Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Arve28

Yamaha F50 og probolemer

Rekommendera Poster

Startet motor og det blinker water in fuel. Manualen sier at man skal åpne bensinfilteret å fjerne vattnet. Denne er full av bensin og jeg tømte det ut og tørket. Men med en gang jeg vrir nøkkel til ON står denne lampa å bliker like mye. Jeg ringer butikken jeg kjøpte denne av. Han sier den skal blinke da dette ikke er noen filter utskiller her. Men dette filteret står jo i manualen hvordan man skal tømme dette (inspection fuel filter).

Manualen finnes her: http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanuals/viewmanuals.aspx?ls=outboard

Velg model 2006 or later og motor F50. Side 22 nr 6 water seperator warning indicator. les mer på side 29. Så gjorde jeg det som står på side 77.  Tok den av og tørket den.

 

Nr 2 feil: Når man bruker powertrim skal denne variere mellom 1 og 5. Men denne viser alle strekene sorte og den øverstre streken blinker i takt med water in fuel tegnet. SElger bad meg sjekke ledningene. 12 ledninger sitter fast der.

 

Noen som har forslag til dette?

 

Senast ändrad av Arve28 | 25 juni 2007 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Fel 1:

 

För att vattendetekteringen skall fungera som avsett tror jag du måste ha s k Commandlink kompatibel mätare. Har du det?

De mästare som finns som ej är Commandlink kompatibla måste man ha ett vatten/bensinseparerande filter med vattendetekteringsgivare i botten på filtret. Ett sånt här filter med water sensor probe (givaren kopplas till varvräknaren och lampan tänds när vatten detekteras i botten på filtret)

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/265/1102/8604/all/1/2298/0/detail.aspx

 

Det filter du har på motorn är egentligen inget vatten/bensinavskiljande filter, men det verkar ju ha en sladd i botten med nån givare som kan varna om det kommit vatten i bensinfiltret. Man jag tror du måste ha en Commandlink kompatibel varvräknare och det är frågan om du har det då de är dyrare än den lite enklare vanliga varvräknaren.

Instrumentet på sid 22 är ett vanligt icke Commandlink kompatibelt instrument. Instrumenten på sid 27 och följande sidor är Commandlink kompatibla instrument (finns runda och fyrkantiga).

 

Kolla upp dessa saker med det företag du köpte båten.

 

Fel 2:

 

Troligen har givaren för powertrim kommit ur sitt läge. Detta är enkelt att justera. Givaren sitter på tiltröret och man kan lätta lite på skruven som klämmer fast givaren och justera. Kan ju även vara felinkopplat till instrumentet.

På min Yamaha F115 gör man så här för att justera trimgivaren (kolla med din handlare hur man gör på F50):

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109797&highlight=F115

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 26 juni 2007 | 00:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for svar. Du er selveste Mr fasit:-)

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/265/1102/8877/all/2/3808/0/detail.aspx

Dette står på side 22 i boka. ZMU04185.

Men skal denne lanpen stå å blinke hele tiden den da?

Har denne fjernkontrollen: http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/265/1102/8695/all/1/3820/0/detail.aspx

Bare å trykke opp og ned på siden av håndtaket.

 

Håper du kan gi meg noen bra svar her: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=170352

 

og her: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=167816

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for svar. Du er selveste Mr fasit1.gif\

 

Ha, ha - jo det kan tyckas så fast det var bara så att jag hade lite info om just dina problem så då tänkte jag att du kunde få den informationen.

 

Klicka här ...

Dette står på side 22 i boka. ZMU04185.

Du har vanlig vavräknare, den är inte Commandlink kompatibelt.

Jag har samma varvräknare till min Yamaha F115.

Jag har visserligen ett Yamaha (egenligen ett Racor) bensin/vattenavskiljande filter men ingen vattengivare i botten på filtret. Indikeringslampen för vatten är alltid släckt i mitt instrument eftersom den indikatorn inte är i bruk. Det måste vara felkopplat om din blinkar hela tiden.

 

Men skal denne lanpen stå å blinke hele tiden den da?

Nej, det kan jag aldrig tänka mig (blir rätt irriterande om du är ute på kvällen när det börjat mörkna också att ha den lampan blinkande).

Om det är inkopplat vid bensinfiltret så koppla bort vid kontakten där så kanske lampan slocknar åtminstone.

