laand 1 Postad 26 Juni , 2007 Hej Har idag en Garmin 60 sammankopplad med en bärbar PC som har serial COM-port, allt via ström från båtens batteri. Nu har jag ny dator som inte har COM-port men väl USB. Vad göra? 1) Köpa helt nytt kablage (med en USB-port istället för COM-port)? 2) Köpa en adapter till nuvarande kablage mellan COM-port till USB? 3) Köpa ny trådlös GPS (Bluetooth)? Om nån vet, var handlar man detta? Jag har både Claes Ohlson, Kjell & Company samt Hjertmans inom räckhåll. Tacksam för svar Mvh Larsa Andersson Senast ändrad av laand | 26 juni 2007 | 09:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Juni , 2007 Här är det fråga om tycke och smak. En prisfråga tycker jag. Mina alternativ, billigast först: 1) En billig adapter COM-port till USB. Så fungerar allt som vanligt sedan. borde bara billigaste lösningen. Fast det finns en liten risk att det strular och inte fungerar av någon orsak som ingen begriper. Ditt kartprogram hittar inte COM-porten, eller signalerna kommer inte fram eller nåt. 2) En separat GPS-puck med USB sladd kostar runt 500 kr. http://www.kjell.com/?item=31002&path=10400000,10420000 Bluetooth kan vara lite störkänsligt och jag gillar att GPS-pucken tar strömmen direkt från datorn. Inga separata batterier till GPSen. En liten risk för strul typ att ditt kartprogram har svårt att hitta den simulerade COM-porten. Jag behövde böka lite innan det fungerade i min dator. 3) En ny USB kabel till din Garmin 60. Om den finns. Och om den inte kostar skjortan vilket den troligen gör. Senast ändrad av Anders_St | 26 juni 2007 | 11:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodeesos 1 Postad 26 Juni , 2007 Separat USB-ansluten GPS-puck till datorn. Då har du helt plötsligt två GPSer som är oberoende av varandra, redundans.... Om du dessutom skaffar en COM-USBadapter kan du koppla båda till datorn vid behov. Har bara dåliga erfarenheter av bluetooth, tyckar att det strular mest hela tiden. Allt finns på t ex Claes Ohlsson, förmodligen hos dom andra oxå. // dodeesos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 26 Juni , 2007 Adapter finns på Claes o. : Artikelnummer 38-2150 249:- Jula har billigare art nr 924237 149 :- MVH martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 26 Juni , 2007 Hej Tack för supporten! Det blev en, GPS-puck Som vanligt när jag håller på så skall det alltid kosta lite mera. Den tidigare strömförsörjningen (som har funkat i mellan 4-5 år till min gamla) var felaktig. Datorn är en HP (beteckning 6325). Kolla HP om ni avser köpa en sån! Nog om det, den nya strömförsörjningen blev iallafall en sån här. Ha en trevlig båtsommar Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Juni , 2007 Bra val, den GPS-pucken har jag själv, inne på andra säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 29 Juni , 2007 Hej Har nu provat utrustningen från Vänern till Vättern och då självklart via Göta kanal. Fungerar perfekt. Rekommenderas. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Juli , 2007 Fast....om man bara har en smal kanal att åka i så är risken att åka vilse inte så stor? Med eller utan GPS?? *retsamt humör idag* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 1 Juli , 2007 Hej Informationen var bara till för att rapportera att utrustningen fungerade. Sen att slumpade sig att turen startade i norra Vänern för att via Göta kanal hamna till slut i Vättern. Mer var det inte med det. Enkelt! Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser