Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
janzzonz

Mercruiser powertrim Bayliner 175 BR

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är nybliven ägare till en Bayliner 175 BR med en Mercruiser 3.0 och har en fundering om powertrimfunktionen.

 

Med reservation för min knackiga engelska (fick endast med engelsk bruksanvisning) läser jag i instruktionsboken till motorn att powertrimfunktionen endast skall användas vid varvtal under 1200 varv. Känns ju lite märkligt att nästan behöva stanna för att kunna justera drevet.

 

Tryckknappen på gasreglaget som justerar drevet måste ju tryckas in hårdare för att kunna höja drevet över mittmarkeringen på instrumentet som visar dess läge. Kan det vara så att varvtalsbegränsningen gäller om man vill justera drevet över mittmarkeringen.....?

 

Tacksam för hjälp av er lite mer erfarna. Har tidigare kört båt utan vare sig powertim eller trimplan så detta är nytt för mig.....

 

Är annars helnöjd med såväl båt som motor...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det torde vara som du gissar. Höja drevet över mittmarkeringen på instrumentet gör man när båten skall upp på trailer. Varför inte skriva in den engelska texten här så kan vi gissa allihop!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan helt omöjligt vara så att man inte får använda powertrim vid rpm över 1200. Hur hade de isf tänkt sig att man skall ställa in trimmet på båten vid WOT?

Men som sagt tidigare, klistra in den engelska förklaringen så kollar vi alla !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bruksanvisningen ligger i båten. Återkommer med den engelska texten så snart jag kan.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Trim/tilt knappen brukar ju vara konstruerad så att du bara kan trimma upp till en vis nivå, därefter blir det tilltläge och man får trycka in en annan knapp el, trycka på ett annat sätt för att sen tillta upp den. tilltning ska endast göras vid låga varvtal. Trimma görs i önskat varvtal för att trimma in båtens gång. När drevet är över trimläget så har det inget sidostöd och knutarna är i en skarpare vinkel så därför ska man köra med försiktighet i detta läge...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, läste inte ditt inlägg så noga (e trött nu) Ja du har helt rätt. Det första läget på din tillt/trimknapp är just trimläget, (det nedre området för drevet) och där trimmar du fram bästa gångläge. brukar vara lämpligt att börja med drevet helt nertrimmat och efterhand som båten planar upp så trimmar man ut drevet beroende på last och sjö. Det övre läget (tillt) är för grundkörning, transport mm, och ska endast användas vid låga varvtal. Därav knappens funktion för att inte råka trimma upp drevet för högt vid planing...

 

MVH // Janne...

 

 

Senast ändrad av 7anne | 26 juni 2007 | 21:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det var ju intressant läsning - då jag är lite sugen att kika närmare på den båten. Hoppas på att få titta på en under helgen som kommer....

 

- Skulle du vilja vara så vänlig och dela med dig lite av dina intryck av båten så här långt? Har du köpt den ny? Utrustning? Kan gärna ta lite info på mail om du vill vara lite utförligare....

 

Tack på förhand - vill sluta upp med att vara landkrabba snarast!!! ;-)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen!

 

Tänkte bara meddela att det var min engelska som var problemet. Hittade en svensk manual på mercruisers hemsida.....Så ni som tipsat hade helt rätt. Var ute i helgen och powertrimmade en del, vilken skillnad det var.

 

Jocke:

Har haft båten i ca en månad och är som sagt mycket nöjd hittills. Familjen består förutom mig av frugan och två grabbar, en på 7 månader och en som är 6 år. 6-åringen sitter där fram och njuter i fartvinden, han har gjort det till sitt ställe. 7-månader killen sitter i sin babysitter som vi tar med oss, den gungar fint i farten.

 

Vi har tidigare haft en HT-båt med penta-inombordare från 1969. Kända att det var dags att byta till nyare eftersom jag inte är så bra på att meka och fixa.... Att det blev en öppen bow-rider modell beror på att vi nästan enbart använder båten till kortare dagsturer eller en kvällstur för middag på någon närliggande ö. Jämfört med HT-båten tycker jag att man kan använda utrymmet på ett bättre sätt i bowridern. Den lille har ganska mycket golvyta att krypa runt på då vi ligger stilla. Nackdelen är ju att det blir lite mer blåsigt och oskyddat om skall åka långt.

