Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Ulla-4

Färdtips

Rekommendera Poster

Hojt alla...

12 juli ska jag ut på havet för första gången,,har en 96:a bayliner 2655.

Startar i fliskär Gävle och ska vara framme i Söderköping (Mem,början på göta kanal) lördag den 14:e juli.

Behöver lite tips om färdväg,,snabbaste vägen,,vackraste vägen,,roligaste vägen,,lämplig gästhamn,,osv.

Ska träffa vänner där för vidare färd på Göta Kanal.

Tack på förhand..

Ulla IV

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är själv från Gävle men bor sedan många år i Stockholm.  Vi ska också gå kanalen och breäknar att vara framme vid mem den 14 eller 15/7.  Tänker du verkligen gå Gävle - Mem på två dagar?  Då missar du mycket.  Själv tänker vi gå Stockholm - Mem på 8 - 9 dagar och då har vi ändå en båt som marchar 26 knop, men hela resan är planerad i 5 - 6 knop.  Du har så otroligt många guldkorn på vägen.  Öregrund, ett litet vackert sammhälle.  Sedan stäcker sig ju Stockholms skärgård över en lååååång sträcka.  Väljer du att gå i den yttre delen så kan jag rekomendera Stora nassa, Bullerön, Långviksskär, Biskopsön, Huvudskär, Dragets kanal.  En tur till Trosa rekomenderas speciellt.  Sedan tar du havets E4 sjöfyran Stendörren.  Ja resan börjar bli lång nu.

Ska ni gå hela kanalen?  Vi ska bara gå fram till Vättern och där vika av norrut mot Askersund.  Där lyfts vi på lastbilar och transporteras till Hjälmaren där vi fortsätter vår färd tillbaka till STockholm igen via Hjälmare kanal och Mälaren.  Skicka gärna ett privat mess om du har tid och lust utefter färden, vi kanske kan ta en skål i någon sluss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen,,,

Det får bli lite panik ner till Mem,,men jag vänder tillbaks mot

Stockholm i Motala,,då har jag betydligt fler dagar på mig.

Skålen ser jag fram mot efter dom första hektiska dagarna när vi är framme i Mem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Vid lungt väder kan Du gå utomskärs långa sträckor men blåser det skall du defenitivt gå innanför Väddö o Björkö sedan Furusundsleden och vidare inomskärs via Dalarö och Nynäshamn o Dragets kanal,Stendörren,Oskarshamn och inre leden mot Arkösund.Två dagar verkar kort för den sträckan men kör Du många timmar per dag så går det.Övernattning i Nynäshamn kan rekomenderas,handla,tanka,m.m och det är väl ungefär halvvägs.Ta det lite lungnare på hemvägen det finnes mycket vackert att titta på i Sthlms inre skärgård.Tänk också på att planera tankning i Göta Kanal det finnes inte mer än någon enstaka sjömack.Den enda sjömacken jag kommer ihåg var Karlsborg i övrigt fick man gå med dunkar till stationer på land.Trevlig färd.Göta Kanal är toppen. Göran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackar har du i Öregrund, Möja, Dalarö, Nynäshamn, Arkösund, Stegeborg och Motala.  Men varför inte vända av norrut i Motala?  Inte ska du väl gå tillbaka samma väg?  Från Motala har du cirka 28 sjömil upp till Askersund i norra Vättern.  Därifrån lastar du båten på lastbil till Hjälmaren.  Sedan är det bara att åka hemmåt igen, fast en annan och ny väg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar..

Vad tror ni att gå via kudoxafjärden,, svartlöga och möja, sen neråt nynäshamn????

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

När du kommer ned i höjd med Nämdö passaera genom Långviksskär och ned till Furuskär/Ormskär. Övernatta runt Furuskär som erbjuder lite olika vikar beroende på vind. Övernatta där. Gå därefter till Huvudskär för lunch och vidare till Nynäshamn och vidare dragets kanal som du inte ska missa. Du kommer ut vid Järflotta stax norr om Öja/Landsort. Därefter går du mot trosa och vidare söderut. Missa för guds skull inte Stendörren som erbjuder härliga naturhamnar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...