercruiser 5.0 MPI med Bravo 3 drev årmodell -02. Bör tillägas att jag även kollat motoroljan och oljetrycket, den kyler som den ska.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet inte säket men det kanske kan vara något serviceintervall.

Hur många timmar har motorn gått?

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på min 5,0 :a från 2001 så ser det ut som ett timglas bredvid timmätaren, vet heller inte om det bara visar att den räknar eller vad, har lite problem med min att få den att gå på tomgång och lägsta växel, ljuder också en signal innan den dör, har fyllt på drevolja men inte kunna buta oljan hela vägen ut till drevet, har du problem med tomgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med tomgången,men du har rätt i att symbolen ser ut som ett timmglas.

 

Motorn har gått 233 timmar. varningsljudet startade mitt ute på havet under gång under helgen och har fortsatt sen dess

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du förgasare kan det vara automatchoken som felar, har du inspr. byt bränslefilter och kör injektorcleaner.

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får prova och se om det hjälper, men är varningsystemet kopplat till bränslefiltret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Har samma problem. Hur är din när du gasar på?
Mn är slö som f-n .. den varvar men känns väldigt trött...
Har hört att om oljenivån till drevet är för låg, så skall den strypa motorns varvtal.
Känns bara almänt mysko.

Mätte flotören med ett mätinstument, och det var ingen kontakt. Vet ej om den skall ha det vid normalt läge. Tänkte testa imorrn att bygla matningen till flotören för att se om det hjälper. Hjälper det, skall således flotörens kontakt vara sluten vid normal drift.

Berättar mer när jag testat, men behöver också all info jag kan få (om det finns nån som vet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byglade flotören idag, och det pep hela tiden
Såleds är då flotörens kontakt slutande = sluter när nivån är för låg

Innebär att jag har nåt annat fel.

Kan snart lägga till båtmotorer på listan över saker som man vet hur dom borde fungera, men inte fungerar än då, trots att man tycker att man vet vilka delar dom består av...

Listan:
1. Datorer
2. Fruntimmer Kyss
3. Båtmotorer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej...

Jag har en 5.0 MPI -04 som har börjat göra exakt samma grej, dubbelpip med några minuters intervall samt en svajig tomgång när den startar. Hade en icke-mercruiser meck kolla över motorn lite snabbt, men han hade inga ideer förutom att byta bränslefilter. Detta är nu gjort men piper som vanligt. Jag har också timglaset, men vet inte vad det indikerar egentligen. Enligt manualen skall dubbelpipet vara drevoljan - men det är ok, temperatur och oljetryck också grönt. Skall försöka få tag i en mercruiser meck för att få mer förslag på vad som kan vara problemet. Om någon redan gjort det så säg gärna till./D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar ju som att alla ni som har detta problem har insprutningsmotorer ?

En ide' i så fall är att det är som på många bilar med insprut, dvs om en eller flera givare till cdi-boxen (databoxen som styr bränsle o tändning osv) visar felaktiga värden så bryter boxen sin kontinuerliga reglering av bränsle, tändning mm och övergår till att styra motorn med förprogrammerade fasta värden med försämrad prestanda som följd, samt lyser en varningslampa som indikerar motorfel någonstans.

Har varit med om detta på en gammal insprut opel från slutet på 80-talet, och i det fallet var det motortempgivaren som visade -35 grader (vilket ej accepterades av boxen som då övergick till de förprogrammerade värdena och motorn blev kraftlös men gick att köra).

Felet hittades genom inkoppling av dator till något feldiagnosuttag, utfördes av verkstad.

Kanske inte alls är så på dessa inombordare, men iaf en ide' .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...