 

Har denne fjernkontrollen: Klicka här ...

Bare å trykke opp og ned på siden av håndtaket.

Just det, det är så man gör, det är bara att använda vippbrytaren för att trimma motorns vinkel i förhållande till akterspegeln för att få ett bra gångläge.

Prova att justera trimgivaren med en multimeter inställt på ohm mätning, men du måste få uppgifterna om Ohm värdet från din Yamaha handlare (det står i verkstadshandboken till F50).

 

Håper du kan gi meg noen bra svar her: Klicka här ...

Jag det kan jag. det hålet skall du täppa igen snarast möjligt så du inte får in vatten i akterspegeln när du har båten i sjön.

Borra upp hålet lite och gör rent med aceton och se till att det är torrt i hålet. Fyll med epoxyspackel (Plasticpadding vitt epoxyspackel funkar bra), sätt en tejpbit över hålet när du fyllt det ordentligt så blir det slätt och fint. Låt härda ordentligt nån dag och dra av tejpen. Borra nytt hål och täta samtidigt med Sikaflex 291 (finns vit på 100 ml tub) när du drar åt skruvarna (ta lös hela givaren, alla skruven och täta hålen med Sikaflex när du skall skruva tillbaka - dra ej fast skruvarna för hårt så du drar sönder gängorna).

Instruktionsboken till båten du frågar efter: det skall följa med en instruktionsbok till din Primo såklart - det är ett krav enl CE reglerna. Har du inte fått det så skall handlaren fixa det. Om han ändå inte gör det får du kontakta tillverkaren CREMO direkt (se deras hemsida) och påpeka detta.

 

 

og her: Klicka här ...

 

S k P-ring finns hos Hjertmans i Karlstad. Se deras hemsida var de ligger. 25 kg P-ring räcker till din båt men det finns även 45 kg variant. De hjälper dig säkert med dina övriga frågor du hade så du får rätt grejer.

Ring först innan du åker dit så de inte sålt slut på sina P-ringar.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 26 juni 2007 | 00:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Takker så mye for veldig nyttige svar som hjelper meg videre.

 

Water in fuel. På side 78 ser du dette bensinfilteret. nr2 viser water detection switch lead. I denne beholderen sitter et lite filter øverst.

I Yamaha manualen 2005 mod F50 på side 49 ser du hvordan filteret ser ut.

Men om jeg ikke har camandlink burde den ikke blinke heller som du sier.

Må høre om jeg får tak i en fra bolaget som kan litt mere. Tyder på at det har vært hastverk. Rattet er nemlig snudd 180 grader.

 

Prova att justera trimgivaren med en multimeter inställt på ohm. Kan du forklare litt mere hvordan jeg gjør dette?

Trim er det noe jeg bruker når jeg har kommet i plan eller når jeg skal ha den i plan fortere? Nå har jeg bare kjørt 1 time på 2000 omdr og en time på 3000 omdr. Da merket jeg ikke noe om jeg trimmet. Eller båten lettet seg mere foran og farten gikk ned. Kjørte båten  tilslut litt forskjellig fart. Opp mot ved 3500 omdr eller noe rundt der la båten seg mer i plan. Har et ekolod Matrix 12 med fart og temp måler. Mener å huske at ved 4000 omdr viste denne ca 29 knop. Fant et sted der det står at 4000 omdr er ca 22 knop. Kan denne farthjulet være montert feil også?



Hull i båten: Det som bekymrer meg. Er det først et skrog utenpå og så et nytt lengre inni der. Båten var i vattnet ca 5 timer. Kan det ha kommet mye vatten inn i dette hullet? Rygget endel med båten også. Burde det ikke være en propp et sted for å få dette vannet ut igjen?

 

Det fulgte med en instruktion bok om Crescent. Her står noen få sider om generell info som ikke hjelper meg stort og vekt og lengde og fargekodene.

Men det hjelper ikke noe serlig om man får problemer med ting.

Burde det være med noen bok om hvordan man reparerer hull i skrog og andre ting?


 

 

Senast ändrad av Arve28 | 26 juni 2007 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Water in fuel. På side 78 ser du dette bensinfilteret. nr2 viser water detection switch lead. I denne beholderen sitter et lite filter øverst.

