Robmob 0 Postad 25 Juni , 2007 Har precis fått igång min V8 AQ231A år 89 i min ockelbo DC 21 och fasas över hur mycket bensin den drar ca 1,6L - 1,8L distansen. Har en Holley 4 portsförgasare och elektronisk tändning. Har nån tips på hur man kan tuna motorn optimalt för lägre förbr. Robmob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 25 Juni , 2007 Har ju förstått gm både bil o båt att tätndningen är så himla viktig att den är bra justerad med friska grejer. Vet inte hur den elektroniska för båt fungerar men på jänkebilen så ställde den om sig med tiden så en justering var på sin plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 25 Juni , 2007 tjena Kolla så automatchoken verkligen öppnar hel när maskin är varm, annars ta bort spjället... du kör ju ändå aldrig när det är mindre än plus 5-10 grader.. så då räcker det med ett pumpande på gasen så hoppar den igång. Länge leve gjutjärn! JAG har ca 1,8lit /dist, men med 2st 351W Fordar i ca 24,5 knop och ca 3400 rpm, men jag blir förvånad om du kommer lägre än 1,2-1,4 /dist. näst intill omöjligt med V8, det gäller att använda powertrimet och trimplanen rätt, och hitta en marchfart med lågt motorvarv där maskin går lätt - det ÄR svårt och tar tid innan du hittar rätt på just din båt, vi har alla haft samma problem ibörjan innan man lär sig sin egen båt. // RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 25 Juni , 2007 Tack för tipset! Vet att min elektroniska tändning är av äldretyp kanske läge att byta dom kostar trots allt inte så mycket idag ca 1000kr tror jag. /Robmob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej RC// ska kolla spjället vet att det har en förmåga att stänga sig lite och jag har fått dra tillbaka det ibland. Vad det gällertrimplanen så tycker jag att jag får köra med ganska mycket nerfällda för att få båten att gå rakt och fint i vattnet. när jag fäller uppd om så ökar motorvarvet ca 200-300 rpm så det betyder väl att dom gör att det blir motstånd med ökad förbrukning som följd. /Robmob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 25 Juni , 2007 Nä det är nog tvärtom. Om motorvarvet ökar när du fäller upp trimplanen har ju motorn tydligen fått mindre belastning. Med trimplanen kan man optimera den våta ytan, dvs den del av båtbottnen som ligger i vattnet när båten planar, så att den blir så liten som möjligt. Man trycker alltså upp fören en smula för att minska den våta ytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 26 Juni , 2007 men det har också med vilken sjö det går, om det går typ gäss så kan det vara bra om v:t i skrovets för klyver vågen innan vågen går mot resten av skrovet.. ..som alltid man måste vara på alerten hela tiden för att få en billig och säker gång.. ett tips är ju att du med nedfällda trimplan höjer upp maskinerna med powertrimet lite så får du ökningen med 2-400 rpm och maskinen går då lite lättare med mindre förbrukning... MEN detta är väldigt individuellt för varje båt, och man måste prova sig fram. RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 26 Juni , 2007 1,6 - 1,8 låter 100% normalt för en V8 från 1946 (ja grundkonstruktionen på chevablocket är från den tiden) även om den är från 1989. Kör och var glad, om andra skryter om lägre siffor brukar det vara glädjesiffror. 1,6 är grymt bra siffra. Skarp V-botten, Fet V8a och kvalitetsskrov i tjock och tung glasfiber drar soppan. En plattbottnad ny bayliner i lövtunn glasfiber kan vara lite snålare. Senast ändrad av Janne111 | 26 juni 2007 | 08:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 26 Juni , 2007 Vår -97:a 5,7 l drar ca 2 liter/distans i marchfart i en båt på 26 fot och ca 2,4 ton, så jag tycker din förbrukning låter trevligt låg. Alla bensinkostnader när man åker V8 ska betraktas inte som en kostnad utom som en investering i livskvalitet ! Dessutom säger mina undersökningar efter ca ett års amerikanskt DC-ägande att det är inte bensinkostnaderna som ruinerar en... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 26 Juni , 2007 Faktiskt så drar en te x Scand 26 betydligt mindre än min Bayliner med 20 graders djup V botten, då den óch många andra har nästan helt platt botten... Att kasta skit på märken man inte vet ngt om, visar på dåligt omdömme. Visst är gjutjärns vinkeln gammal men snarare 1955 året då cheva kom med V8 i sin Bel Air och 210...men jag ser igentligen inga problem med det... visar bara att konstruktören var långt före sin tid, då en bättre och säkrare motormodell inte gjorts sedan dess.... VILKEN annan motor konstruktion tror du håller i 50 år??? av dagens maskiner te x.???? RC Senast ändrad av RCarlsson | 26 juni 2007 | 17:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 26 Juni , 2007 Janne111:Trevligt med ännu en Bayliner-expert här på MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 26 Juni , 2007 Cheva V8 från 1946??? låter taget ur luften, kolla fakta innan du kastar ur