van_duung 0 Postad 25 Juni , 2007 hej funderar på att införskaffa mig en bowrider med en v8. vad ska man titta extra noga på när det gäller en mercruiser 350 med alpha on drev? är inte säker på årsmodel på motorn men runt 85-90 drevet är vell ungefär samma årsmodell som motorn. båten är av 84 årsmodell som är importerad från usa 90 är det några nackdelar med en importerad båt?(papper finns) från början satt det en 6:a men den har bytts ut till en v8:a ska man akta sig för det eller klarar båten en 8:a? föresten finns det nån lag på hur mycket en båt får låta? enligt nuvarande ägaren vässnas v8:an lika mycket som ett världskrig ha en bra dag /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 25 Juni , 2007 Tjena Båten klarar nog en 350 men drevet är enl mig för klent. Behöver ett Bravo drev för hålla. Någon bullernivå existerar inte på sjön. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 25 Juni , 2007 hej vad klarar ett alpha one drev?? är det så klent så att det kan gå sönder när som helst eller klarar det sig om man kör försiktigt? vill gärna ha fler svar på mina frågor ha det bra/Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 25 Juni , 2007 Du skriver inte hur lång och tung båten är. Är den runt tjugo fot lär det bli bra med V8. Är den mindre, typ 18 fot, går det ännu fortare :-) men det är väl bara att anpassa farten efter situationen. (Dvs fullt ös tills bensinen tar slut.) Alpha One skall klara upp till 300 hk enligt tillverkaren, för vad det nu är värt. Om man sätter en drevdusch på det så sägs det att det håller bättre (duschen förbättrar kylningen så att drevoljan inte blir för varm). Annars gäller väl att kolla alla klassiska grejer -- oljeläckage, vatten i motor- och drevolja, läckage från limpor/knän, kompression, å vad det nu kan va. Andra mer motorintresserade kan säkert fylla på med en lång lista. Eftersom detta är en öppen och rätt gammal amerikansk båt antar jag att den har plywooddurk, eventuellt med matta fastklistrad, som kan ha tagit skada. Om durken känns mjuk, svajig är den kanske rutten och det är visst ett större projekt att byta den. Om mattan är äcklig är det mindre allvarligt, den kan man ju ganska lätt riva bort och ersätta med en ny eller någonting annat snyggare. Angående importerade båtar har vi ju det beryktade CE-märkningen, men eftersom din båt importerades före 1998 behöver den inte vara CE-märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 25 Juni , 2007 hej tack för svaren var hittar men en drevdusch? förr förra ägaren bytte durken för 3 år sedan, han var nogran och plastade och använde rostfriskruv och sen la matta över så jag tror inte det ska var nån fara. är en 17fotare om det är av intresse. nu återstår det bara att förhandla priset ha det bra/ Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 26 Juni , 2007 Hej igen, Måste ändra mitt svar något Det är förmodligen en 260 hp förgasarmotor du har och då funkar Alpha bra. Drevduschen hittar du t.ex. http://www.blocket.se/vi/9685016.htm?ca=11_s Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser