BMoon 1 Postad 25 Juni , 2007 Får dalta vidare lite med min B20 som jag haft uppe ett par gånger och ni inbitna säkerligen kan mer om än jag snart. Började iaf med att den läckte lite bensin från en förgasare men gick bra. Blev sedan orkeslös vid belastning vilket jag fick till att ett tändstift spruckit. Dock så ville inte riktigt motorn gå som den borde efter detta. När jag sedan kollade oljan så upptäckte jag att den blandats rätt redigt med bensin, och när jag sger redigt så är oljan som vatten och går säkerligen 2-3cm över max på oljestickan. För en normal människa skulle detta vara nog men inte för min del. Ser under motorn att det ihop med lite vatten som läckt (vilket jag har levat med) även står något tjockt svart. Pillar bort så jag kommer åt botten och det är motorolja i förbannelse. Öppnar oljelocket och kikar in under ventilkåpan, helt rentvättat och inte en tillstymelse till oljefilm. Oljan verkar ha letat sig ut någonsstans i bakkant på motorn, kankse vevaxeltätning. Vart bensinen kommer ifrån har jag inte en aning om. Det jag vet med stor sannolikhet är att jag nog får hitta någon villig att dra mig från båtplatsen till båtrampen och att motorn kännns lite lätt skrotfärdig. Och nu kommer det moment ni väntat på, dags att gnugga geniknölarna. Vad har hänt? Vad ska jag göra åt det? Blir la att lyfta ut motorn och se vad man kan hitta till att börja med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juni , 2007 släng skiten eller byt membranet i soppa pumpen, eller hela pumpen kostar knappt något till en gammal volvo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 25 Juni , 2007 Hmm, tycker mig ana en viss omunterhet. Så trött på mig, mitt okunnade och min tattarmotor? Men kan det vara så enkelt? Ska kika soppapumpen, kostar 195:- hos KG-trmining. Det jag grunnar mest på är att kanske oljan spolat rent så det inte finns någon smörjning kvar. Men är la iof värt att testa lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juni , 2007 Om den inte skär av all bensin i oljan så lys lite försiktigt ner i olje locket med tändaren så sprängs den istället. Lyckades en gång fylla ett bigblock med soppa pga av läckande membran, tog ett tag innan alla spökfel vissade sig bara vara ett läckande membran och då var motorn så full att den bara bonkade när man körde starten, ren tur att den inte hoppade igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 25 Juni , 2007 Hmm! Tändaren är ju en idé men finns ju en risk att båten stryker med och inte bara motorn... Nämen har iaf kollat lite nogrannare nu. Oljeläkaget var inte så farligt som jag trodde men bensinen i oljan kvarstår ju. Finns det någon möjlighet att kunna få fart på motorn igen? T.ex tömma ur nuvarande olje/bensinblandning, hälla i olja lite varstans (stänger, kolvar oav) så det får rinna igenom o stå till sig (typ fylla upp motorn), sen köra några varv med startmotorn, byta olja och hoppas på det bästa följt av kanske ytterligare något oljebytebyte. Visst vore fint om detta ginge att köra på men antar ju att så ej är fallet. Men vore skoj om man kunde köra till båtrampen iaf. Får la skaffa någon B20 och fixa iordning. Läste iaf lite om konvertering och såg två varianter. 1. Köra med en bilmotor i princip som den är fast med limpan o den biten, hur pass pallar den? 2. Göra det lite seriösare och hoppas mina delar har klarat sig så man kan flytta över dem. Är vevstaken och kolvarna olika/samma i bil/marin? nikitalord <-- Gällande bränslepumpsmembranet så är det kanske lite sent påtänkt nu men känns ju som en möjlighet eftersom det kommit in så mycket bränsle. Har iaf tagit ner pumpen nu. Är ju dock ej originalpumpen utan någon helkapslad historia. Får la ge mig på en obduktion av den och sedan köpa en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 25 Juni , 2007 Prova med att byta olja då allt borde rinna ut lätt då den var så utspädd med soppa. Bytsedan pump alt membran, om det inte visar sig hjälpa tyder det på att oförbränd soppa kommit ner i vevhuset, du skrev att du hade ett trasigt stift kan va nåt vajs med den cylindern, kollat komp?Förgasarna e dom justa så ingen av dom flödar in massa soppa?Tändningen har du brytare så kolla avstånd samt att fördelar axeln inte glappar(gäller även brytarlöst).Hoppas nåt tips kan vara till nytta och lycka till. MVH Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 25 Juni , 2007 Tjäna, jag tror fortfarande att din ena förgasare har läckt in bensin. Pröva med att tömma motorn på olja, fyll på ny och koppla bort den förgasare som du tror läcker. Du visste vilka cylindrar som var torra. Du gör det genom att ta bort bensinslangen. Oljan kan ha läckt ut genom sumpen då bensin kan göra att packningen smälter. Kör med startmotorn och kolla om oljan blir vattning efter en stund. Blir den inte det så starta motorn men kör den bara på tomgång i max 3 minuter. Kolla oljan igen och kolla under sumpen. Läcker den olja så måste du byta packningen. Du lär inte komma undan att lyfta motorn för att byta samtliga packningar och tömma den helt på bensin. Kolla sedan stiften. Om dom är blöta håller inte förgasarna tätt. Om det är membranet på besninpumpen så skulle alla stift vara blöta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2007 jag tror fortfarande att din ena förgasare har läckt in bensin. Om det är membranet på besninpumpen så skulle alla stift vara blöta. ang. membranet läcker det in en droppe då och då du ser inte någon snabb skillnad, lite beroende på var tanken sitter och ifall det kan bildas självtryck. Och vid läckande membran blir inte stiften blöta. Att en flödande färgasare skulle kunnat spä oljan tycker jag inte är troligt då måste du ha kört bra länge på bara 2 burkar, skulle ett söndrigt stift orsakat det gäller samma sak och motorn måste vara bra slut för att större mängder bensin ska tryckas ner mellan ringarna och är den så slut eller ev har hål i en kolv skulle du märkt det tidigare, så slut motor hade du knappt lyckats få igång. byt olja välj någon tåligare än biltema skräp tex en tjockare för dieselturbo bilar 10-50 och sen en burk klet dvs STP så ska nog den hålla tätt utan några packboxbyten, byt pumpen, fixa förgasarna, se över tändning mm och du får nog en bra sommar. på forumet finns dvs tips för tändning mm för slitna motorer har tidigare skrivit en del, eftersom inte allt är i fabriksnyskick i komp mm så rek jag att du ställer motorn efter dens egna skick och ställer tändningen efter spikningarna. Ha en bra sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 26 Juni , 2007 Köp ny pump för 200:- Byt olja och kör hela sommaren och se glad ut. B20 är tåliga som fan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 26 Juni , 2007 Lite olika bud nu... Pratade med en bekant som tyckte jag skulle plocka ur motorn, byta lager, packningar, kolvringar, fixa förgasarna och se glad ut. Är ju ett alternativ det också och det bör jag ju kunna fixa på max en vecka. Men ni tror jag kan klara mig på att skölja ur motorn, fixa förgasaren, ny bränslepump, kolla tändningen och sen köra med glad min. Delar lite ditt tänk där nikitalord att det känns otroligt att en förgasare skulle hinna få in så mcyket bensin i motorn. Har ju gått fint tills jag skulle ut och den var orkeslös och sen gick det bara rätt så raskt utåt på något vis... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Juni , 2007 Kör motorn varm...o töm den på olja genom tråget alt oljesug vid stickan. ...sen kör du med ny olja tills motorn e varm igen o lite till. Sen tömmer du den igen. sätt på nytt oljefilter och fyllupp... Första fyllningen med olja kan du ta biltemas, andra tar du riktig olja om du känner för det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2007 När jag sedan kollade oljan så upptäckte jag att den blandats rätt redigt med bensin, och när jag sger redigt så är oljan som vatten och går säkerligen 2-3cm över max på oljestickan Starta inte motorn och kör sönder den, dels lär inte oljefilmen räcka till för smörjning utan att du kletar sönder lagren sen finns det viss explosionsrisk med så mycket bensin flytande över olja i tråget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Juni , 2007 motorn har körts fram till nu så en varm körning skulle nog inte skada mer... Givetvis ska man vädra bort alla evt lättflyktiga ångor, det vet väl varje ägare av motorbåt... Explosionsrisk finns alltid när man inte gör som man ska, eller när det inte är kopplat rätt... Man kan juh tömma motorn och slå i ny olja direkt oxå.....och göra ett extra byte av olja innan man sätter på det nya filtert och den riktiga oljan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Juni , 2007 Kan det vara den bakre tätningen på kamaxeln som gett sig.... Läste det i min gamla bok till amazonen att för mycke olja kan göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 26 Juni , 2007 Själv skulle jag köra ett oljebyte med billigaste skitoljan från t ex Biltema och köra igenom motorn, låta den gå tills den blev varm. Sedan byta en gång till till en bra olja samt nytt oljefilter. Skulle inte våga chansa på att köra med bensin i oljan för att spara någon hundring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 27 Juni , 2007 Tog mig i kragen och tog upp båten på kärran ikväll. Får bli en urlyftning av motorn och renovering, ska nog inte bhöva ta mer än en vecka och är ju aldrig fel att göra saker ordentligt. Rätt så spänbnande att paddla 5,5m båt knappa kilometern. Gick som smort. Fick lite sug efter att låna mor o fars kanot lite framöver. Fridfullt så det stod härliga till. Spegelblank sjö och inget folk eller båtar som störde... Ska ta ut den till meklokalen imorgon för motorlyftning och demontering. Men har två nya frågor som dykt upp. 1. KG-trimning har bil och marina botten- samt sotningssatser. Vad skiljer dem åt? 2. Har ju nu dubbla mer eller mindre fungerande Stromberg 150 (ska ju egentligen vara dubbla Stromberg 175 på AQ130 men inte på min). Om jag nu ska renovera upp förgasarna seriöst så kostar det ju ändå en liten slant. Har en bekant med en Weber 32/36 till övers, kan en sådan duga att slänga på måntro(vet att det är tvåstegs osv men hur mycket kan det skilja mot mina 150:or)? Vill hellre med mitt förgasarkunnade ha en singel än dubbla känner jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Juni , 2007 Angående förgasaren så beror det på vilken effekt du tar ut. Det är 30 år sedan jag trimmade Volvo, men jag vill minnas att det fanns tumregler för hur mycket man kunde ta ut med olika förgasare. Weber DCD 28/36 ca 100 hk (Dessa förgasare kom från skrotade Cortina GT) DCD 36/36 ca 130 hk Över 130 hk så var det DCOE 45 som gällde. MISAB kan säkert råda dig och ev. ge dig en bestyckningslista. Min erfarenhet från bil av 28/36 tvåportsförgasare var att den gav mer effekt och gick snålare än enkel Stromberg/Solex. Men då var effektuttaget bara ca 90 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Juni , 2007 Ok, så kan fungera med en sådan iaf. Får la höra lite med Misab och KG. Var ute och lyfte ur motorn idag, får la bli demontering imorrn... Rann iaf en hel del bensinblaskig olja på alla möjliga ställen. Blev även lite fundersam på den där ryckdämparen eller vad man ska kalla den. En trekantig tunn plåtbit fästad med tre bult, ser ut som en koppling ungefär. Uttag i mitten för drevets splines. Ska dem vara så original? Tyckte den såg skitklen ut, skulle inte lita på att den tålde kraften från en gräsklippare ens, men kanske inte är så starka krafter därimellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Juni , 2007 Hej! Det är rätt, ryckutjämnaren ser inte mycket ut för världen. Det som du bör vara observant på är hur fjädrar och plåten runt dom ser ut. Är det slitet där är det tid för utbyte av delen. Du får då emellertid ta med dig ev försvarlig mängd guldpengar för att få en ny. Det har diskuterats en hel del angående förgasarfrågan. Själv har jag lekt ganska mycket med bestyckningar, allt emellan Stromberg - insprut - Weber 45:r. Varför min helt personliga uppfattning är; vill du att det skall gå maximalt fort plocka in insprut. Men var då beredd på att det kan gå ett par motorer innan du fått allt att fungera. Vill du att det bara skall gå fort; sätt in två dubbbla Webrar. Då bluddrar det skönt på tomgång och går nästan lika fort som med insprut. Bryr du dig inte om de sista knopen utan vill ha en motor som startar lätt, går på tomgång och upp i registret. Då är Weber 36/36 att föredra. Vill du ha en motor som går toppen på tomgång meden toppfarten är irrelevant. Plocka i Weber 32/36. Enligt min högst personliga uppfattning slår dessa förgasare orginalförgasarna med hästlängder. En fråga som möjligen uppkommer, vad kostar det att ligga på topp? Insprut kostar mer än du vill veta. Skulle du veta kostnaden ifrågasätter du båtägarens omdöme. Begagnade Weber 45:r kostar väl 5 - 6000 Sek per styck plus insugningsrör. Weber 36/36 vet jag inte ifall de finns nya. Du får någo punga ut med en 5000 för begagnat. Medan 32/36 har Misab, men jag vet inte vad de kostar med insugningsrör och rätt bestyckning, skulle gissa på