dig sånt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 26 Juni , 2007 Tack alla för både kloka och och mer känslosamma vinklingar. Men det verkar ju som att mitt soppa konto inte kommer att bli mindre utan att jag helt enkelt får ta ett extrajobb om jag ska ha råd att åka runt på mina helgtripper med v8 muller vilket är härligt men dyrt. Tack alla för inläggen. robmob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 27 Juni , 2007 Tål ni inte lite skämt eller? Chevy Smallblock introducerades 1955 och fyllde faktiskt 50 år 2005. Den har snart tillverkast i 100 millioner ex så populär är den. Den går ofta snålt i både bil och båt om man har överkapacitet och inte behöver varva eller pressad den. Men i en tung båt kan den suga i sig en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juni , 2007 Jag har kollat på ett par olika ställen och en Ockelbo DC 21 påstås på båda ställena väga 1100 kilo. Därmed verkar det fel att jämföra med en båt som väger mer än dubbelt så mycket. Om en båt som väger 2,4 ton drar 2 liter/distans, då borde riktmärket för en båt som väger 1,1 ton vara hälften = 1 liter. Stämmer också bra med min lilla motorbåt som har tomvikt 520 kilo och drar ungefär 0,5 liter/distans. Resonemanget ovan att en V8 av en viss storlek drar lika mycket bensin oavsett båt verkar alltför förenkat -- ungefär som att en bil med V8 drar lika mycket i både uppförsbacke och nedförsbacke... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 27 Juni , 2007 Jag skrev motsatsen... Den går ofta snålt i både bil och båt om man har överkapacitet och inte behöver varva eller pressad den. DVS en V8 drar inte alls samma i alla lägen, har den ett lätt jobb så kan den gå ganska snålt, har den tungt så drar det en hel del. Kan hålla med om tumregeln 1 liter / ton, dock verkar 1100 kg som du säger gälla för båtare med Aq130 4-or tex. Lägger du ned en V8 så sniffar du näsatn på 1500 kg om du har lite vettig bensintank också. Och då är du nära de 1,6 liter trådskaparen pratar om, motorn är ju trots allt nästan 20 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juni , 2007 Mja... När vikten anges för båtar med inombordare så brukar det vara inklusive motor. Även om 1100 kilo är med minsta motor på 130 hk, så verkar det orimligt att vikten skulle öka 400 kilo för att du byter från 130 hk till en AQ231A med 229 hk. Robmob skriver inte vid vilken hastighet hans båt drar 1,6 till 1,8 liter/distans. Är nog rimligt vid toppfart 40 knop. Men så här står det om Ockelbo DC 21 i Vi Båtägares testtidning 80 av de populäraste motorbåtarna 2003: Toppfarten når lite över 40 knop med en V8 på 225 hk. I farter kring 25 knop är bränsleförbrukningen 1,2 liter/sjömil. Om motorn är frisk. (sidan 88) Om motorn är frisk -- det är ju precis Robmobs fråga ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juni , 2007 Hittade nu även lite annorlunda och mer exakta uppgifter i Vi Båtägare Test Special 30 klassiska motorbåtar omvärderade från 2004. I datarutan står: Längd 6,45 m Bredd 2,50 m Vikt 1400 kg Bränsle 170 l Motor 120-240 hk, toppfart 30-46 knop Uppmätta värden, ny motor: Volvo Penta 140 hk (103 kW) 30/24 knop - 1,4/1,1 liter/distans Volvo Penta 200 hk (147 kW) 36/30 knop - 1,7/1,2 Volvo Penta 240 hk (177 kW) 46/35 knop - 2,2/1,4 Tillverkare Ockelbobåtar, Ockelbo. Det talar för att 1,35 liter/distans borde vara möjligt med frisk motor på 229 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juni , 2007 Kanske en intressant V8-kommentar i Vi Båtägare 2004 om just Ockelbo DC 21: Det går dock att köra med superhäftig vinkelhumla i aktern (V-8:a), men inte gärna utan att kapa till en såkallad rocker akteröver - kölen planas ut den sista biten ut till akterspegeln. Om icke dyker stäven i farter över 35 knop. Senast ändrad av Jonas478 | 27 juni 2007 | 15:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 27 Juni , 2007 Men... Det står ju: Uppmätta värden, ny motor: ... Volvo Penta 240 hk (177 kW) 46/35 knop - 2,2/1,4 liter/distans Så, borde inte motorn dra lite mer än 1,4 liter/distans om motorn inte är ny - vilket den ju inte är - om man ligger på 35 knop, och drar man på, har lite ojämn botten, semesterpackning, motsjö etc så känns väl inte 1,6-1,8 liter helt knasigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juni , 2007 Nja, mitt intryck av båttester är tvärt om att en splitter ny motor drar lite mer, när den gått 100 timmar så har de vassa kanterna slipats av och förbrukningen sjunker lite. Och det brukar säljarna påstå om bilar också. Stämmer åtminstone på de bilar jag haft --- liter/mil sjunker lite andra året. Men det klart, en 18 år gammal motor är en annan sak. Men genom att byta de vitala delarna och fintrimma borde det gå att minska skillnaden. 1,7 är 26% mer än 1,35 och så mycket trögare borde väl inte en gammal motor behöva bli? