Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Casper82

VP170 som stannar

Rekommendera Poster


Idag var det äntligen sjösättning men ingen riktig sjösättning utan problem.

 

Börjar med att jag inte fått fram något bränsle till förgasarna med pumpen så jag ger till slut upp, lossar slangen in till bränslepumpen och fyller på genom denna. Fyller filtret och skålen under. Då hoppar motorn igång direkt och går utan problem utan växel i.

 

Tar då en test tur och kommer inte långt innan motorn börjar uppföra sig konstigt. Dör för att sedan ge full gas. Detta sker ett par gången samtidig som amp lampan lyser för fullt. Kommer tillbaka till bryggan och sedan är motorn sån ett tag. Slutar med att jag tar bort luft burken och startar. Då funkar den hur bra som helst.

 

Får med mig pappa i backup båten om något skulle hända igen. Åker från iläggningsplatsen till där jag ska ha den. Allt utan problem, motorn svarar på gas och går fint på tomgång. Men när jag ska lägga till för andra gången så dör motorn igen. Har massa skär precis bredvid som jag snabbt driver mot. Narturligtvis reagerar man instinktivt tar en tamp och dyker mot bojen lyckas förtöja och dra båten i säkerhete. (Först senare som jag kom att tänka på ankaret men man ska väll bada på sommaren?)

 

Nu när jag ligger tryggt förtöjd försöker jag åter igen starta motorn. Detta vill den inte och nu har jag gett upp för dagen och sitter och skriver här istället.

 

Vad är det som kan ha hänt? Varför dog motorn efter att ha gått hur fint som helst i ungefär 45minuter? Vad ska jag kolla på imorgon när jag ska dyka ner under motorhuvet? Tänker börja med att lyfta på luftburken och se om det går något bränsle till förgasarna och kolla slangar, men förutom det?

 

Tacksam för alla svar som kan ge mig ett tips om problemets lösning.

 

//Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 170 motor och har haft samma problem. Jag bytte allt till tändsystemet. Tändspole brytarspetsar kondensator sftift och fördelarlock. Vad som hjälpte mest var inställningen av brytarspetsarna. Sen gick den bra på tomgång efter det. Glöm inte bort att den också måste varmköras innan den blir stabil i gången. Lycka till

 

Senast ändrad av trolle | 25 juni 2007 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade ett ganska likartat problem, båten gick bra på full gas och när jag skulle lägga till så stannade motorn.

i mitt fall var det att en av flottörerna hade hängt sig. så länge det var full gas så drog väl motorn tillräckligt för att det inte skulle svämma över men vid tomgång blev det fullt och så surade den ihop, gick inte att starta igen.

 

det är ganska lätta att kolla, starta upp motorn ta bort luftfiltret och kolla om det svämmar över någonstans.

 

obs! om det är flottören som hängt sig, kolla även oljenivån i motorn - min hade sugit i sig en väldig massa bensin så jag fick tömma ur all olja och lägga i ny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag så startat ju narturligtvis motorn direkt när jag testade och har gått utan några som helst problem den timman ungefär som jag lekte runt lite. Hur stor sanorlikhet är det att det var en luft bubbla i bränsleslangen eller något liknande?

 

//Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att problemet var gammal kleggig bensin från förra året i förgasaren som nu har lösts upp av den nya bensinen. If it works - dont touch it!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan ju bara hoppas att det funkar från nu men om nu olyckan är frame. Några smarta tips på hur man på lämpligast sätt paddlar en 6m lång och 1300kilo tung båt? Jag berättade det aldrig innan ser jag nu men innan jag dök i så gjorde jag faktiskt några tafatta försök att paddla mig i säkerhet. Utan något direkt lysande resultat kan tilläggas, kändes som om jag försökte styra en dinosaurie med en tandbetare.

 

//Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det närmaste jag har kommit är att försöka paddla en femmeters styrpulpet på ca 500 kg och det var omöjligt i svag vind. Enda lösningen är att ankra, ta något kallt att dricka och ringa en vän eller SSRS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag har skaffat en hållare på Watski som monteras enkelt på badbryggan och som gör att jag kan ha en liten 2,5 hästare med mig och i nödfall spänna fast den och propellera mig hem, använde tidigare min elmotor och det gick det med men ställer ju krav på batterier. Har en Gullringen Cabin som väger lite över 1000kg. Elmotorn fick upp bra fart faktist och styra kunde man göra genom att använda drevet som roder.

En extra anledning till att skaffa badbrygga i aktern om man inte redan har detsmiley-smile.gif\

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en motor som du kan lita på istället och ett medlemskap i SSRS utifall det ändå händer ngt.

 

 

21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men jag lyckades segla min Flipper 450HT någorlunda i medvind genom att lossa kapellet, surra ena änden av kapellbågen i hardtoppen och hålla i kapellet som ett vindsurfingsegel. Någon form av köl hade underlättat. Jag kom iland i alla fall.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...