Coffeman 0 Postad 26 Juni , 2007 Tja, om man skall segla H-båt med ett segel. Vilket är H-båten bäst att segla med då? Storseglet eller focken/Genuan Ibland kan det vara schysst att segla med ett segel då man är på semester och vill ha väldigt lugn och ro även om det fungerar sämre. undrar också var det är billigast att köpa segel till H-båt? MVH Christoffer Olofsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 26 Juni , 2007 På undanvind är enbart genua bäst, men på kryss skulle jag satsa på storseglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 26 Juni , 2007 Min erfarenhet av H-båten är att den måste ha båda segel för att kunna kryssa ordentligt. Annars är det storseglet som oftas fungerar bäst. Då h-båten är vek är det viktigt att kunna reva storen smidigt och enkelt för att bibehålla fart.Skulle nog säga att Segelhuset har bra segel priser på renodlade crusing segel. Gissar att du får en genua för mellan 5-6tkr. / Plarsa http://rival22.plars.org Senast ändrad av plarsa | 26 juni 2007 | 17:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Burka 0 Postad 26 Juni , 2007 Reva blir nog ganska svårt då de flesta h-båtarna inte har några rev insydda i storen. Jag har inte kännt att min H-båt varit särskilt vek. När det gäller segelföring så bör man använda storen om man bara ska segla med ett segel. Genua går ju inte att använda då man inte seglar H-båt med genua utan enbart med fock. Annars så tycker jag det funkar bra att enbart använda spinnakern på länsen, då man seglar själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 26 Juni , 2007 Det är sant, men min erfarenhet är att man skall skaffa sig rev om man skall ge sig ut i blåsigare väder. / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 27 Juni , 2007 Jag skulle nog säga tvärtom... Fock på kryss och stor på läns! Blåser det mycket är storen för stor ändå på kryssen, är det för lite vind för enbart fock kan du likaväl segla med bägge seglen... Man kan ju trimma ett storsegel rätt bra på en H-båt. Dra hårt i allt, uthal, cunningham och häck (väldigt hårt i häcken för att lufta toppen) Vi hade H-båt för 10 år sedan och vi kryssade två veckor (visst, ett par dagr var det inte kryss men ändå...) i kuling med enbart fock och det funkar rätt bra. Det enda man måste tänka på att ha driv i båten när man slår för annars kommer man inte runt... :-( Även med bara fock uppe blev vi inte omseglade utan seglade om många båtar pga H-båtens enkla hantering. Det kan bli ett problem när det är trångt, höga vågor då det är svårt att få upp farten innan slagen. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 Juni , 2007 Blir inte båten fallgirig om man kryssar med enbart fock? Det blir min, riktigt otäck att segla så. Risken för slänggippar är stor om man länsar med bara storsegel, därför föreslog jag genua. Trodde då också naturligtvis att frågeställaren hade en eftersom det ingick i frågeställningen. Senast ändrad av Peter_K | 27 juni 2007 | 10:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 27 Juni , 2007 Inte så farligt (har jag för mig...) Jag har för mig att du tar ingen höjd med bara stor så skall man kryssa behövs focken. Kan man falla av 10 grader funkar nog bara storen. Ang slänggippar så är det alltid ett kritiskt moment vid hård vind, man kan prova att skota in storen i gippen eller i värsta fall stagvända för att slippa gippa. Testa och meddela vad som funkar bäst. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffeman 0 Postad 30 Juni , 2007 Ok. jag får tacka för alla svar. Skall bli spännande att testa lite! Jag lägger mig nog mitt i Gullmarn så jag kan svänga runt ordentligt. /Christoffer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser