Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Salle2

Drev och motor-jungel ?

Rekommendera Poster


Vi funderar på att köpa en familjebåt av typen midkabin på ca:7,5-8m årsmodell -95 -00. Men tycker att det är en jungel med alla drev o motorer. På denna typ av båt sitter det ofta motorer som tex. King cobra, Mercruiser 5,7L med flera, eller VolvoPenta i olika varianter som 5.0FL el. 5,7GL. Drev som är vanliga är tex. Alpha, Bravo,VolvoPenta,Mercruiser. Vad är bra och vad skall man passa sig för? Finns det något som är mer bränslesnålt än något annat? eller på annat sätt är mer ekonomiskt ur driftsynpunkt? jag tror det är många som tycker att detta är svårt. Är mycket tacksam för svar, så fyll gärna på i denna tråd.

 

//Salle


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Salle!

Till att börja med så är Penta och Mercruiser bägge baserade på Chevrolets motorer, så Penta eller Mercruiser spelar nog ingen större roll annat än om man har en stark religös övertygelse åt ena eller andra hållet. Nya motorer har ofta insprutning (EFI eller andra beteckningar), vilket är lyxigt i form av att alltid gå jämnt, starta lätt, dra lite mindre bensin etc. Nackdelen är om det börjar krångla, så kan det kosta mer att laga. Själv skulle jag dock gärna byta vår förgasarmotor mot en insprutningsmotor.

Drevmässigt så de vanligaste dreven Alpha One generation 2 eller Bravo 3 för de årsmodeller som du tittar på. Bravo 3-dreven är s k duoprop, dvs har två motroterande propellrar. Den stora fördelen med detta är att båten inte ormar sig i låg fart, vilket den gör med enkelpropeller. Nackdelen med Bravodreven är återigen att den lyxen kostar mycket pengar när det krånglar eller om man går på grund.

Även här skulle jag gladeligen byta vårt Alpha-drev mot ett Bravo-drev i o m att ormningen är ganska frustrerande i kanaler, åar och andra trånga utrymmen.

Cobra-dreven vet jag inte så mycket om, men har förstått att dom snabbt tar slut om mikrobrytarna som bryter tändningen vid växling inte fungerar. Dom är inte heller så vanliga.

 

Bränslesnålt är nog fel adjektiv att använda på V8-orna oavsett vad det står på motorn, men jag tror att skillnaden nog främst ligger i båtens vikt. Ska man släpa omkring på 2-2,5 ton båt som ska kunna marscha i 25 knop och toppa ca 35 knop så är det inte konstigt att det drar mycket bensin. Visst är en modern 4-takts utombordare effektivare, men den stora skillnaden ligger enligt min uppfattning i båtens storlek och vikt snarare än om det är en stor utombordare eller en inombords V6:a (ofta 4,3L) eller V8 (5.0 l, 5.7 l, 7.4 l eller större).

 

Det finns mycket att passa sig för, men den stora fördelen med amerikanska motorer och drev är att delarna är väldigt billiga. Har man maximal otur så kostar en fabriksny V8 på ca 300 hk (exkl förgasare, limpor, generator etc) ca 35 000 kr och ett utbytesdrev från 25 000 kr. Ska man köpa utombordare eller dieselmotorer i samma effektklass så är prislapparna sexsiffriga.

 

Lycka till med båtköpet!

Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack så mycket för att du delar med dig av din kunskap.

 

//Salle

 

(snygg båt du har)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar och bugar!

Båttypen du tittar på gillar vi starkt i vår familj (två vuxna och två barn). En husvagn på sjön med V8 som går fort 2.gif\. Hör av dig med ev ytterligare frågor och funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare

 

ja Cobra-dreven är en svaghet, men fungerar om dom blir skötta, oftast är dom utbytta till Volvos SX el. DPX och då är det lite lungnare (inga microbrytare mm), men även här (och som med allt annat) dom måste skötas.

 

Många tror att diesel maskiner är messias när det gäller bränsleförbrukningen, men skillnaden är ofta inte mer är 10 liter / tim och med det högre inköpspriset på en dieselbåt tar dig nästan ett liv att tjäna in i bränslekostnader.

MEN det som ÄR avgörande är skrovets form, en flat botten kräver mindre kraft är en djup V botten, samt trimplan och powertrim inställningar och givetvis om spaken är körd i botten.

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...