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 27 Juni , 2007 Nä, det kan tyckas - men det är ju så mycket annat som spelar in som jag ville försöka visa på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juni , 2007 OK, men Robmob skriver att han precis fått igång sin V8 och då verkar det rimligt att han har nyss sjösatt sin Ockelbo efter vintern och testar den hyfsat lätt lastad -- inte med hela familjen och semesterpackning. Alltså ungefär som båttidningarnas normala test -- två personer och full tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 27 Juni , 2007 Många pratar om 10% bättre siffor efter inkörning. Men, det är inte bara de vassa kanterna som går trögt i början och sedan slits in. V8an på 230 hk är = 300 kw. Skulle 10% försvinna i friktion d.v.s 30 Kw eller 30.000 w i friktion så skulle motorn slitas ned på 0-tid. Det som ger störst förbättringen efter inkörning är framförallt att förluster förvinner i och med att tätheten blir bättre överallt. Nu efter 20 år i fukt, och salthaltig marinmiljö kan man nog utgå från att alla delar slitits igen. Senast ändrad av Janne111 | 27 juni 2007 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 27 Juni , 2007 Janne111 skrev: V8an på 230 hk är = 300 kw. ...?... eh.. 230 Hk blir 169 kW.... 300 kW blir 408 Hk... iallafall enligt min mattebok, 1,36 som faktor för att få fram hästkrafter. Men i övrigt låter det rimligt, med 1,6 l/dist. se mina tidigare inlägg om ALLA faktorer som påverkar fart, motorvarv och bränsleförbrukning, och om ni tycker jag har fel så testa själva...å kan ni inte det har ni inte V8... och då blir jag nyfiken på er källa... och ni som refererar till tidningen....TROR NI ALLTID PÅ VAD SOM STÅR I DEN ???? RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Juni , 2007 Jag satte vassa kanter inom citat-tecken för att markera att detta rimligen är en förenkling. 30.000 W, japp, det är förstås därför man har vattenkylning --- ganska mycket vatten per minut. 30.000 W hettar upp 10 liter vatten från 10 till 90 grader på ungefär en minut. friktion eller förluster --- vad är skillnaden? Det är väl effekt som inte når ned till propellern i båda fallen ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 27 Juni , 2007 jo visst 169 kw ska det va.... friktion eller förlust --- vad är skillanden. friktion = delar som glider trögt mot varandra och därmed skapas värme. Sen finns det andra förluster, tex att avgas och insugsvetiler inte är 100% täta och man därför förlorar tryck i cylinder vilket leder till förlust av effekt och bränsle ekonomi. Även kolvringar kan bli otäta vilket ger också ger förlust av effekt och bränselekonomi. Kamaxeln kan ha slitits med åren vilket ger att ventilerna inte öppnar ok, det kan ge förlust främst i effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Juni , 2007 Hmmm hehe. Sitter o läser inlägg efter inlägg som handlar om än det ena, än det andra... som egentligen inte ger skaparen några direkta svar..? Eller läser jag så fel? Han undrade ju om hans soppaförbrukning inte var i högsta laget, inte om friktion är en typ av effektförlust.. Jag åker inte V8 (tyvärr samt tack och lov) men de flesta svaren börjar ju urarta litegrann när man börjar jämföra med HELT nya motorer (icke inkörda) samt nya motorer (med dessa menar jag att den går på första årets åkning). Motorn är nästan 20 år gammal. Ingen har ställt frågan till trådskaparen om motorn är renoverad nyligen..? Oavsett orsak till effektförluster (friktion/inslitning/förslitning/whatever) så känns det för mig som det viktigaste för trådskaparen vore att få ett svar av ngn med likvärdig båt (vikt o skrovmässigt) med likvärdig motor (likvärdig=inte bara V8, utan även med tanke på motorstyrka, motorvolym och inte minst åldersmässigt). Om man sedan kommer fram till att 1.6 l/nm vid den o den farten är oacceptabelt högt, kan man ju leta orsaker därefter? Motorn kanske är frisk, men båten sjuk? Det är sanslöst vad en 20 år gammal plastbåt kan ha lagt på sig i vikt genom vatten i distansmaterial osv. Som sagt, det här är inget svar på den ursprungliga frågan, men ett försök att leda in diskussionen på (mer) relevanta spår.. Alltså ingen pekpinne eller så. Jag uppskattar allas hjälp med allt mellan grund o mast-topp. Det finns ett enormt kunnande här på forumet. EDIT: Usch... hela mitt inlägg ser ju ut som en enda Besserwisser-pekpinne. Ber om ursäkt, så var inte tanken. Senast ändrad av KillerBoo | 27 juni 2007 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 27 Juni , 2007 Tycker alla inläggen är relevanta. Det vore ju rätt galet att kapa upp hela båten med motorsåg för att leta tungt vatten i distansmaterial eller plast. Eller riva ned hela motorn i atomer. Om det nu skulle vara så att förbukningen är högst normal för en 20 år gammal v8a in en halvstor båt med lite last. Innan man tar sig för detta så ska man ju vara bombis på att förbrukningen verkligen är bra mycket för hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser