Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Patrik_

Oljeläckage Mercruiser 5,7 l

Rekommendera Poster

Hej!

Vår Mercruiser 5,7 l V8 läcker en del olja ner under motorn. Det är dock inga jättemängder (får fylla på en halvliter var eller varannan tankning). 

Jag har läst om medel som man kan tillsätta för att stoppa oljeläckage (STP?) i andra trådar och undrar om någon har erfarenhet av detta. Att lyfta motorn, byta packningar ev packboxar m.m. lär gå loss på 10 000 kr och det känns som att jag kan svampa ut gegget under motorn många gånger för dom pengarna... När det gäller dom här tätningsmedlen - finns det risker med att använda dom? Riskerar dom t ex att sätta igen oljekanaler m.m. och orsaka betydligt allvatligare motorskador än oljeläckage? Finns det olika typer av medel och är någon speciell sort att rekommendera?

Är det en tillfällig fix att använda dom här medlen, dvs läckagen kanske tätas men återkommer efter en månad eller två?

Tacksam för allas erfarenhet och kunskap kring detta.

Hälsningar

Patrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omega har en olja som s.k renovering/ tätnings tillsats, jag provade den på min traktorgrävare med komverter låda (Hymas 900T) och den var jätte bra, den har aldrig gått bättre i komvertern- i ca 1 år.. sedan fick jag riva lådan och byta ringar och packboxar i allafall.

Till saken, det ä väl ok med tillsatsolja, över sommaren, men räkna med att behöva byta ut den läckande packningen till vintern.

RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...