 

Köpte båten på mässan i våras och betalade då 169.000kr för den inklusive 30km/h trailer och kapell som även kan användas under färd. Att de sedan monterat in elektronisk startspärr som fick ingå var ju ingen nackdel. Övriga tillval som jag gjorde var bottenmålning, stävögla i klass 3 och håltagning för stereo samt högtalare. Totalt blev det ca 176.000kr. Tycker att jag fått mycket båt för de pengarna.

 

Nackdelar med båten jag märkt så här långt är:

- Vid mycket regn läcker det in vatten någonstans i anslutningen mellan framruta/framkapell vilket dock verkar vara ett standardproblem för den här båttypen

- Konstruktionen med plywooddurk och hellimmad heltäcknigsmatta är väl inte den bästa, men jag tror nog att det håller ett bra tag om man vårdar grejorna.

-Små knapar för förtöjning och avsaknad av fender-fästen...

 

Hittills tycker jag dock att fördelarna klart överträffar nackdelarna.

 

Fråga gärna om det är något speciellt du undrar över.

 

Ha det så bra!

/ Janzzonz

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Hej!

 

Tittade också på den båten på båtmässan som var. Helt klart attraktivt prissatt. Hade också lite funderingar kring tätningen framtill under vindrutan. Kanske inte bästa kombinationen med läckande vindruta/bowriderkapell och heltäckningsmattor? Sea Ray hade en liknande båt som kändes aningen mera påkostad för 200 lakan, dvs 30 lakan mer. På köpet fick man då även löstagbara mattor med knappfästen. Fast det är väl tveksamt om den prisskillnaden är motiverad?

 

En annan fundering som jag har är hur den tar vågor ute till havs. Lämpar den sig för användning till havs, eller får man räkna med att bli översköljd av varje större våg? Inte så höga fribord direkt..blir till att ladda rejält över vågorna så man studsar över? :-)

 

Toppfarten ligger väl annars på närmare 40 knop? Skrovet ska ju vara riktigt bra av vad jag har hört och läst i olika tester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var och tittade på 175BR i lördags, måste säga att den såg trevlig ut till det priset. De hade en i hallen och en i sjön, och då det regnat lite på morgonen så kan jag instämma i tidigare - det kan läcka in vid rutan! Säljaren skyllde dock på att han inte knäppt ordentligt!

Men wow - gick bra som attan i sjön, och även att det gick rätt så stora vågor var det inga tendenser att det slog över. I och för sig gjorde vi ju som du skrev - laddade så vi gick över vågorna.... ;-)

Men båten gick kanonbra, väldigt stabil och okänslig för vågor och vind.

 

Vi hade tänkt kika på Ryds 520 GTX också, men det kändes lite orättvist att jämföra de 2, så stora skillnader. Och jag föredrar nog de nackdelar som Bajjan för med sig med tanke på det man får extra till ett lägre pris!

Men smaken är ju delad....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Exakt, man får oerhört mycket för pengarna tycker jag.

 

Dessutom har amerikanska båtar många fördelar jämfört med europeiska frånsett priset. Bra utrymmen, speciellt då amerikaner ofta är bredare givet en viss längd. Utmärkta skrov, men kraftig V-botten som skär vågorna på ett bra sätt. Rejält tilltagna motorer som ger goda prestanda. Sen är allt förpackat i ett attraktivt skal.

 

I jämförelse är europeiska båtar dyra, trånga och den bättre kvaliten många pratar om tycks mest ligga i att de tillverkats på ett mer ineffektivt sätt. Mer hantverk och mindre maskin. För att försöka motivera den högre prislappen ingår förvisso ofta mera trädetaljer som skall skänka åtminstone ett uns av exklusiv touch, men det räcker inte.

 

Tittar man på begagnat så blir skillnaden än mer slående. Varför betala lika mycket för exempelvis en begagnad Nimbus som du kan köpa en helt ny amerikanare för? Ser ingen som helst logik i det. Speciellt eftersom Nimbusen måste vara rejält begagnad för att ha kommit ned så pass i pris. Då brukar både det ena och det andra ha gett upp och båten börjar kännas rejält sunkig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...