I Yamaha manualen 2005 mod F50 på side 49 ser du hvordan filteret ser ut.

Men om jeg ikke har camandlink burde den ikke blinke heller som du sier.

Må høre om jeg får tak i en fra bolaget som kan litt mere. Tyder på at det har vært hastverk.

 

Ang varningsidikatorn för vatten i bensinen:

Antigen funkar givaren som sitter på bensinfiltret

a) med Commandlink instrument eller

B) med det vanliga instrumentet (ej Commandlink instrument) eller

c) med bägge typerna av instrument.

Det måste Yamahaåterförsäljaren kunna ta reda på. Kan vara fel på givaren, kan vara felkopplat osv.

 

Rattet er nemlig snudd 180 grader.

Det går att justera om man öppnar styrhuset och vrider rätt ratten så att den står i önskat läge när motorn står rakt fram. Det fick jag göra på min Yamarin med Teleflex NFB styrning. Ratten stod 90 grader fel. Men att öppna styrhuset är inget jag rekommenderar för det står att man inte får öppna det (av säkerhetsskäl) men jag gjorde det ändå. Jag skaffa senare 6-akrad ratt och där märks det inte hur ratten är vriden, det ser ju likandant ut hur du än vrider (detta är den enklaste lösningen). Finns fina ratter med gummigrepp t ex modellen Tanengum

http://www.comstedt.se/webb/marin/rattar/default.htm

 

Prova att justera trimgivaren med en multimeter inställt på ohm. Kan du forklare litt mere hvordan jeg gjør dette?

 

Kollade lite på Yamaha F50 sprängskiss. Hittade trimsändaren (inringad röd), se bilden. Antingen skall du justera den eller nåt som sitter på tiltröret. Det skiljer sig lite hur det ser ut på min Yamaha F115 så jag kan inte ge nåt mer råd. Men Yamahaåterförsäljaren kan ta reda på detta hur du justerar trimsändaren.

 

 

Trim er det noe jeg bruker når jeg har kommet i plan eller når jeg skal ha den i plan fortere?

 

Innan du skall accelerara iväg trimmar du in motorn mot akterspegeln så att nosen/fören hålls nere under början av accelerationsfasen. När du kommit upp i planing trimmar du ut gradivs tills båten går så lätt som möjligt. På fullgas kan man i regel trimma ut en hel del innan propellern tappar greppet.

Om ni är många i båten och t ex många sitter längre bak i båten är det bra att kunna hålla nere nosen/fören kanske lite mer än annars under accelerationsfasen. Sitter det nån längre fram i fören kan du behöva trimma ut mer än vanligt så du får lite mer lyftande kraft i fören.

I motvågor kan du trimma in lite så att fören klyver vågorna bättre. I medjö (medvind) kan du behöva trimma ut lite så nosen/fören inte dyker in i nästa våg. Skall du dra en vattenskidåkare trimmar du in max innan du drar på och väl uppe i planingsfart trimmar du ut stegvis tills båten går lätt och fint.

Det här lär du dig genom trail and error. Det gäller att inte motverka naturkrafterna för mycket. Trimma och parera lagom beroende på förhållandena.

 

Nå har jeg bare kjørt 1 time på 2000 omdr og en time på 3000 omdr. Da merket jeg ikke noe om jeg trimmet.

Nej du har inte kört in den än. När du gjort det och kan köra fullgas osv hur du vill, du kommer att ha stor nytta av trimmen för att få bästa gångläge på båten vid olika farter och belastningar.

 

Eller båten lettet seg mere foran og farten gikk ned. Kjørte båten tilslut litt forskjellig fart. Opp mot ved 3500 omdr eller noe rundt der la båten seg mer i plan. Har et ekolod Matrix 12 med fart og temp måler. Mener å huske at ved 4000 omdr viste denne ca 29 knop. Fant et sted der det står at 4000 omdr er ca 22 knop. Kan denne farthjulet være montert feil også?

Enligt Yamaha Körfakta för Crescent Primo med Yamaha F50 är det så här:

http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2006_Sv_tcm36-127035.pdf

 

Se nästa bild.

 

Hull i båten: Det som bekymrer meg. Er det først et skrog utenpå og så et nytt lengre inni der. Båten var i vattnet ca 5 timer. Kan det ha kommet mye vatten inn i dette hullet?

