Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Mambo

Wallas 1800 som tänder men slocknar igen?

Rekommendera Poster

Har en Wallas 1800 Sail som jag bytt veksatsen på (för den sotade och luktade). Efter bytet gick allt bra men sedan jag använt den ett par gånger börjar den krångla. När man slår igång den verkar det som om glödspiralen tänder och det börjar lukta lite varmt och ryker lite försiktigt. Sedan verkar det som om lågan självslocknar efter någon minut för skorstenen kallnar och ingen värme kommer i luftutsläpp. Jag har lossat retur(fotogen)slangen och konstaterat att det kommer returbränsle då man kör värmaren så uppenbarligen går pumpen. Bränslet, Statoil blå, är nyinköpt.

Vet någon vad den kan ha drabbats av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ta bort rätt mycket av veken för att det skulle funka. Först för att få det att funka över huvud taget och sedan för att den inte skulle tuta vid drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker i alla fall att det låter som om du inte får tillräckligt med bränsle. Om pumpen inte går räcker det ofta med att knacka lite på den för att den ska starta, men eftersom det tänder verkar det inte vara detta som är problemet. Låter mest som att du har en läcka i sugslangen någonstans som suger in luft eller att du har smuts som stoppar upp någonstans på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett vanligt problem (åtminstone för mig 7.gif\ ) är att returslangen (svart)

har böjts så att lås (vattenlås liknande en toalettstol) har bildats.

Bränslekoppen bli full och då måste överskottet tillbaks till tanken.

Om returen blir böjd så kommer veken att slockna (drunkna) efter ett tag.

Kolla slanegn så att den är rak (relativt).

Vad ska du med värmaren till nu, det är SOMMAR 14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...