något mellan 4 - 6000 SEK. lycak till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 3 Juli , 2007 Tänkte uppdatera lite ifall någon känner sig lite sysslolös och vill läsa lite... Har plockat isär motorn nu och det mesta ser la rätt så bra ut men var gott om bensinlukt både här och var. Tyckte dock ram- och vevlager (se bild) samt kamaxeln såg lite slitet ut (iaf mer slitage än jag brukar vara van vid). Lika bra med kolvringar också, är ju inget dyrbarare. Ska även tvätta rent och måla block/topp lite granna. Går det att använda sig av någon annan kamaxel än den modellen som sitter i eller måste det vara den? Har kommit fram till att det nog får bli en Weber 36/36:a, ska tydligen vara bra ersättningsförgasare. Senast ändrad av BMoon | 04 juli 2007 | 09:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Juli , 2007 Några tips så det inte bara blir penselrenovering Hona till loppen innan du plockar i nya ringar. Topp jobb är billiga på renoveringsfirmorna så billigt att det inte är lönt att själv stå och kno och du får det aldrig lika bra som de får vinklarna, sen byter de även styrningar om det behövs tror även om du har b18 topp att det går att klämma dit b20 tätning då slipper du lite av oljelukten. ditt vevlager såg inte genomgånget ut, så kamlagren kan du hoppa över. byter du kam så blir det även lyftare men har du ändå blandat runt dem så åker du på att byta allt. Det har på bilsidan funnits b20-18 som hade toppbultar som inte tålde så mycket moment har du dessa byt ut inget kul när bultarna går av. Lycka till. Senast ändrad av nikitalord | 03 juli 2007 | 23:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 3 Juli , 2007 Måste säga att lagret inte alls ser så dåligt ut. Förvånansvärt bra för en så gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Juli , 2007 Innan du börjar byta ut kamaxeln titta vad det är för märkning på den står det ett P, behåll kammen. Du har en så kallad orginal penta kam och dom är bra. När det gäller lagren är det inte alltid ett måste att byta ifal du byter eller ej är upp till dig. Det jag skulle vara väldigt observant på var kamaxellagren. Dessa är bara tre och det bakre brukar ta rätt mycket stryk vid bensinblandad olja. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 4 Juli , 2007 Så lagren kanske är skapliga! Hur ser slitna respektive bra lager ut? Menar de ser ju inte nya ut och de är nog de lager jag plockat ur en motor som sett mest åtgågna ut. Men säger ni det så kan man kankse ha kvar dem... Kamaxellagren ska jag ta mig en kik på så fort jag fått loss kamstackarn. Så om jag skulle byta kamaxel så ska tryckarna följa med kamen så att säga? nikitalord <-- Givetvis så honar jag loppen när jag byter ringar. Har nog när du säger det också hört talats om klena topplocksbultar. Någon aning om vad det ska vara för kvalitémärkning på dem? KG-trimning hade slut på marina packningssatser så antar jag får nöja mig med bilsatserna och sen komplettera med de o-ringar/packningar som saknas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juli , 2007 har något minne av att de med kass kvalite var märkta för 8,5-9 kg och de bättre var nog 12 kg kolla vad det står på dina skruvskallar. En liten undran varför förstör du hela säsongen med att riva ner motorn, tror nog inte det var något större fel på den de oljeläckor du hade var nog bara för nivån låg över vevaxeltätningarna. Men du har ju tur med vädret det är ju roligare att ha båten på land och motorn i bitar när ändå regnet står som spön i backen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 4 Juli , 2007 Ok, ska kolla bultarna. Och har ju som sagt var haft tur med vädret, har regnat mestadels sen jag tog upp båten. Den mår betydligt bättre i ett torrt garage än en blöt båtplats... Så är ju lika bra jag har båten till något, i detta fallet att skruva med än att bara ligga och guppa:) Nä men huvudanledningen till att jag valde att riva isär motorn var att jag kände mig extremt osäker på den. Känner jag att jag inte kan lita på säkerheten hos en båtmotor så vill jag helst inte använda den. Stannar bilen utmed vägkanten så kan jag ringa en kompis som drar hem mig. Känner att på sjön är jag lite mer ensam även om saker givetvis löser sig där också (avsaknad av bekanta med båt i samma hamn). Och då utrymmet att hållas med motorn med båten liggandes i vattnet är rätt så begränsat så verkade det smartast att plocka upp den, sen är ju tidsåtgången för att få ur motorn inte mycket mer än en halvtimm-trekvart varpå det ena leder till det andra och tredje osv... Vidare så läckte motorn en märkbar mängd vatten som jag nu konstaterat kom från några frostpluggar samt en dålig packning till oljekylaren. Har även hittat ett rosthål i avgaslimpans täcklock (på knäts motsatta ända) vilket kan förklara ett visst avgasljud samt disig sikt i motorrummet. Så sammanfattningsvis så anser jag att jag gjort det jag av situationen tyckt verkat lämpligast. Hellre två-tre veckors missad säsong och en resterande trivsam sådan än en sommar fylld av ovissshet och problem. Ska ju inte påstå utan saker kan krångla även om jag renoverar motorn men känns som om chansen minskar rätt skapligt iaf. Och förhoppnigsvis så blir jag ju lite erfarenhet klokare och kan lite mera näsa gång jag ska i och skruva i något... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Juli , 2007 En liten blänkare vad gäller osäker när det gäller funktionen och det är inte så lätt att komma i hamn ifall det händer något på sjön. Skall man över huvud taget förlita sig till att någon frivilligt avstår från sin kvalitetstid och gör sig obehaget att hjälpa mig i land vid ofrivilligt motorstopp? När det gäller bilar har de flesta en så kallad assistansförsäkring. Vilken medför att vi blir bärgarde till verkstad och i vissa fall får hyrbil för fortsatt ex semesterresa. För båtar finns idag två olika möjligheter att få in båten. Vid medlemsskap i SSRS får man i bonus Trossen vilken gör att man vid haveri blir inbogserad till närmaste marina. Har man VHF och är ansluten till Stockholm radio får man i abonnemanget också sjöassistans. Vilket i sin tur medför att man vid stopp blir hembogserad till sin hemmahamn och eventuellt även hjälp med att ta sig hem. (Sjöassistans kan man teckna trots man inte har VHF (men då utnyttjar man inte hela erbjudandet från Stockholm radio)). Den seriöse båtinnehavaren är givetvis medlem i både SSRS och Sjöassistans. lycklig båtsommar önskar/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juli , 2007 Låter ju bra det här med assistanshjälp bogsering mm undrar vad som gäller för oss i insjöarna. Visst är det jobbigt när man inte kan lita på gerjerna åkte själv runt en vecka med div spökfel och blev hembogserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 5 Juli , 2007 Är just det där med vad som finns och fungerar i insjöar, har funderat på SSRS men inte fattat hur det ligger till. Räddningstjänsten har en båt här i stan, SSRS har la närmaste i Kristinehamn eller Lidköping. Är ju en bit till båda ställena känns det som, grunnat på om det liksom ger något att vara med för det tar så pass tid för dem att komma fram. Men ska forska lite vidare i det. Skulle jag dock stanna på sjön så räknar jag ju med att om någon ser mig så hjälper de mig så gott de kan, det är iaf vad jag skulle göra själv. Har å andra sidan kört på det i vägtrafiken men har börjat ana att jag tror folk ska göra mer än de gör. Har hjälpt otaligt med folk när de haft sina bilproblem, allt möjligt som starthjälp, telefonutlåning, skjuts, bärgningar mm mm. När jag själv har haft problem har jag ju dock ej iof fått vad jag väntat tillbaka. Hade ett bilsäte som tog eld i vintras mitt under jobbrushen. Var givetvis snabbt framme med brandsläckaren och släckte det hela samt ryckte batteriet. Av de hundratals bilarna så var det inte en kotte som stannade, stod ju rätt dumt till i regn och mörker utan blinkers. Dock så hade en gubbe kört av vägen bara några hundra meter bort i samma veva så det dröjde inte mer än fem-tio minuter tills polisen kom och gav mig lite röda bloss att markera bilen med i väntan på bärgare. Hoppas sjöfolk har en överlag bättre inställning men har börjat tveka allt mer på folk ju mer idioter man ser! Men man får la räkna med att karma ger lite utdelning, när någon annan får en sten i skallen så vinner jag på lotto:) Men frågan är fortfarande om jag ska byta rem/vevlager eller ej?! Kostar ju 555:- hos KG så är ju inga stora pengar men samtidigt närmare 10 nyabakade pizzor! Skrev en tråd om att ersätta filtringarna med packboxar också, inte fått några svar dock. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juli , 2007 byt absolut till packbox. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser