Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
JakobR

Temperaturproblem VP V8?

Rekommendera Poster


Hej,
Jag har en sötvattenkyld Volvo Penta 501A (5-liters V8:a GM-block) som aldrig når en högre arbetstemperatur än ca 60 grader. Då motorn är sötvattenkyld misstänker jag att temperaturen borde ligga högre (runt 80-85 grader). Termostaten är märkt med 160 grader Farenheit så den borde öppna sig runt 73 grader. Jag har bytt termostat men ingen skillnad. Kan det vara så enkelt att tempgivaren visar fel eller möjligen tempmätaren (Volvo VDO original) eller har ni några andra tips?
Tacksam för alla tips och råd.
Mvh

Jakob

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi andra brukar ha det motsatta problemet..smiley-undecided.gif\

 

har du en annan mätare eller thermometer så testa så du ev. kan utesluta mätare och givare..

 

men jag skulle tro att du har någon förbipassage så vatten går runt.. har du varmvattenberedaren kopplad till motorn? där kan finnas en ständigt öppen kanal..

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Idag mätte jag resistansen på givaren men en multimeter när motorn var varmkörd. Jag fick värdet 138 ohm vilket enligt VDOs tabeller motsvarar en temperatur på strax öcer 60 grader. Jag gjorde också en mätning vid anslutningen till instrumentet vilket gav samma värde.
Jag har ingen varmvattenberedare. Båten är en Ockelbo DC21 med ett Volvo original färskvatten kylsystemsystem (halvsystem antar jag).
Jag testade också att mäta temperaturen vid termostathuset på blocket med en vanlig digital stektermometer och den visade maximalt 55 grader.
Vad kan det vara för fel eller är det normalt att den inte blir varmare?

Är det dumt att köra med båten med denna arbetstemperatur?

Enligt instruktionsboken så är arbetstemperaturen angiven till 62-72 grader men detta gäller ett sjövattenkylt system.
 
Fler tips och råd uppskattas!
Mvh

JakobR

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen,
En liten rättelse från min sida:

Jag har ett helsystem då limporna får kylning från värmeväxlaren. Var osäker  på skillnaden mellan hel- och halvsystem.
Mvh

JakobR

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

har du nyligen renoverat motorn, bytt limpor mm?

Bytte till en nyrenoverad 431A i pappas båt och den har exakt samma symptom som din, den blir inte varm.

Jämfört med min AQ271C (5,7L V8) som blir ganska så varm när man kör på.

Men den är limporna nu 10år på.. :)

 

Men du behöver inte vara orolig för att det skulle vara någon fara för motorn.

Nån annan kanske kan svara på varför detta kyliga fenomen uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,
Jakten på en lösning fortsätter. Misstänker nu att det är temperaturinstrumentet som visar fel. Instrumentet är ett Volvo Penta original. När man plockat loss det så står det också VDO på baksidan. Vet någon om man kan köpa ett VDO instrument istället för ett Penta original utan att behöva byta givare?
Mvh

Jakob

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där.

 

Som jag förstått det mätte du ju tempen med en annan termometer med (visserligen en stektermometer), då måste ju den också visa fel eller ??

 

Kan du inte be att få låna ytterligare en termometer av bättre sort av någon att testa med innan du byter instrument ?

 

Låter ju mer som att den verkligen ligger kring 60 grader i arbetstemp och felet ligger någonannanstans.

 

(Min rephandbok talar om att min sjövattenkylda motor skall ligga kring 160-183 grader F, vilket betyder kring 75 grader C i arbetstemp.

Om jag har typen med slutet separat system skall tempen ligga högre, precis som du skriver, så något verkar iaf fel.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Dykarn,
Jag mätte idag med en proffstermometer direkt i kylarvätskan (tog bort termostaten som var stängd) och då låg temperaturen på 65 grader. Mätte också resistansen på tempgivaren vid samma tillfälle och den visade 65 Ohm vilket motsvarar någonstans mellan 80-85 grader celsius. Efter det mätte jag resistansen på kontakterna till tempmätaren och fick samma värde. Tempmätaren visade dock 60 grader celsius.
Hur mycket kan det skilja där tempgivaren mäter kontra temperaturen på kylvätskan? Mäter tempgivaren i kylvätskan eller direkt i motorblocket?


Jag blir inte riktigt klock på detta. Misstänker nu att det är tempmätaren som inte levererar som den skall. 
Mvh

Jakob

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj igen.

 

Min tempgivare mäter cirkulationsvattnet i termostathuset som cirkulerar i motorn mha motorns vattenpump, alltså vattnet som kyler motorn.

Tempgivaren sitter på termostathuset under utgående slang mot kyllimpan.

 

Har du mätt upp vattnet till 65 grader och termostaten är stängd så är det nog precis den tempen du har, verkar ju lite skumt.

Det låter ju som att det läcker vatten genom termostaten eller någonstans och kyler motorn hela tiden.

 

Jag har dock ingen erfarenhet kring slutna kylsystem så hoppas någon annan kan hjälpa dig om det är där felet ligger ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden eftersom jag sitter med exakt samma problem som nämns ovan. Ca 60 grader kommer min upp i, inte mer. Har kört 7-8 vändor i sommar och vill inte fortsätta nästa sommar om detta inte är skonsamt. Motorn går för övrigt alldeles utmärkt. Tror jag har en V6:a, 431 - 93:a i min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser era termostathus ut?är det dom med bypassen ?

Prova att stoppa termometern och termostaten i en kastrull och koka upp vatnet då ser ni när termostaten öppnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...