Utbult 0 Postad 26 Juni , 2007 Har spolat rent kylkanalerna i min B20 då jag misstänkte att dom var igensatta (vilket dom inte var...). Problemet är att jag inte har fått loss avtappningskranen för motorblocket. Kranen på oljekylaren lossade lätt men den andra är antagligen fastrostad. Vill inte knäcka den och riskera att vara utan båt i sommar. Nu till min fråga: just nu är kylkanalerna fyllda men färskvatten utan glykol. Måste jag ersätta färskvattnet med glykolblandning eller kan jag vänta med det till efter sommaren? Finns det risk för korrosion med enbart färskvatten i blocket? Motorn är färskvattenkyld. Skulle jag nu ändå behöva fylla med glykolblandning, hur gör jag då för att få ut färskvattnet och ersätta den med glykolblandningen? Har sökt lite på forumet men hittade inte så mycket. Någon hade föreslagit att tömma systemet med vakum, t.ex. en våtdamsugare. Finns det andra knep skulle jag gärna vilja veta. Mvh, Per P.s. Båten står fortfarande på land. Skall sjösätta om en vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 26 Juni , 2007 Gör ingen stor sak av det. Ta en slang och lägg i kylaren. Använd den som hävert. Dom få litrarna som du får ur där, ersätter du med ren glykol. Så är denna sommaren ok (vad der avser glykol). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 26 Juni , 2007 Då tömmer jag nog värmeväxlaren och den vätska som går att få ut och fyller ren glykol. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser