Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kim_Possible

Bygga isbox - strömsnålt

Rekommendera Poster

Någon som har en bra beskrivning/ritningar/bilder på en isbox som håller kylan länge (upp emot en vecka utan tillförsel av kyla utifrån)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NÄ DU, även om du använder isolering så du fyller hela båten så kommer det inte att hålla kyla en hel vecka--- tror jag. Men isolering är annars grejen, jag isolerade om en box i min comfortina, det blev mer än dubbla tjockleken mot tidigare och förbrukningen gick ner nästan 40%. Välj ett aggregat med en kylklamp som kyls ner ordentligt när motorn går, isolera allt du kan och då gissar jag att du kan ha kyla i upp till minst 2, kanske 3 dygn... Men en vecka? Nä. Det går inte. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ljuger flera omkring mig. Har nämligen mött folk som hävdat att de haft kyla i sin isbox i uppemot just en vecka. Eftersom det funkar med en vanlig kylväska i ca 3 dygn så borde det inte vara omöjligt smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KIm.

Kyla kan du ha i en box i en vecka.... men inte utan tillförsel av energi.

En ISOtherm aggregat och en 35W solcell klarar att hålla -0 under soliga dagar. Men inte en chans att du klarar detta utan tillförsel av energi...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var värst vad ni är tvärsäkra på er sak.  Vi kan väl ta förra sommaren som exempel eftersom det var rejält varmt då.  Jag har ett vanligt kompressordrivet kylskåp från isoterm i båten, ett 65-liters.  Båtklubbens frys håller minus 25 så det är rejält kallt i det.  Från den frysen så laddade jag mitt kylskåp med frysta matvaror, kött, fisk, mjölk m.m.  Allt i strikt ordning för att slippa gavla med dörren i onödan.  I dörrfacket ställdes så till sist tre 1 1/5 liters pet-flaskor fyllda med vatten och frysta.  Vi låg ute i 7 dagar och vid hemkomst var det fortfarande isklumpar i flaskorna.  Kylskåpet var avstängt under hela tiden och det var riktigt soliga och varma dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...