Jo, det kom nog in lite vatten i plywooden som är mellan ytter- och innerskalet men det bör ha torkat nu om den stått på land sen dess.

 

Rygget endel med båten også. Burde det ikke være en propp et sted for å få dette vannet ut igjen?

 

Det kan hända att du har en s k dyvika som man tar bort under vinterförvaringen för att lufta skrovets insida.

Men nej, det finns ingen dränering för en blöt akterspegel (plywooden). Man kan borra hål underifrån så det får droppa ut under hösten-vintern-våren men det är inget du behöver göra p g av att du hade i båten 5 timmar med ett litet skruvhål i aketerspegeln.

 

Det fulgte med en instruktion bok om Crescent. Her står noen få sider om generell info som ikke hjelper meg stort og vekt og lengde og fargekodene.

Det står nog inte så mycket i en instruktionsbok till en mindre styrpulpetare som Primo. Till min Yamarin är det en handbok på ca 25 sidor med specifikationer, elschema, skötselråd, var vattenlinjen går (för bottenmålning), färgkoder, reparation av skadad gelcoat osv.

 

Men det hjelper ikke noe serlig om man får problemer med ting.

Burde det være med noen bok om hvordan man reparerer hull i skrog og andre ting?

 

Jo, kanske det borde men om det inte följer med så... då måste man ta reda på sånt på annat håll som t ex här.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 27 juni 2007 | 00:25

post-1495-1394235124,7981_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körfakta Crescent Primo med Yamaha F50.

 

/Bo

post-1495-1394235124,8583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Da her jeg endelig fått tag i en som kan litt på bolaget. Kan være instrumentet som det er noe galt med siden trim heller ikke viser rett.

Rattet bør jeg skru av de 8 torx skruene å snu.

 

plywooden. Hvordan er denne båten bygget opp?

 

Så til  hvordan jeg skal tette hullet der ekolod giver står:

Jeg borrer litte granne større hull. Aceton. Hvor får jeg tak i dette og trenger jeg dette. Kan jeg bruke biltema sin Hurtig-Epoxy nr 36-2400? eller er kanskje 36-2409 bedre? Kan jeg da bare sette på ekolodgiver med litt marin silikon 36-4814 og stikke skruene inn så alt størkner og sitter fast? Eller bør jeg heller etter å ha tatt i 2 komponent epoxy og sette på en tejpbit som du sier. Vente en dag. Ta av tejpbit. Borre samme sted som hullet var. Sikaflex 291? Er dette noe lignende Marin silikon 36-4814?

Smører jeg dette på festet på ekolod giver og på skruene før jeg skrur de inn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Da her jeg endelig fått tag i en som kan litt på bolaget. Kan være instrumentet som det er noe galt med siden trim heller ikke viser rett.

Hej,

Bra, då löser det sig nog snart.

 

Rattet bør jeg skru av de 8 torx skruene å snu.

 

Fint att det är så enkelt, men se upp så skruvarna inte sitter osymetriskt så ratten bara passsar i ett läge (så var det nämligen med min ratt och det var därför jag fick öppna styrhuset och justera där).

 

 

plywooden. Hvordan er denne båten bygget opp?

 

I akterspegeln är det ytterst ett gelcoatlager, sen polyester med glasfiberväv ett antal lager, sen en tjock plywoodskiva, sen polyester med glasfiberväv ett antal lager och sist topcoat. En sandwich kontruktion.

 

Så til  hvordan jeg skal tette hullet der ekolod giver står:

 

Jeg borrer litte granne større hull. Aceton. Hvor får jeg tak i dette og trenger jeg dette.

 

Aceton finns i färgaffären i små flaskor eller 1 litersflaska.

Aceton gör rent ordentligt och tar bort allt fett så att epoxyn fäster ordentligt.

 

Kan jeg bruke biltema sin Hurtig-Epoxy nr 36-2400? eller er kanskje 36-2409 bedre?

 

Ja, det funkar också, men långsamhärdande epoxy blir i regel starkare när det fått härdat ordentligt.

Fördelen med t ex Plastic padding vitt epoxyspackel är att du får ungeför rätt kulör direkt och det fyller bra samt det är epoxybaserat och vattentätt.

 

Kan jeg da bare sette på ekolodgiver med litt marin silikon 36-4814 og stikke skruene inn så alt størkner og sitter fast?

Ungefär så men undvik allt vad silicon heter på båtar. Sikaflex 291 (el motsvarande) är det man brukar täta med i båtar.

 

Eller bør jeg heller etter å ha tatt i 2 komponent epoxy og sette på en tejpbit som du sier. Vente en dag. Ta av tejpbit.

 

Tejpbiten gör att epoxyn inte rinner ut ur hålet. Jag antar att hålet ej är borrat igenom hela akterspegeln (annars risk att epoxyn rinner ut på insidan). Viktigt att lagningen härdat ordentligt innan du borrar nytt hål. Annars kan du dra sönder hålet med skruven sen.

 

 

Borre samme sted som hullet var. Sikaflex 291? Er dette noe lignende Marin silikon 36-4814?

Ja, borra hål på samma ställe som förut annars måste du fylla de andra två hålen också och sen flytta ekolodet lite i sidled och borra 3 nya hål (detta funkar i och för sig).

 

Smører jeg dette på festet på ekolod giver og på skruene før jeg skrur de inn?

 

I hålet skall du spruta in sikaflex och lägga lite runt hålet så att det blir vattentätt runt skruvhålen sen när du drar fast givaren.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att hålet ej är borrat igenom hela akterspegeln (annars risk att epoxyn rinner ut på insidan).

Tok en tynn spiker å stakk inn å den buttet mot noe etter 1,5cm. Så da skulle det ikke være noe hull rett igjenom. Når båten har vært i garasjen en uke så burde hullet være tørt?

 

Neste problem: Förtöyning: Fikk noen svar på mail fra Hjertmans. Hvordan gjør jeg da?

 

 

Dybden er ca 2 meter. på svaj vid djup 1-3m = vattendjup 2m x 2. Så da anbefaller Hjartmans 2 2X2 = 8 meter kätting?

 

På høyre side har jeg en flytbrygge hvor jeg tenkte å feste fremre delen av båten mot bryggan. Hvor lang fra bryggan bør båten ligge? 2 meter? Så kommer båten 5 meter motor er 5,5 meter. Hvor langt unda bør förtöjningsboj  stå bak båten? Hvor lang unda förtöjningsboj skal jeg kaste ut P-ring som har 8 meter kätting? Må vel ha en viss lengde fra standen og utover også?

 

Når  jag er ute med båten å det blåser litt mot venstre. Vil förtöjningsboj flyte langt inn i vassen. (Skal klippe vassen men det vil jo være vass strå der som ikke går over vattenytan som kättingen kan komme inn i).

 

 

Så er spørsmålet. På denne förtöjningsboj må jeg vel ha en trinse Clas Ohlson nr 31-3510 og denne bør kanskje settes fast med en sjakkel nr 31-851 og jeg må ha en trinse i bryggan. Binder jeg en lina i knappen bak på båten så til trinse ved förtöjningsboj så inn til trinse i bryggan og så ut til knappen på båten foran hvor jeg binder linan fast?

Båten må jo kunne dras inn til bryggan når jeg skal bruke den, men ikke må den kunne komme inn når jeg vil at den skal ligge utpå der. Hvordan løses dette? Når jeg skal ut med båten. Drar den inn og løsner den fra knappene bak og foran. Ligger bare bakre lina ned i vattnet? Da kan den vel fort skli av trinse ved förtöjningsboj? eller at jeg får problemer med å få det opp igjen?

 

Den andre muligheten er vel at man har en lina som går hele veien rundt litt stramt. Fra Förtöjninboj til bryggan og tilbake til förtöjningsboj. Og heller ha noe som sitter fast i linan som karabinhaka til å feste på knappen bak og foran.

Vil båten klare å gå under linan? Bør jeg ha fendre ute så ike linan går inn i båten hele tiden?

 

Om P-ring er 25kg. Hvor mye skal förtöjningsboj tåle av kg? 

 

Andre ting jeg må tenke på? Har klasse 3 lås og kätting som også skal inn i bryggan. Bør jeg ha enda en  lina fra andre siden foran i knappen og til bryggan? Føler det finnes veldig lite info på internett om dette. Håper noen kan hjelpe.

 

 

Senast ändrad av Arve28 | 28 juni 2007 | 23:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...