Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
henka8

Mercruiser 3.0 97

Rekommendera Poster

Hej.

Olyckan har varit framme. Jag har en Bayliner Capri ss1851 med en Mercrusier 3.0 -97-. På midsommar dan så gick topplockspackningen. Min fråga lyder: Hur svår är det att byta den packningen är det någonting speciellt man ska tänka på eller liknande. Jag är en relativt van hemma mekare men har desvärre inte mekat med båtmotore så mycket. Skulle va tacksam för svar..

Senast ändrad av henka8 | 25 juni 2007 | 19:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej fra Danmark

Mercruiser 3.0 er egentligt en GM Vortec 3000 motor - en mycket simpel motor - at byte toplockspakning er mycket enkelt - men jeg vil anbefale at du har en workshopmanual til den før du bytter pakningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Skaffa en manual och använd digitalkamera flitigt. Fota hela demonteringen för att ha till monteringen.

Momentnyckel är användbart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som 202sc skriver... En momentnyckel behövs. För övrigt är detta en av de enklaste motorer som finns att skruva med.. Den har hydrauliska ventillyftare, så om du inte känner till hur dessa ska justeras så är nog en bok en bra investering också... Annars finns det beskrivet här på forumet hur det går till att justera ventilerna har jag för mej... Är samma som på V6 och V8... Jag brukar vara noga med att dra upp gängorna på topplocksbultarna och i topplocket med gängsnitt respektive gängtapp innan återmontering för att vara säker på att få exakt åtdragningsmoment. Vidare så har Mercruiser gett ut en servicebullentin om att sänka tändningen på denna motor från 4 grader föd till 0 grader just pga problem med topplockspackningar som pajar.. Jag har själv testat detta på ett par båtar och dom gick bättre efter sänkning av tändningen.. Lugnare gång och toppfarten ökade något.. Lycka till med meket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...