henka8 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej. Olyckan har varit framme. Jag har en Bayliner Capri ss1851 med en Mercrusier 3.0 -97-. På midsommar dan så gick topplockspackningen. Min fråga lyder: Hur svår är det att byta den packningen är det någonting speciellt man ska tänka på eller liknande. Jag är en relativt van hemma mekare men har desvärre inte mekat med båtmotore så mycket. Skulle va tacksam för svar.. Senast ändrad av henka8 | 25 juni 2007 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enn858 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej fra Danmark Mercruiser 3.0 er egentligt en GM Vortec 3000 motor - en mycket simpel motor - at byte toplockspakning er mycket enkelt - men jeg vil anbefale at du har en workshopmanual til den før du bytter pakningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 26 Juni , 2007 Hej Skaffa en manual och använd digitalkamera flitigt. Fota hela demonteringen för att ha till monteringen. Momentnyckel är användbart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 26 Juni , 2007 Som 202sc skriver... En momentnyckel behövs. För övrigt är detta en av de enklaste motorer som finns att skruva med.. Den har hydrauliska ventillyftare, så om du inte känner till hur dessa ska justeras så är nog en bok en bra investering också... Annars finns det beskrivet här på forumet hur det går till att justera ventilerna har jag för mej... Är samma som på V6 och V8... Jag brukar vara noga med att dra upp gängorna på topplocksbultarna och i topplocket med gängsnitt respektive gängtapp innan återmontering för att vara säker på att få exakt åtdragningsmoment. Vidare så har Mercruiser gett ut en servicebullentin om att sänka tändningen på denna motor från 4 grader föd till 0 grader just pga problem med topplockspackningar som pajar.. Jag har själv testat detta på ett par båtar och dom gick bättre efter sänkning av tändningen.. Lugnare gång och toppfarten ökade något.. Lycka till med meket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser